درباره مبارزه آمریکا با داعش هیچ‌گاه این واقعیت را از نظر دور ندارید که واشنگتن هیچ ‌موقع نطفه ناولد خود را از بین نمی‌برد.
کد خبر: ۹۶۸۰۵۸

مبارزه آمریکا با داعش فریب ملت‌ها، مردم و فریب جامعه جهانی است تا بگوید که برعلیه تروریسم می‌جنگند، آمریکا برای این‌ که از قافله عقب نماند و بگوید که در کنار روسیه، ایران، عراق، سوریه و حزب‌الله کاری می‌کند وارد عرصه شده وگرنه تروریست‌ها مولود آمریکا هستند. آمریکا برای این که در اذهان عمومی از او با عنوان یک مبارز علیه تروریسم یاد شود وارد این کارزار شده وگرنه در خفا هنوز هم از این گروهک‌ها حمایت می‌کند و در حال فریب ملت‌های دنیاست تا نقش رهبری از دست رفته خود را باز یابد.

آمریکا در عراق و موصل و حتی حلب ادعای مبارزه با تروریسم را دارد، اما بیشترین تلاشش این است که تروریست‌ها را سالم نگه داشته تا در جای دیگر از آنها استفاده کند. در تحلیل‌های مستند تاکید شده که آمریکایی‌ها قصد داشتند که عراق و سوریه را تجزیه کنند، بنابراین با تشکیل داعش تلاش کردند که سه یا چهار استان در سوریه و برخی شهرها، در عراق را از این کشورها منفک کنند تا استراتژی خود را عملیاتی کنند. البته این نقشه در بازجویی‌های به دست آمده افشا شده و این گونه نیست که بخواهیم گمانه‌زنی کنیم. آمریکا با تجزیه عراق و سوریه و با همکاری عربستان تلاش می‌کرد که در منطقه حکومت خلیفه‌ای درست نماید و مانعی برای تضعیف اسرائیل و قدرتی برای حمله به جمهوری اسلامی ایران باشد ولی بعد از این‌که دید کاری از پیش نمی‌برد، توطئه‌ای را در پیش گرفت تا داعش را به جان ملت‌های منطقه بیندازد.

در راستای این استراتژی، شیعه و سنی برای غرب فرقی ندارد و اینها دشمن هر دو هستند. اینها می‌خواهند فقط سیستم به گونه‌ای باشد که اسرائیل در منطقه تضعیف نشود و به عنوان عامل مطمئن خودشان در منطقه حضور داشته باشد. بحث دیگر این‌که می‌خواهند کشورها تضعیف شوند یا آنها را تقسیم کنند تا اسرائیل دچار وحشت نباشد. البته همه می‌دانند که اسرائیل حریف حزب‌الله و مبارزان غزه نشد و چنان ضعیف و فرسوده است که نمی‌تواند حریف نیروهای مردمی باشد. آمریکا در تلاش است که با تضعیف کشور‌ها بر نفت آنان تسلط پیدا کند و با ضعیف شدنشان تسلط بیشتری بر منطقه یابد چون اگر کشورها قوی باشند زیربار حرف زور آمریکا و اروپا نمی‌روند. از آنجایی که آمریکایی‌ها نیاز به نفت دارند، تلاش می‌کنند تا عراق، کویت و... را در مشت خود بگیرند و با کاهش قیمت نفت قدرت جمهوری اسلامی ایران را در منطقه تضعیف کنند که تاکنون این سیاست آنها با شکست مواجه شده است.

در ارتباط با آینده روابط تهران و بغداد با توجه به کمکی که تهران به نجات این کشور کرد نیز باید اشاره داشت که عراق دیگر با گذشته خیلی فرق می‌کند مخصوصا بعد از این‌که گروه حشدالشعبی درست شده و به عنوان یک قدرت مورد توجه منطقه قرار گرفته است. در همین راستا حتی دیگر رابطه آمریکا با عراق آن ارتباط گرگ و میش نیست بلکه رابطه‌ای کاملا قدرتمند است، بر این اساس آمریکا دیگر نمی‌تواند هر چند وقت یکبار مسائلی را به آنها تحمیل کند، بنابراین به‌خاطر وجود حشدالشعبی دیگر تسلط آمریکا کم شده و دیگر نمی‌توانند کارهای گذشته را انجام بدهد.

اسماعیل کوثری/ نماینده پیشین مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها