تبلیغات ابتدا به دنبال بالا بردن میزان اگاهی و اطلاع رسانی از محصول (کالا، خدمات، ایده) است، اما در نهایت به بالابردن حجم فروش و رسیدن به نقدینگی کمک میکند.
اما نکته این است که مسئولان مربوط درخصوص تبلیغات چطور و چگونه باید به میزان آگاهی خود در این زمینه بیفزایند؟
در چند سال اخیر با پیدایش کانونهای تبلیغاتی متعدد، کم و بیش به ضعفهای تبلیغات پرداخته شده، حال فارغ از استفادهکردن هرگونه ابزار که تاثیر بسزایی در بهوجود آوردن بازار رقابتی بین شرکتها دارد، کاری نداریم.
در این زمانها بازار آژانسهای تبلیغاتی و لحاظ کردن و به کاربردن کلماتی همچون کمپین، سری بین سرها درآورده است.
اما حقیقت کمپین تبلیغاتی چیست؟
Campaign ؛ در فارسی به برنامه جامع تبلیغات گفته میشود. در این مورد معمولاً مدیران به دو دسته تقسیم میشوند. یا به تبلیغات بسیار علاقه مند هستند یا اینکه از تبلیغات و کمپینها پرهیز میکنند. در بیشتر مواقع این دو رویکرد به دلیل کسب تجربه از تبلیغات گذشته بوده است. این تجربه مدیران عامل شرکتها معمولاً ناشی از خلاقیت یکی از پرسنل خلاق و دارای مهارت بوده است. از نظر بنده تبلیغات تنها خلاقیت نیست بلکه ابزاری است بهمنظور فروش محصولات و باید دارای استانداردهایی در بخشهای مختلف باشد.
حال پیشنهاد میشود مدیران عامل، مدیران بازاریابی و فروش و مدیران روابط عمومی برای عقب نماندن از چرخه تبلیغات به یادگیری مهارت طراحی مجموعه برنامههای تبلیغاتی روی بیاورند تا بتوانند با این مهارت از هزینههای خود کم کنند و با هدفگیری بهتر به جایگاه خود برسند.
در آخر این که تبلیغات سرمایه است و باید مهارت چگونگی طراحی و استفاده از ابزارهای مناسب تبلیغاتی بهرهوری را افزایش داد.
دکتر عیسیزادهنشلی
مدرس دانشگاه
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در گفتوگو با «جامجم»:
حمیدرضا حسینی معتقد است تاریخ بهارستان بازتابی از فراز و فرود سیاست و فرهنگ ایران در ۲ سده اخیر بوده است
آلبرت بغزیان، اقتصاددان در گفتوگو با «جامجمآنلاین» مطرح کرد؛