روزگاری تیغ قلمش آن‌قدر تند و تیز و تاثیرگذار بود که شاعران و نویسندگانی همچون سهراب سپهری، شاملو، بزرگ علوی، صادق چوبک، اخوان ثالث و... در برابر نگاه نافذ و قلم جریان‌سازش کرنش می‌کردند، اما حالا در 85 سالگی می‌گوید تهران جای زندگی سالمندان نیست و زادگاهش شیراز را برای آرامش و آسایش انتخاب کرده است.
کد خبر: ۹۶۵۱۷۳

سراغ استاد عبدالعلی دستغیب رفتیم، مردی که سال 82 به عنوان چهره ماندگار ادبیات ایران انتخاب شد و این روزها در حالی 85 سالگی را پشت سر می‌گذارد که به دلیل کهولت سن و مشکلات جسمانی ترجیح داده است که به تنهایی و دور از خانواده در شیراز زندگی کند، چراکه به گفته او تهران جای زندگی سالمندان نیست.

وقتی از این منتقد و نویسنده برجسته کشورمان می‌پرسم از کار تازه و تالیف جدید چه خبر، پاسخ تلخی داد: دیگر قادر به نوشتن نیستم و حتی مطالعه هم برایم دشوار شده است، برای کسی که عمرش را با نوشتن و خواندن گذرانده است این بدترین اتفاق است و زندگی واقعا برایم هر لحظه‌اش سخت می‌گذرد.

به دستغیب گفتم چرا با توجه به بیماری‌اش از تهران به شیراز رفته که افزود: تهران واقعا جای زندگی برای سالمندان نیست، من در تهران نمی‌توانم زندگی کنم، شهر بسیار بزرگ شده و فواصل طولانی است برای یک پزشک یا بیمارستان رفتن مدت‌ها باید در ترافیک و خیابان ماند، هوا هم که واقعا آلوده است و من تنها نمی‌توانم بیرون بروم، نه گردشی نه تفریحی، ولی شیراز برایم آسان‌تر است.

او ادامه داد: متاسفانه در ایران خانه سالمندان مناسب نداریم وگرنه من ترجیح می‌دادم در چنین محلی زندگی کنم، خانه سالمندان در ایران از نظر رسیدگی، ‌بهداشت عمومی و... شرایط خوبی ندارد و آدم مریض‌تر می‌شود، دولت هم فکر نیست.

از او درباره خانواده‌اش پرسیدم که توضیح داد: خانواده تهران هستند، آنها هم برای شیراز آمدن هر کدام موانعی دارند که من درک می‌کنم و امیدوارم همیشه موفق باشند./ جام‌جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها