در نشست دانشکده مطالعات جهان؛ موضوع انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده مطرح شد

بی‌اعتمادی مردم به ساختار سیاسی آمریکا

نشستی با حضور کارشناسان در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران با موضوع انتخابات هفته آینده ریاست جمهوری آمریکا برگزار شد. به گزارش جام‌جم،‌ بررسی روند نظرسنجی‌ها، نقش و حضور زنان، ساختار نظام انتخاباتی آمریکا و نگاه دیگر کشورها به این انتخابات از جمله مسائلی بود که در این نشست مورد تحلیل کارشناسان و استادان دانشگاهی قرار گرفت. دکترمحمدعلی موسوی دانشیار دانشکده مطالعات جهان، فواد ایزدی کارشناس مسائل آمریکا و استاد دانشگاه، زهره خوارزمی کارشناس مسائل آمریکا، ابراهیم محسنی مدرس دانشگاه، حسن حسینی استادیار دانشکده مطالعات جهان و دکتر ناصر هادیان استاد علوم سیاسی و روابط بین‌ا لملل دانشگاه تهران در این نشست که عصر دوشنبه برگزار شد، حضور داشتند.
کد خبر: ۹۶۳۵۴۰

کار سخت موسسات نظرسنجی

دکتر ابراهیم محسنی در ابتدای این نشست به تحلیل و بررسی آخرین نظرسنجی‌های صورت گرفته در مورد دو نامزد اصلی پرداخت. وی به موسسات و سازمان‌هایی اشاره کرد که طی چند ماه اخیر فعالیت و نتایج موسسات نظرسنجی را مورد بررسی قرار داده‌اند که بنا به گفته همه آنها، هیلاری کلینتون دموکرات حداقل با اختلاف 2درصد از دونالد ترامپ جمهوریخواه پیش بوده است. این مدرس دانشگاه گفت: برخی از این موسسات نیز نظرسنجی‌های خود را براساس آرای الکترال انجام داده‌اند که باز هم در این زمینه کلینتون پیش بوده است. دکتر محسنی با بیان این‌که در طول چند دهه اخیر نتایج بیشتر این نظرسنجی‌ها با نتایج انتخابات یکسان بوده است، در مورد علت موفقیت این موسسات در این زمینه گفت: این موسسات افراد شرکت‌کننده نظرسنجی‌های خود را بادقت انتخاب کرده و معمولا سراغ افرادی می‌روند که حمایتشان از یک نامزد قطعی و دلیل آنها نیز در این زمینه مشخص است. وی در پایان بر این موضوع تاکید داشت که بنابه گفته خود موسسات نظرسنجی و با توجه به آرای نزدیک هر دو نامزد، پیش‌بینی قطعی و دقیق این انتخابات تاحدودی دشوار است.

مساله زنان و کفه سنگین‌تر برای کلینتون

دکتر زهره خوارزمی، کارشناس مسائل آمریکا در ادامه این نشست و در بخش بررسی نقش و حضور زنان در این انتخابات، به این مساله اشاره داشت که در حال حاضر 13 درصد پارلمان‌ها و 17 درصد پست‌های وزارتی در سطح جهان در اختیار زنان قرار دارد. وی سپس با بیان تاریخچه مختصری از تلاش زنان برای ورود و نقش‌آفرینی بیشتر در عرصه‌های مختلف در جامعه آمریکا اظهار کرد: «موضوع جنسیت و نژاد در طول تاریخ باعث شد تا تشکل‌های زنان در آمریکا در مسیر رسیدن به اهداف مدنظر خود دچار دوپارگی شده و هر گروه، موسسات و سازمان‌های طرفدار خود را شکل بدهد، تا این‌که در سال 1890 با یکدیگر متحد شدند». دکتر خوارزمی اظهار کرد حضور زنان در انتخابات ریاست جمهوری‌ از سال‌های پایانی دهه 70 شدت گرفت و این مساله در انتخابات سال 2008 به اوج خود رسید.

این کارشناس سپس به بررسی دیدگاه دو نامزد در مورد زنان پرداخت و تاکید کرد که هیلاری کلینتون در سال‌های حضور در پست وزارت خارجه اصرار فراوانی بر حضور زنان در تیم‌های مشاوره‌ای و همچنین پست‌های حساس داشت، به حدی که حضور زنان به امضای رسمی سیاست خارجی ایالات متحده تبدیل شد.

بنابه گفته دکتر خوارزمی، رقیب جمهوریخواه کلینتون در این زمینه سابقه بسیار منفی از خود بر جای گذاشته و با توجه به اظهارات جنجالی و غیراخلاقی خود نسبت به زنان، حمایت چندانی در این زمینه به همراه ندارد. وی البته به این موضوع اشاره کرد که عموما زنان طی دهه‌های اخیر به نامزدهای دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری رای داده‌اند.

اجرای سیاست هرج و مرج مدیریت شده در منطقه غرب آسیا

در ادامه، دکتر ناصر هادیان سیاست‌های خارجی احزاب دموکرات و جمهوریخواه را مورد تحلیل قرار داد. وی در این زمینه اظهار کرد: «صرف‌نظر از این‌که چه نامزدی وارد کاخ سفید شود، برخی سیاست‌ها و بخصوص در مسائل خارجی ثابت بوده و تغییر نمی‌کند. از جمله این موارد می‌توان به سیاست ایالات متحده در منطقه غرب آسیا اشاره کرد که به نوعی هرج و مرج مدیریت شده است».

استاد علوم سیاسی و روابط بین‌ا‌لملل دانشگاه تهران افزود: نتیجه این سیاست برای اسرائیلی‌ها بسیار مطلوب است؛ زیرا مقامات تل‌آویو شاهد این هستند که کشورهای منطقه همچون لیبی، مصر، سوریه و یمن دچار ناآرامی و آشوب شده و به همین دلیل خطری آنها را تهدید نمی‌کند. بر همین اساس هر نامزدی که بتواند رئیس‌جمهوری آمریکا شود، چندان عجله و اصراری برای تغییر در این وضعیت ندارد. وی سپس به سیاست خارجی مدنظر هیلاری کلینتون در این منطقه پرداخت و گفت: عربستان و کشورهای حوزه خلیج‌فارس طی هشت سال ریاست جمهوری اوباما، بیش از اندازه به سیاست‌های آمریکا نگاه منفی داشتند. درنتیجه کلینتون سعی می‌کند در این زمینه تا حدودی روابط خود را با این کشورها ترمیم و در همین حال خصومت و دشمنی خود با ایران را بیشتر کند.

دکتر هادیان عنوان کرد که در مقابل ترامپ به دلیل رفتارها و اخلاق‌های عجیب خود، در سیاست‌ خارجی مستقل‌تر از کلینتون عمل کرده و در واقع ریسک‌پذیری بیشتری به همراه دارد. این استاد دانشگاه در پایان به نقش لابی‌ها در سیاست‌های آمریکا اشاره کرد و گفت: اسرائیلی‌ها در بسیاری از بخش‌های آمریکا ریشه دوانده و از هم اکنون خود را آماده کرده‌اند که در صورت پیروزی هر کدام از نامزدها، برنامه‌های مدنظر خود از جمله ایجاد دوباره بن‌بست استراتژیک با ایران را پیاده کنند.

پررنگ شدن جنبش بیداری در آمریکا

در بخش دیگری از این نشست فواد ایزدی، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل آمریکا ضمن تحلیل و بررسی ساختار قدرت در ایالات متحده، این سوال را مطرح کرد که درواقع چه افراد و گروه‌هایی بر مردم این کشور حکومت می‌کنند.

کارشناس مسائل آمریکا و استاد دانشگاه در ادامه، نخبگان اقتصادی و همچنین گروه‌ها و سازمان‌های اقتصادی را تاثیرگذارترین افراد در جامعه سیاسی آمریکا دانست که بسیاری از فعالیت‌ها را شکل داده و جهت‌دهی می‌کنند.

وی سپس به فرآیندی در انتخابات آمریکا اشاره کرد و افزود: دونالد ترامپ با وجود تمام اظهارات جنجالی خود به این جهت همچنان طرفدار دارد که بر «مهندسی نظام سیاسی» آمریکا از طرف گروه‌های خاصی تاکید دارد و سعی کرده خود را فردی معرفی کند که وام‌دار هیچ یک از گروه‌های متنفذ در آمریکا نیست. وی در ادامه به جنبش بیداری شکل گرفته در آمریکا طی حداقل یک دهه اخیر اشاره کرده و گفت: در دوره ابتدایی اوباما، مردم امید زیادی به تغییر داشتند. پس از آن جنبش اشغال وال‌استریت برای مقابله با تسلط یک درصدی سرمایه‌گذاران شکل گرفت و هم‌اکنون نیز بحث سیاست‌های از پیش مدیریت شده مطرح شده است. صرف‌نظر از این‌که چه فردی پیروز انتخابات می‌شود، این مساله نشان از بی‌‌اعتمادی روزافزون مردم این کشور به ساختار سیاسی آن است.

آمریکایی‌ها به دنبال بازگشت به انزواطلبی

دکتر محمدعلی موسوی، دانشیار دانشکده مطالعات جهان دیگر کارشناس حاضر در این نشست بود. وی نیز به بررسی نگاه و رویکرد قدرت‌های جهانی به انتخابات آمریکا پرداخت و گفت: بسیاری از راهبردهای آمریکا برای ارتباط با دیگر کشورها، از پیش تعیین شده و شکل گرفته است. با این حال، تاکتیک‌های مدنظر هر نامزد است که نوع و نگاه کشورها را به این مساله مشخص می‌کند. این استاد دانشگاه سپس به روابط تجاری آمریکا با اتحادیه اروپا و چین اشاره کرد که به ترتیب سالانه یک تریلیون دلار و 580 میلیارد دلار است.

بنا به گفته دکتر موسوی، بر همین اساس اروپایی‌ها نگاه مثبتی به کلینتون داشته و به همین میزان از ترامپ تنفر دارند. وی افزود: شرکای تجاری آمریکا از اتحادیه اروپا تا روسیه و چین بخوبی می‌دانند که رئیس‌جمهوری همچون کلینتون ممکن است هزینه‌هایی برای آنها داشته باشد، اما این هزینه‌ها به مراتب کمتر از شخصی همچون ترامپ است، زیرا سیاست‌ها و اقدامات غیرقابل پیش‌بینی دارد.

دانشیار دانشکده مطالعات جهان به این مساله اشاره کرد که استمرار یک سیاست و نه تغییر سریع در آن همواره یکی از ویژگی‌های جامعه آمریکا بوده است، اما طی چند سال اخیر شاهد آن بوده‌ایم که بخش زیادی از جامعه این کشور از سیاست‌های موجود خسته شده‌اند و به دنبال بازگشت به انزواطلبی دهه 20 میلادی و مخالفت با دخالت‌های آمریکا در دیگر کشورها هستند.

دولت سایه، بازیگر اصلی تحولات آمریکا

سخنران بخش پایانی این نشست دکتر حسن حسینی بود که به بررسی بازیگران در سایه آمریکا و همچنین غالب شدن پوپولیسم در صحنه سیاسی پرداخت. وی در این زمینه اظهار کرد: نویسندگان و تحلیلگران آمریکایی به این مساله اذعان دارند که از دهه‌ها پیش نهادهای غیررسمی اهمیت بیشتری در سیاست‌گذاری آمریکا پیدا کرده و رژیم جدیدی را در حوزه سیاسی و اجتماعی شکل‌داده‌اند که نتیجه آن پررنگ شدن پوپولیسم و کمرنگ شدن نخبه‌گرایی بوده است.

استادیار دانشکده مطالعات جهان سپس به بازیگران در عرصه این انتخابات اشاره کرد و گفت: در دو هفته مانده به انتخابات، اف‌بی‌آی، مساله تازه‌ای از ایمیل‌های هیلاری کلینتون را مطرح کرده و این‌گونه نتیجه‌گیری می‌کند که در زمان حضور کلینتون در مقام وزارت خارجه، طبقه هفتم این وزارتخانه به دولتی در سایه تبدیل شده بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها