مخاطبان برنامه‌های نیمروزی رسانه ملی بویژه زنان خانه‌دار، سال‌ها بود به تماشای برنامه‌ای ثابت از آنتن شبکه یک سیما خو گرفته بودند. «سیمای خانواده» که بیش از 20 سال از این شبکه پخش شده و در طول این مدت تغییراتی را تجربه کرده بود، با شمایل و کلیتی ثابت دنبال می‌شد؛ برنامه‌ای که با توجه به زمان پخش ظهرگاهی و مشغول کار بودن گروه شاغل جامعه در آن ساعات، عموما زنان خانه‌دار را هدف قرار داده بود و با محوری آموزشی، هنری و سبک زندگی سعی در پر کردن اوقات فراغت زنان در این اوقات داشت.
کد خبر: ۹۶۲۶۸۳

با این حال حدود یک سال پیش بود که با روی کار آمدن تیم جدید، تغییراتی اساسی در ضوابط و ساختار این برنامه ایجاد شد. سیمای خانواده به «خانواده یک» تغییر نام داد، پخش آن از حالت زنده، تولیدی و چیدمان مجریان و موضوع و محتوای برنامه هم بشدت دگرگون شد و سیمای خانواده را از آن سیمای پیشین به برنامه‌ای تازه تبدیل کرد. برنامه خانواده یک از شنبه تا پنجشنبه هر هفته حوالی ساعت 10 و30 دقیقه از شبکه یک سیما پخش می‌شود و حالا قرار است در سبک و سیاقی جدید روانه آنتن شود.

طرح و ساختاری نو

مصطفی شریفی، تهیه‌کننده برنامه خانواده یک در توضیح دگرگون شدن ساختار چند ساله برنامه و تبدیل آن به قالب کنونی و جدید به جام‌جم گفت: ساختاری که اکنون از برنامه خانواده یک می‌بینید، حاصل هشت ماه تلاش و پژوهش گروه پشت صحنه برنامه است تا بتوانیم محتوایی را برای برنامه شکل دهیم که نیاز اصلی خانواده‌های ایرانی و همسو با ارزش‌های اسلامی باشد و البته در ساختاری جدید عرضه شود. در نتیجه برای تک‌تک قسمت‌هایی که می‌بینید از قبل فکر شده است.

شریفی در ارزیابی میزان موفقیت این ساختار جدید برنامه نزد مخاطبان خاطرنشان کرد: متاسفانه مخاطب به دلیل این‌که سال‌ها برنامه را با ساختار پیشین می‌دید، به آن عادت کرده است. ما در عوض آمدیم و آن ریتم ثابت را شکستیم و سعی کردیم سرعت بیشتری به برنامه ببخشیم. همچنین نزدیک به 17 آیتم متنوع و جدید را هم به آن اضافه کردیم و برای هر کدام مجری ـ کارشناس جداگانه‌ای در نظر گرفتیم.

انتخاب این بخش‌ها و آیتم‌های مختلف مهم‌ترین وجه تمایز خانواده یک در دوران جدید است. بخش‌هایی که محتواهایی از طنز و خاطره بازی گرفته تا خبر و آموزش را در بر می‌گیرد. شریفی در توضیح چگونگی انتخاب این بخش‌های مختلف اظهار کرد: این هم حاصل تصمیم اتاق فکر برنامه ما بود که ایده‌های مختلف را کنار هم گذاشتند و ‌کوشیدند با توجه به شناختی که از نیازهای مخاطبان داشتند این بخش‌ها را طراحی و آماده‌سازی کنند. امید دارم در سری جدید پخش هم بتوانیم این بخش‌ها را با موفقیت جلو ببریم و استقبال و حمایت مخاطبان را هم داشته باشیم.

تعدد در مجریان، تنوع در برنامه

از دیگر اتفاق و تغییرات تازه صورت گرفته در خانواده یک را باید تعدد مجریان آن دانست. قرار گرفتن چهره‌هایی تازه که مخاطب عموما به دیدن آنها در قالب برنامه‌های خانوادگی عادت نداشته و حضور این افراد در کنار مجریان قدیمی این شبکه، ترکیبی تازه را رقم می‌زند.

شریفی در این خصوص عنوان کرد: تعریفی که ما برای برنامه در نظر گرفتیم این است که در هر قسمت یک مجری اصلی داشته باشیم و در کنار آن مجریان دیگر هر کدام هدایت بخش‌هایی از برنامه را به عهده بگیرند،‌بنابراین از حضور مجریان تازه استفاده کردیم.

البته شریفی تاکید می‌کند ترکیب تیم مجریان برنامه در سری جدید پخش بعد از ایام محرم مجدد دستخوش تغییر خواهد شد و بینندگان باید منتظر تماشای چهره‌هایی تازه در قامت مجریان برنامه در سری جدید آن باشند.

ارزیابی نقاط قوت و ضعف

فضل‌الله شریعت‌پناهی، مدیر گروه اجتماعی شبکه یک سیما در توضیح تغییرات ایجاد شده در سیمای خانواده و تولیدی شدن این برنامه در سری کنونی پخش آن گفت: در دورانی سیاست سازمان صداوسیما بر این بود که برنامه‌ها به سمت تولیدی‌تر شدن حرکت کند، پس بیشتر برنامه‌هایی که نیازی به زنده بودنشان احساس نمی‌شد، تولیدی شد. خانواده یک هم از این تغییرات مستثنا نبود و البته موجب تنوع خوبی در موضوع و ریتم برنامه شد. البته نقاط ضعف کوچکی را هم به برنامه وارد می‌دانم. برای مثال تعدد و حضور مجریان جدید موجب شد ارتباط مخاطبان قدیمی با برنامه کمرنگ بشود یا در مواردی نوعی غریبگی را با برنامه احساس کنند.

با این حال شریعت‌پناهی تصریح کرد: ما و گروه برنامه‌ساز خانواده یک تمام این نقاط قوت و ضعف را بررسی کرده‌ایم و بناست در سری جدید برنامه این تغییرات تازه اعمال شود. مجریان نام‌آشنا و قدیمی دوباره برمی‌گردند و ساختار برنامه هم مجدد زنده خواهد شد.

محتوا از دیگر موارد مورد توجه در هر برنامه و درونمایه تشکیل‌دهنده آن است. مدیر گروه اجتماعی این شبکه در تعریف محتوای خانواده یک در سری جدید پخش آن گفت: ما با بررسی‌هایی که انجام دادیم نیازهای واقعی مردم و مخاطبان را استخراج کردیم و کوشیدیم بفهمیم چند درصد از مخاطبان برنامه خانم و چند درصد آقا هستند تا بهتر بتوانیم برای این گروه‌های مختلف برنامه‌سازی کنیم.

اجرای من بخشی از هویتم است

هرمز شجاعی‌مهر را مدت‌هاست به عنوان مجری برنامه‌های نیمروزی و خانوادگی شبکه یک سیما می‌شناسیم. وی که از مدت‌ها پیش اجرای سیمای خانواده را به عهده داشته و حالا یکی از مجریان خانواده یک است، در تعریف ضوابط اجرای خود در این قالب جدید می‌گوید: روزگار ما، روزگار تکرار تجربه‌هایی است که از گذشته فراگرفته‌ایم و نیز اتفاقات جدیدی که در آینده برایمان رخ خواهد داد. لذا من تفاوت چندانی به لحاظ سبک اجرای خودم از سیمای خانواده تا خانواده یک نمی‌بینم؛ چراکه اجرای من بخشی از هویتم است و آموخته‌هایم در این قالب ابراز شده است. درخصوص کلیت برنامه هم می‌توانم بگویم به هر حال هر تهیه‌کننده‌ای اهدافی دارد. خانواده یک در دوران جدید پخش خود می‌کوشد همه اعضای خانواده را در همه سنین مخاطب قرار بدهد و از پدر و مادر تا بچه‌ها و دیگر اقشار بتوانند از مضامین مطرح شده در برنامه استفاده کنند. البته من هم تلاش می‌کنم با توجه به این طیف جدید مخاطبان، نوع جملات و واژگانم را عوض کنم و کلامی برگزینم که اجرایم برای همه جالب توجه باشد.

زهرا غفاری

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها