جبهه النصره، شریک راهبردی آمریکا و ترکیه در سوریه

در حالی که بر اساس توافق آتش‌بس در حلب، گروه تروریستی جبهه‌النصره تاکنون باید این شهر را ترک می‌کرد اما آنها از این اقدام سر باز می‌زنند. با وجود این، وزیر خارجه روسیه تاکید می‌کند تا زمانی که شبه‌نظامیان در حلب دست به اقدامات تحریک‌آمیز نزنند، مسکو آماده تمدید آتش‌بس در شهر حلب است.
کد خبر: ۹۵۸۸۲۶

به گزارش شبکه خبری اسکای نیوز عربی، سرگئی لاوروف در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با همتای گواتمالایی خود ضمن اعلام آمادگی کشورش برای تمدید آتش‌بس در حلب تاکید کرد که اعضای جبهه النصره باید از حلب بیرون رانده شوند. با وجود حسن‌نیتی که از جانب ما و دولت سوریه وجود دارد، اما اعضای النصره حاضر نیستند شهر حلب را ترک کنند و ما از این مساله نگران هستیم. باید غیرنظامیان از مناطق شرقی این شهر خارج شده و کمک‌های بشردوستانه به این مناطق وارد شود.

لاوروف با اشاره به این‌که مسکو از مخالفت واشنگتن با دشمن دانستن جبهه‌النصره در سوریه تعجب نمی‌کند، گفت: تلاش برخی برای ابقای جبهه النصره جهت استفاده از آنها برای سرنگونی دولت بشار اسد (رئیس‌جمهور سوریه) تاسف‌آور است.

جنگجویان النصره که نام امروز آنها «فتح الشام» است، گروهی تروریستی و شعبه‌القاعده در سوریه هستند که تحت حمایت آمریکا، ترکیه و کشورهای عربی از جمله قطر و عربستان قرار دارند و حلب را تحت اشغال خود دارند.

ایران، سوریه، روسیه و حزب‌الله این گروه را گروهی تروریستی می‌دانند اما برخی هم‌پیمانان جبهه فتح‌‌الشام در خلیج‌فارس از این گروه خواستند ارتباط خود را با شبکه القاعده قطع و نام خود را تغییر بدهد و به این گروه و فرمانده‌اش وعده دادند اتهام تروریسم را از آن بردارند و بار دیگر این گروه را به عنوان یک گروه میانه‌رو که در آینده سوریه جایگاهی مهم دارد، معرفی کنند. حال این گروه با نام فتح‌الشام است و دقیقا همان عملکرد گذشته تروریستی خود را دارد و آتش‌بس برای خروج این گروه از حلب با وعده‌هایی که رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه برای خارج کردن آنها از حلب داده، هنوز نتیجه‌ای نداشته است.

به نظر می‌رسد آمریکا و ترکیه در تلاش هستند تا این گروه تروریستی را به عنوان برگ برنده‌ای در بازی حلب برای خود داشته باشند زمانی که اردوغان پس از توافق آتش‌بس در حلب و مکالمه تلفنی با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه می‌گوید دستورات لازم را به «دوستانمان» در حلب داده‌ایم نشاگر آن است که جبهه النصره با هر نامی برای ترکیه و آمریکا بیشتر یک شریک استراتژیک در آینده سوریه به‌شمار می‌رود و نباید این گروه را به‌عنوان ابزار تاکتیکی آنکارا و واشنگتن قلمداد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها