بیشتر ما حدود یک‌سوم از زمان شبانه‌روز خود را در خواب سپری می‌کنیم. خواب با کیفیت نه‌تنها برای تندرستی اهمیت دارد، بلکه نقش مهمی در افزایش کارایی و توان ذهنی دارد. تاکنون تجهیزات دیجیتالی مختلفی برای پایش کیفیت خواب به بازار عرضه شده‌اند. بیشتر این تجهیزات پوشیدنی بوده و کاربر باید آنها را به دور دست خود بسته یا به لباس متصل می‌کرد.
کد خبر: ۹۵۳۹۷۰
ابزار پایش خواب اعضای خانواده

اما یک شرکت نوپای فرانسوی بتازگی دستگاهی طراحی و عرضه کرده که نه‌تنها نیازی به اتصال به بدن ندارد، بلکه می‌تواند کیفیت خواب همه افراد خانواده را نیز مورد بررسی و تحلیل قرار دهد. این وسیله هوشمند هاگ‌وان(HugOne) نام دارد.

این سامانه دارای یک دستگاه مرکزی و دو حسگر است. این حسگرها در کنار تخت کاربر قرار می‌گیرند و می‌توانند با بررسی حرکات فرد، میزان خواب سبک، عمیق و نیز بیداری او را ثبت کنند. هاگ‌وان همچنین می‌تواند دمای اتاق و نیز میزان رطوبت و کیفیت هوای اتاق خواب را نیز مورد ارزیابی قرار دهد. به محض این که هر کدام از این عوامل از محدوده استاندارد خارج شد، رنگ آبی ملایم دستگاه به صورتی تغییر می‌کند و به این ترتیب کاربر از نامناسب بودن وضعیت اتاق آگاه می‌شود.

همه این اطلاعات در سامانه مرکزی این دستگاه ذخیره شده و صبح و پس از بیدار شدن کاربر از خواب به اپلیکیشن ویژه‌ای ارسال می‌شود که روی گوشی هوشمند او نصب شده است. کاربر به این ترتیب می‌تواند میزان و کیفیت خواب شب گذشته خود را مشاهده کرده و حتی آن را با شب‌های گذشته مقایسه کند. هاگ‌وان بویژه برای خانواده‌هایی که نگران عادت خواب فرزندان کم سن خود هستند می‌تواند سودمند باشد. پدر و مادرها با بررسی آمار مربوط به خواب فرزندان خود، در صورت لزوم می‌توانند اقداماتی را انجام دهند.

اما کاربردهای هاگ‌وان به این دو مورد خلاصه نمی‌شود. هاگ‌وان به گونه‌ای طراحی شده که می‌تواند با سایر تجهیزات هوشمند خانه نیز ارتباط برقرار کند. برای نمونه اگر کاربر این دستگاه را با دماسنج هوشمند نست (Nest) که از محبوب ترین دستگاه‌های تنظیم دمای محیط است هماهنگ کند، این مجموعه می‌تواند هنگام خواب کاربر، دمای اتاق را به میزان مناسب برساند. همچنین هاگ‌وان از قابلیت هماهنگی با لامپ هوشمند هیو (Hue) نیز برخوردار است. به این ترتیب که پس از به خواب رفتن کاربر، این لامپ بتدریج کم نورتر شده یا هنگام بیداری او در صبح خاموش می‌شود.

هاگ‌وان با دستیار صوتی آمازون یعنی آلکسا (Alexa) نیز هماهنگ می‌شود. در نتیجه در صورتی که کاربر میزان دما و کیفیت هوای اتاق خواب را از دستگاه می‌پرسد، هاگ‌وان پاسخ صوتی به این درخواست می‌دهد.

این دستگاه با قیمت 169 دلار (حدود 606هزار تومان) به بازار عرضه شده است.

منابع: digitaltrends.com، theverge.com و cnet.com

مترجم: صالح سپهری‌فر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها