زنی جوان که پس از 9 ماه بارداری بی‌دردسر، در یک عمل سزارین نوزاد پسری به دنیا آورده بود، ساعاتی پس از تولد فرزندش به کما رفت و بعد هم جان سپرد. پرونده مرگ مرموز این زن در حالی در دادسرای نظام پزشکی تهران در دست بررسی قرار دارد که پزشک معالج، سلامت زن جوان را پیش از عمل تأیید کرده است.
کد خبر: ۹۵۲۹۲۸
مرگ دردناک زن جوان پس از سزارین

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، اول مرداد امسال زن جوانی به نام «خدیجه» در صحت و سلامت کامل به همراه همسر و خانواده‌اش به بیمارستانی در تهران رفت.

خدیجه که برای دیدار پسر دوست داشتنی‌اش لحظه‌شماری می‌کرد، خوشحال بود اما نگرانی از بیهوشی او را کمی مضطرب نشان می‌داد. همه چیز خوب بود و همه خوشحال بودند که زن جوان پس از اقدامات قبل از عمل و خداحافظی با خانواده‌اش وارد اتاق عمل شد. لحظات انتظار برای خانواده خدیجه به کندی می‌گذشت تا اینکه سرانجام در اتاق باز شد و پرستار که نوزادی هم درآغوش داشت با مژده تولد پسر کوچولو، از سلامت کامل مادر و کودک خبر داد.

دقایقی بعد، زن جوان که هنوز آثار بیهوشی در وجودش بود به بخش منتقل شد و سراغ نوزادش را گرفت. پسرک سالم و قوی بود و همه از دیدنش خوشحال بودند.

خدیجه که درد زیادی داشت کودک را در آغوش گرفت و به او شیر داد. ساعاتی گذشته بود اما درد زن جوان از ناحیه کمر هر لحظه بیشتر می‌شد. با وجود شکایت خانواده خدیجه به خاطر وضعیت عجیب زن جوان، پرستار بخش این دردها را طبیعی و از عوارض عمل سزارین دانست و به ناله‌های زن جوان توجهی نکرد.

3 ساعت از عمل می‌گذشت اما درد غیرقابل تحمل شده بود. خانواده خدیجه که ناآرامی‌های او را می‌دیدند بی‌تاب شده بودند اما هیچ راهی برای آرام کردنش نداشتند. این شرایط سخت ادامه داشت تا اینکه حال خدیجه رو به وخامت رفت و پرستاران او را به سی‌سی‌یو منتقل کردند.

پزشک بیهوشی و پزشک معالج که پس از عمل بیمارستان را ترک کرده بودند، خیلی سریع بر بالین بیمار حاضر شدند. شوهر خدیجه که از این شرایط به خشم آمده بود و پاسخ درستی از وضعیت همسرش نمی‌شنید، شروع به داد و فریاد کرد.

مسئولان بیمارستان که شرایط را ناآرام می‌دیدند اعلام کردند که باید زن جوان برای ادامه درمان به بیمارستانی که در نزدیکی همان بیمارستان قرار داشت، انتقال یابد. به این ترتیب خانواده بیمار آمبولانس گرفتند و خدیجه را با یک دستگاه تنفس به بیمارستان دوم منتقل کردند. در آنجا بود که مسئولان بیمارستان پس از پذیرش بیمار با هزینه میلیونی، اعلام کردند زن جوان علائم حیاتی ندارد و تنها با دستگاه نفس می‌کشد. با اعلام این موضوع و تماس خانواده خدیجه با پزشک معالج، اقدامات لازم برای انتقال بیمار به بیمارستان دیگری انجام و سرانجام ساعت 12 شب مرگ زن جوان اعلام شد.

تشکیل پرونده در دادسرای نظام پزشکی

امیر - همسر خدیجه 23 ساله - که پس از 2 ماه هنوز با آوردن نام زن جوانش صدایش می‌لرزد پس از تشریح اتفاقاتی که برای همسرش رخ داد، گفت: «به هیچ عنوان نمی‌توانم آن روز شوم و بلایی که بیمارستان سر همسرم آورد را فراموش کنم. آنها ابتدا سعی می‌کردند مرگ همسرم را به خاطر مشکلات قلبی اعلام کنند اما وقتی مدارک سلامت او در دوران بارداری را ارائه کردم و شکایتی به نظام پزشکی داشتم مشخص شد قصور پزشکی در زمان عمل، مرگ زودهنگام همسرم و تنهایی من و فرزندم را باعث شده است.»

مرد داغدار ادامه داد: «آنچه در این اتفاق هولناک آزارم می‌دهد، بی‌مسئولیتی برخی پزشکان بیمارستان است زیرا با اینکه می‌دانستند همسر من فوت کرده اما ما را در بیمارستان‌های دیگر سرگردان کردند و دست آخر ساعت 12 شب خبر فوت همسرم را دادند. مسئولان بیمارستان، فقط برای اینکه گناه خودشان را کم و ما را سرگردان کنند بیمار را با هزینه خودمان به بیمارستان دیگری منتقل کردند. نکته وحشتناک‌تر اینکه وقتی به بیمارستان دوم رسیدیم در حالی که همسرم وضعیت اورژانسی داشت اما تا 3 میلیون هزینه بستری را واریز نکردیم اقدامی نکردند.»

همسر خدیجه که چندی قبل در نخستین جلسه دادسرای نظام پزشکی حاضر شده بود، گفت: «با اینکه پس از مرگ همسرم اعلام شد او بیماری قلبی داشته و سلامت او را زیر سؤال بردند اما من با اطمینان از سلامت او و قصور پزشکی به دادسرای نظام پزشکی و جرایم پزشکی شکایت کردم و اصل پرونده همسرم نیز در کمیسیون پزشکی بررسی شد. در نخستین جلسه رسیدگی در دادسرای نظام پزشکی حاضر شدم که بازپرس پرونده پزشک معالج، پزشک بیهوشی و یکی از پرستاران را احضار کرده بود. البته پزشک بیهوشی که به ادعای پزشک معالج همسرم در وخامت حال او مقصر بود، به دلیل سفر به خارج از کشور نیامده بود. حالا هم نمی‌دانم اگر او برنگردد چه کسی پاسخگوست. اینها درحالی است که پزشک معالج همسرم سلامت کامل او را پیش از عمل تأیید و به گفته خودش در مدارکی که به دادسرا ارائه کرده نیز قصور پزشک بیهوشی را اعلام کرده است. من حتی پزشک قلب بیمارستان را هم پیدا کردم اما او نیز مدعی شد خیلی دیر به او خبر داده‌اند به همین خاطر نتوانسته کاری برای همسرم انجام دهد.»

امیر که حالا دو ماه و نیم است با پسرش تنها مانده‌اند، در پایان گفت: «از وقتی همسرم رفته دیگر نمی‌توانم به خانه خودم بروم و با پسرم در خانه پدری زندگی می‌کنم. همسر من هیچ مشکلی نداشت و تولد یک نوزاد سالم نیز این موضوع را ثابت می‌کند. من از هیچ کاری برای اثبات این قصور پزشکی کوتاهی نمی‌کنم. امیدوارم رسیدگی به این پرونده نیز به درستی پیش برود و عاملان مرگ خدیجه مشخص شوند تا خون همسر جوانم پایمال نشود.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳۰
نرم افزار موبایل
-
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
۰
۰
جای تاسف داره واقعا ,اخر سر هم بعد از كلی دوندگی پزشك میشه مقصر یه تذكر بهش میدن تموم میشه ,..
كارمند مفلس
-
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
۰
۰
چقدر خطای پزشكی !چراهیچكس به داد مردم بیگناه نمیرسد . بعد از پیگیریهایی كه چند ماه طول میكشد یك تذكر داده میشود و پرونده بسته . مسئولین محترم اگر خدای نكرده این اتفاق برای خانواده خودتان میافتاد كه هرگز نمی افتد چون همه كارها سفارشی و خاص پیش میرود، آیا جریان اینچنین مختومه میشد مثل خیلی از قصورات پزشكی كه هرهفته چند موردش در روزنامه ها درج میشود.
بقراط
-
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
۰
۰
خجالتی دوباره برای جامعه پزشكی
مادر
-
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
۰
۰
جای تاسف دارد یك مادر سالم و پسر كوچولو از دیدن هم محروم شدن امیدوارم در ایران این اخرین قصور پزشكی باشد .پزشك جراح و پزشك بیهوشی الان وجدان ارام دارن . هردو خودشون جای اون خانواده قرار دهند .به جای نوازد و پدر خانواده .نوازد از دیدن مادر محروم شد
ایران
-
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
۰
۰
خب وقتی با سهمیه وارد دانشگاه میشن معلومه كه چی میشه . . .
امیر
-
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
۰
۰
دیگه نمیشه به این پزشكان هم اعتماد كرد.وضع بینارستانا هم كه نگو
نظر
-
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
۰
۰
واقعا خجالتی و شرمساری برای مسئولین جامعه پزشكی كشور كه هیچ قانون درستی برای حمایت از بیمار در این شرایط ندارند .
شهروند
-
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
۰
۰
ضمن عرض تسلیت به این برادر و خانواده محترم ایشان و آمرزش آن بانو مرحومه باید به این برادر عزیز بگم آخرش هم شما مقصر شناخته خواهید شد. چون جامعه پزشكی زیر بار این حرفا نمیره. مگه مرگ كارگردان معروف ایران آقا كیا رستمی را به گردن پزشك معالجش گذاشتند.؟؟؟؟؟!!!!!!!!!
نرم افزار موبایل
-
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
۰
۰
سهمیه چیه پزشك وظیفه اش فراموش كرده همین نظام سلامتی بودكه اقای وزیرازاون دم میزنه زمان كدام وزیر بهداشت دربیماریستانها اینهمه قصورپزشكی صورت میگرفت !دولت تدبیروامیییییدهمه راناامیدكرد دیگه حق مریض شدن هم ازمون گرفتن البته اگه نندازن به گردن دولت قبل!
مجتبی
-
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
۰
۰
از مسئولین كشور و وزارت بهداشت عاجزانه خواهش می كنم تا می توانند به مشكلات و مسائل جامعه پزشكی رسیدگی كنند و تمامی امكانات و حتی نیروهای اضافه در اختیارشون قرار بدن تا هیچ وقت شاهد این موارد نباشیم و هیچ بهانه ای برای قصور در كارشان نداشته باشن. سلامتی مردم بازیچه نیست.هیچ كس نمی تونه حال این مرد رو بفهمه...
سلیمان
-
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
۰
۰
صبو بشكست و باده بریخت ....كلی دوندگی كنی كه چی را ثابت كنی ...تازه ثابت كردی چه اتفاقی میخواد بیفته
حامد
-
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
۰
۰
بیمارستان نگو بگو كشتارگاه ، محل آموزش و آزمایش دانشجوها بر روی نمونه های واقعی ، دانشجوهایی كه با نام انترن بالای سر افراد در حال موت میخندند و مانند استادانشان كه هیچ وجدان و مسئولیت نسبت به جان انسانها ندارند روی نمونه های واقعی استاد میشوند. یعنی باید قبل از اینكه زیر دستشان بروی بهتر از كه بمیری
نرم افزار موبایل
-
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
۰
۰
اشتباهات پزشكی وكادر بیمارستان باعث همچین اتفاق ناگواری میشه به روی خودشون هم نمیارن تازه یه چیزی بدهكار هم میشی بهشون
پیگیر
-
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
۰
۰
آقا شما چیزی برای از دست دادن نداری مادر بچه ات را كشتن نهایت تلاشت را بكن تا حق فرزندت را بگیری
من
-
۲۱:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
۰
۰
آخی.پزشكهای این مملكت وجدان وانسانیتو توی دانشگاه جاگذاشتن.خیلی ناراحت شدم.خدابهشون صبر بده
b
-
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
۰
۰
در بیمارستانهای یكی از شهرستانهای آذربایجان شرقی ، فارغ التحصیل حسابداری پرستار و بهیار است و فارغ التحصیل مدیریت در داروخانه دارو می دهد / فارغ التحصیل مهندسی كشاورزی بیمارها را جابجا می كند / فارغ التحصیل مهندسی برق در آشپرخانه بیمارستان كار می كند / فارغ التحصیل جغرافیا نگهبان است / فارغ التحصیل تغذیه دام در قسمت پذیرش بیمارستان كار می كند و ....
نرم افزار موبایل
-
۰۲:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
۰
۰
اشكم دراومدتسلیت.خداكیفردهد مسببینو
نرم افزار موبایل
-
۰۴:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
۰
۰
من با حضور سهمیه ای دانشجویان پزشكی و اینكه پزشكان متاسفانه در قبال سلامت بیماران بی مسولیت بار امده اند و بعلت درامد و رفاه بیش از حد هیچگونه نگرانی ندارند ،مخالفم
امین
-
۰۷:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
۰
۰
خدا وقعا بهشون صبر بده. خیلی سخته. من الان كه مطلب را خواندم واقعا متاثر شدم. متاسفانه این چندمین بار است كه این اتفاق می افته و كسی مسئولیت را گردن نمی گیریه . در استان ما هم از این قبیل فوت ها چندین بار اتفاق افتاده است. من خودم چند بار سزارین شدم. باور كنید هر بار كه رفتم اتاق جراحی قبلش با همه خداحافظی می كردم چون واقعا نمیدونستم زنده می مانم یا نه از بس كه اتاق های جراحی ما شدند اتاق قصابی. خدا از سر تقصیراتشون نگذره. در همین دنیا مجازاتشان كنه
غلامرضا
-
۰۸:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
۰
۰
انشاء الله خدا بهش صبر بده . ولی این پزشكهای ایران آدم سالم رو مریض می كنند
پدر
-
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
۰
۰
وقتی كه دانشگاهای آزاد دركشورمان بصورت فله ای مدرك میدهند و فقط صرفا محلی برای درآمد شده نباید بیش از این انتظار داشت چون من خودم شاهد هستم فردی كه در دبیرستان دولتی در زمان اشتغال تحصیل و ضعیف ترین شاگرد كلاس بوده متاسفانه درحال حاضر در دانشگاه ازاد مشغول تحصیل رشته پزشكی میباشد دكترهایی كه ازچنین مراكز مدرك میگیرند نهایتا عاقبت كار این چنین میگردد.
ی
-
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
حاجی جون ربطی به ازاد و سراسری نداره مدرك ازاد خیلیم معتبره ما كه پززشكی خوندیم پیرمونو دراوردن
رضا
-
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
۰
۰
بچه بی مادر وقتی گریه میكنه و شیر میخواد ای حضرت عباس سنگ از وسط میشكافه با گریش یا خدا به داد ما برس!!!!!!
0012
-
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
۰
۰
شرم بر جامعه پزشكی و دادسرای نظام پزشكی
پ
-
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
۰
۰
واقعا تا كی باید این قصور عمدی وجود داشته باشد
رضا
-
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
۰
۰
ای بابا كی رسیدگی میكنه فعلا همه تو فكر افزایش خقوق بیشتر پزشك ها و پرستارها هستند.
علی
-
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
سلام-پرستارا افزایش حقوقی ندارند گفتند ولی اجرا نشد تا پزشك سالاری حاكم باشه همینه -سازمان بهداشت جهانی اعلام كرده پزشكی ایران تا سال 1406به شدت افت كرده و به زمین میخورد علتش تجاری شدن این حرفه نه همه پزشكان عده خاصی هستند كسانی كه پول ویزیت و دارو بیمار رو هم نمیگیرند البته قلیل هستند
آرش
-
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
۰
۰
آمار قصور پزشكی در كشور ما بالا است و متاسفانه در اكثر موارد ماستمالی می شود و افراد خاطی مجازات نمیشوند.
علی
-
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
۰
۰
سلام-اینكه با اشتباه چند نفر بخواهیم همه رو زیر سوال ببریم كار درستی نیست-متاسفانه نظام بهداشتی ایران به این صورت میباشد و خیلی موارد از پایه اشكال دارد كه كسی جرات دست زدن به ان را ندارد و خیلی موارد دیگر -من چون دانشجوی یكی از رشته های درمانی هستم هم اینو دیدم و هم بیماران رو درك میكنم چون برای من هم اتفاق افتاده است-اگر میبینید پزشكی در ایران پیشرفت كرده بخاطر همینه اگر خطایی اتفاق بیفته كسی برخورد نمیكنه ولی در كشورهای پیشرفته به این شكل نیست و اول كار باطل كردن مدارك پزشكی هست حالا جراح یا متخصص قابلی هم باشه-رشته های پزشكی و پیراپزشكی كسی رو میخواهد كه عاشق این رشته باشند صرفا واسه پول نباشه -ربطی هم به دانشگاه ازاد و دولتی ندارد كسی باید بیاد تو این رشته كه عاشقش باشه امثال دكتر قریب وپروفسور سمیعی قابل قیاس نیستند -پروفسور محمدی متخصص مغزو اعصاب اطفال كه همه اونا تو ایران شاگرد ایشان هستند -كم نداریم پزشكان قابل و حاذق-خواهشا جمع نبندیم و انصاف داشته باشیم-هر كادر درمانی هم كه قصور كرده باید جوابگو باشد
یاس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
۰
۰
متاسفانه برای جرائم پزشكی حكم قصاص اعدام صادر نمیشود و همین یكی از دلایلی است كه آمار فوت بیماران زیاد شده پزشك دغدغه خاطر چه چیزی را داشته باشد وقتی بیمار فوت شده بیمه هزینه میپردازد چنین اتفاقاتی وجود دارد به نظرم پزشك خطای تعمدی مرتكب شده باید مجازات قصاص شامل حالش شود زندگی را از هم پاشید مادر خانواده ای را گرفت امید و آرزوهای مادری كه امید به ثمررساندن فرزندش را داشت تبدیل به خاكستر كرد باید جرایم سنگینی چون ابطال طبابت و حداقل حبس ابد برای چنین افرادی در نظر گرفت

نیازمندی ها