افزایش 34 درصدی کشفیات کالاهای قاچاق

پلیس 34درصد ازکالاهای قاچاق را در شش ماه نخست امسال کشف کرد.
کد خبر: ۹۵۲۳۰۳

سردار سرتیپ اسکندر مومنی، جانشین فرمانده ناجا در همایش کارآگاهان سراسر کشور گفت: در حوزه وقوع و کشف، دستاوردهای خوبی در کشور داشته‌ایم اما هنوز با آن جایگاهی که باید به آن برسیم؛ فاصله داریم. وی ادامه داد: افزایش 34 درصدی کشفیات کالاهای قاچاق را در شش ماه نخست امسال نسبت به مدت زمان مشابه داشته‌ایم.

بر اساس آمارها حدود 15 تا 20 میلیارد دلار ارزش این کالاهای قاچاق است که این کالاها ضربه سختی به اشتغال کسب و کار و تولید ملی می‌زنند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما وی افزود: ما باید در حوزه قاچاق کالا هم مبارزه و هم مقابله کنیم؛ ضمن این‌که در این مبارزه باید اولویت ما قاچاقچیان عمده و حجمی باشد و ضمن این‌که در بحث مبارزه، کار اطلاعاتی باید انجام دهیم. مومنی با بیان این‌که در امر مبارزه باید فرآیندها مکانیزه و امکانات به روز باشد، ادامه داد: اخیرا در بندرعباس 11کانتینر قاچاق کالا کشف شد که همه آنها کریستال، سرامیک و ظروف چینی بودند، در حالی که در برگه گمرکی اعلام شده بود درپوش هستند.

قاچاقچیان در این خصوص علاوه بر این‌که کالای قاچاق را به غیرقاچاق تبدیل کرده بودند که تعرفه این کالا‌ها 110 درصد بوده، اما تعرفه درپوش‌ها 10 درصد است. اگر این فرآیند مکانیزه و اسناد گمرکی به صورت مکانیزه مطابقت داده می‌شد به راحتی جلوی این کالا گرفته می‌شد.

وی افزود: در حوزه وقوع نیز ممکن است مردم بپذیرند که نیروی انتظامی نقشی ندارد اما در حوزه کشف مسئولیت اصلی با نیروی انتظامی است بنابراین تا آنجا که می‌توانیم باید تلاش کنیم در حوزه کشف وظیفه خود را درست انجام دهیم. حوزه کشف می‌تواند نماد کارآمدی در نیروی انتظامی باشد به ویژه که در حوزه کشف، بیشترین نقش و سهم مربوط به پلیس است و کشف بدون مهارت و دانش و استفاده از فناوری‌های نوین و همه ظرفیت‌ها و به‌صورت سنتی قابل تحقق نیست.

مومنی تصریح کرد: در سال 94 و 95 شاخص‌های امنیتی در همه حوزه‌ها بهبود خوبی داشته و همه مردم ایران آن را لمس می‌کنند، در حالی که در منطقه‌ای زندگی می‌کنیم که ناامنی پیرامون ایران موج می‌زند ولی ایران روز به روز امن‌تر می‌شود و این مورد اذعان همه است. این دستاوردهای بزرگ مرهون تلاش همکاران ما در نیروی انتظامی است. جانشین فرمانده ناجا افزود: قاچاق کالا، مبارزه با سرقت اعم از همه سرقت‌ها، ارتقا امنیت اجتماعی، اخلاقی، حوزه مواد مخدر و کاهش تصادفات در حوزه راهنمایی رانندگی از جمله ماموریت‌هایی است که نیروی انتظامی برعهده دارد، اما از سال 94 حوزه ماموریتی دیگری به ناجا اضافه شده و آن حوزه آموزش است و قرارگاه آن نیز دایر شده است. امروز بدون مهارت و دانش به شکل سنتی، در هیچ عرصه‌ای امکان ساماندهی امور وجود ندارد بنابراین استفاده از فناوری‌های نوین ارتقای دانش و مهارت نقش بسیار عمده‌ای در پیشرفت و توسعه امنیت دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها