اختتامیه چهاردهیمن جشنواره بین المللی فیلم مقاومت

عبدالمالک حوثی چهره مقاومت سال شد

درویش و آبیار در جشنواره مقاومت

برگزاری کارگاه انتقال تجربه احمدرضا درویش، نمایش و نقد و بررسی فیلم «نفس» با حضور نرگس آبیار و تحلیل فیلم ضدایرانی «گلاب»، از مهم‌ترین رویدادهای دیروز چهاردهمین جشنواره بین‌المللی مقاومت بود.
کد خبر: ۹۵۰۲۴۴

احمدرضا درویش، کارگردان فیلم‌هایی چون رستاخیز، دوئل و سرزمین خورشید در کارگاه انتقال تجربه این رویداد گفت: سینما نمی‌تواند در مقابل اتفاقات جهان اسلام سکوت کند. ظرفیت دنیای اسلام باید به کارگرفته شود تا تولیدات سینمایی با موضوع مقاومت بالا برود.

این کارگردان با بیان این‌که واقعیت این است که سینمای ما تسلط بر افکار عمومی ندارد، افزود: صدای سینمای ایران در دنیا شنیده نمی‌شود، زیرا صاحب کرسی بین‌المللی نیستیم. سینمای ما باید بتواند آثار خود را در سینماهای دنیا اکران کند و در مجامع بین‌المللی حضور چشمگیری داشته باشد. حضور در جشنواره‌های بین‌المللی کافی نیست. باید سهم سینمای ایران را از حضور و اکران جهانی بگیریم.

او گفت: باید تلاش کنیم در سینمای جهانی حضور داشته باشیم، زیرا ما تاریخ و تمدن داریم که غرب آن را ندارد. البته این عقبه تاریخی باید با تکنیک و هنر مخلوط شود تا به نتیجه برسد.

درویش اظهار کرد: عده‌ای از تمامی کشورهای دنیا دور هم جمع می‌شوند تا در یک کشور دیگر دور هم جمع شوند و به قتل و غارت بپردازند. خب معلوم است که سینما نمی‌تواند در مقابل این جریان سکوت کند. ظرفیت جهان اسلام باید به کارگرفته شود تا تولیدات سینمایی با موضوع مقاومت در جهان اسلام بالا برود. پرسش تلخی است که یک فیلمساز روسی از من بپرسد سهم سینمای مقاومت در کشور ایران چیست؟

او تصریح کرد: در جشنواره‌های فرهنگی و سینمایی باید داد و ستد سینمایی داشته باشیم وگرنه یک جشنواره فقط تبدیل به یک مهمانی بی فایده می‌شود. باید در بازارهای خرید و فروش فیلم حضور پیدا کنیم تا کم‌کم سینمای ایران را در دنیا اکران کنیم. بدون داد و ستد سینمایی نمی‌شود حضور فرهنگی داشت.

درویش با بیان این‌که نباید سینمای خودمان را با سینمای هالیوود مقایسه کنیم، خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد آثار سینمایی ما فقط برای خودمان باشد، این چه ادعایی است؟ چرا خودمان را گول می‌زنیم که در حال رقابت با سینمای هالیوود هستیم؟

آبیار از «نفس» گفت

یکی از شلوغ‌ترین ساعات جشنواره مقاومت، نمایش و جلسه نقد و بررسی فیلم «نفس» بود که با حضور نرگس آبیار کارگردان، ساعد نیک‌ذات فیلمبردار، ساره نور موسوی بازیگر و سیدسعید هاشم‌زاده منتقد سینما در پردیس ملت برگزار شد.

در ابتدای این نشست نرگس آبیار کارگردان اثر در سخنانی با اشاره به چگونگی تولید این فیلم گفت: فیلم نفس براساس یکی از رمان‌های من ساخته شد. نگارش آن قبل از تولید این فیلم به پایان رسید و با مشورتی که با تهیه‌کننده کار داشتم، تصمیم گرفتیم تا از روی آن فیلمنامه «نفس» را بنویسم. او افزود: البته این کار خیلی سخت بود چون راوی قصه رمان اول شخص بود و ما باید برای تبدیل آن به فیلمنامه تغییراتی را در این بخش ایجاد می‌کردیم که در مدیوم سینما ملموس‌تر باشد، به همین دلیل زمان و انرژی زیادی برای این تغییرات صرف کردیم.

آبیار با اشاره به این‌که در تولید نفس سعی کرده تا حد امکان به جهان کودکان نزدیک شود، بیان کرد: ما در این اثر تبدیل فانتری موجود در یک رمان را به یک فیلم داریم و در جریان این کار سعی کردیم تا حد امکان به جهان کودک اصلی قصه نزدیک شویم.

کارگردان فیلم «شیار 143» با اشاره به انتظاراتی که از سومین ساخته او وجود داشت، اظهار کرد: ممکن است بسیاری از کسانی که دو اثر قبلی مرا دیده‌اند، انتظار یک روایت کلاسیک را در این فیلم داشتند، اما معتقدم که این فیلم نمایش‌دهنده جریان یک زندگی است.

نقد و بررسی «گلاب»

دکتر شهاب اسفندیاری، استاد دانشگاه و پژوهشگر در نشست تحلیل فیلم سینمایی «گلاب» از سلسله نشست‌های اسلام‌ستیزی و ایران‌هراسی در سینمای غرب گفت: نمایش فیلم‌های ضد انقلابی، اسلام‌ستیز و ایران‌هراس در جشنواره فیلم مقاومت به گسترش فضای شناخت و تحلیل کمک می‌کند و چگونگی تصویرسازی از ایران در خارج از مرزها را به تصویر کشیده شود. او افزود: به نظرم فیلم گلاب از منظر سینمایی ارزشی ندارد و با بودجه برخی شاهزاده‌های اردنی ساخته و البته با شکست در فروش هم مواجه شد.

این استاد دانشگاه با به کار بردن عنوان «خبرچین بومی» برای مازیار بهاری کاراکتر اصلی این فیلم ادامه داد: گرچه بهاری خود در فیلم گلاب لقب جاسوسی را در کار خبرنگاری‌اش مسخره می‌کند، اما در واقعیت می‌بینیم که او چنین نقشی را ایفا می‌کند. همچنین اقلام فرهنگی موجود در خانه بهاری بیشتر غربی هستند و این نشان می‌دهد خود این افراد به لحاظ فرهنگی اسیر غرب هستند.

او با اشاره به مورد نقد بودن این فیلم توسط برخی افراد ضدانقلابی عنوان کرد: حتی برخی افراد ضدانقلابی ایرانی که در خارج از کشور هستند، هم نسبت به این فیلم انتقاداتی دارند. زیرا این فیلم نفی‌کننده عاملیت ایرانی‌هاست و به غلط ملتی را به تصویر می‌کشد که درگیر نابودی‌اند و باید هر تغییری را از بیرون به آنها تحمیل کرد.

جشـــنواره مقاومت تا 9 مهر ادامه دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها