مخاطبان موسیقی در نیمه اول امسال برای خرید چه آلبوم‌هایی دست به جیب شده‌اند؟

بهترین‌های موسیقی به انتخاب مردم

با اعلام آمار فروش آلبوم‌های موسیقی در نیمه اول امسال، می‌توان نگاهی داشت به آلبوم‌هایی که بیشترین مخاطبان را داشته‌اند.
کد خبر: ۹۴۹۷۶۶

به گزارش جام‌جم، تابستان گرم امسال به پایان رسید؛ تابستانی که برای فرهنگ و هنر هم فصل گرمی بود، هرچند هنوز آماری از میزان فروش سالن‌های تئاتری اعلام نشده است، اما سینما، کتاب و موسیقی روزهای خوبی را پشت سر گذاشته و نسبت به سال‌های گذشته با اقبال خوبی مواجه بوده‌اند. در پایان تابستان آمار آلبوم‌های پرفروشی که در فروشگاه‌های مجازی و همچنین شهرکتاب‌ها به فروش رسیده منتشر شده است؛ آماری که نشان می‌دهد مردم در هر ژانر از چه آلبوم‌هایی بیشتر استقبال کرده و کدام خواننده‌ها محبوب‌تر بوده‌اند.

«نی ‌نوا»ی حسین علیزاده

در بخش موسیقی ایرانی سازی «نی ‌نوا» اثر حسین علیزاده همچنان مخاطب دارد. این آلبوم نخستین بار سال 1362 منتشر شد و یکی از معروف‌ترین آثار علیزاده است.در این آلبوم، نی نقش یک راوی را دارد و مصرع نخست از نی‌نامه مولوی، یکی از مواردی بوده که علیزاده از آن ایده گرفته است. تکنوازی نی در این آلبوم، نتیجه هنرنمایی جمشید عندلیبی است.

باز هم علیرضا قربانی و مهیار علیزاده

«دخت پری‌وار» هم آلبوم موفقی است که دومین تجربه کاری علیرضا قربانی و مهیار علیزاده محسوب می‌شود؛ موفقیتی که البته در آلبوم اولشان هم رخ داد و «حریق خزان» را در صدر پرفروش‌ها قرار داد.

ناگفته نماند که این دو آلبوم همچنان پرفروش است و این روزها در کنار هم فروش بسیار خوبی دارند.

«دور» پرفروش

آلبوم موسیقی «دور» کاری از ماکان اشگواری و امیر صارمی است که آلبوم پرفروشی است. اشگواری یکی از خواننده‌های محبوب جوانی است که سال‌هاست می‌خواند، صدای خوبی دارد و موسیقی را بخوبی می‌شناسد. پیش از این یک آلبوم «جَز» گروه نایما با عنوان «ساحل تهران» در سال 1391 با صدای او منتشر شده بود. در موسیقی فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟» نیز خواننده‌ یکی از قطعات بود. اما در این آلبوم با فضایی کاملا متفاوت مواجهیم.

«منشور» کاوه یغمایی

«منشور» کاوه یغمایی جزو آلبوم‌های پرفروش است، هر چند باید اعتراف کرد این خواننده به سبب این که پسر کورش یغمایی است، مورد توجه است و البته از حق هم نباید گذشت و باید گفت کاوه بسیار با استعداد است و می‌داند در موسیقی راک باید چه کند و چگونه پیش برود. این خواننده البته در «منشور» چندان تغییری به فضای کارهایش نداده و می‌توان به نوعی گفت این آلبوم تکرار فضای آلبوم‌های گذشته‌شان است.

سالار با «از تنهایی گریه مکن»

سالار عقیلی با آلبوم «از تنهایی گریه مکن» با آهنگسازی ابوالفضل صادقی‌نژاد یکی از پرفروش‌ترین‌های موسیقی ایرانی است. این آلبوم اواخر فررودین امسال منتشر شده و هنوز هم در فهرست آلبوم‌های پرطرفدار است.

«از تنهایی گریه مکن» را باید از اتفاقات خوب موسیقی ایرانی در سال جاری به حساب آورد. این آلبوم هرچند ممکن است مخاطبان خاص و همیشگی موسیقی ایرانی را راضی نکند، اما بی‌شک این توانایی را دارد که افراد غیرعلاقه‌مند را به سمت موسیقی ایرانی جذب کرده و فضایی را برای آشتی مخاطب عام و موسیقی ایرانی ایجاد کند؛ آشتی که چه بسا در آینده نزدیک در جذب مخاطبان برای این نوع موسیقی نقش پررنگی داشته باشد.

«امیر بی‌گزند» این روزهای موسیقی پاپ

محسن چاوشی بخواهیم و نخواهیم در صدر خوانندگان پاپ قرار گرفته و البته در میان مخاطبان دیگر انواع موسیقی هم مخاطبان زیادی دارد. او امسال با انتشار آلبوم «امیر بی‌گزند» توانست باز هم رکورد فروش آلبوم موسیقی را بزند و نشان دهد هنوز هم به قول هوادارانش آقای خاص موسیقی پاپ است.

چاوشی در انتخاب اشعار، موسیقی و تنظیم کارهایش بسیار دقیق است و البته از آنجا که خودش تنظیم‌کننده خوبی است، توانسته مثل همیشه قطعاتی را با تنظیم‌های خیلی خوب ارائه کند. نکته دیگر این است که این خواننده پاپ ظاهرا حسابی شعرخوان است و زیرکانه به دیوان شاعران بزرگ کشورمان از جمله مولانا سرک می‌کشد، او نام آلبومش را هم از یکی از غزل‌های مولانا انتخاب کرده است.

بازگشت خواجه امیری در «30 سالگی»

احسان خواجه‌امیری خواننده موسیقی پاپ آلبوم «30 سالگی» را منتشر کرد. از انتشار این آلبوم چند ماهی می‌گذرد و در فهرست پرفروش‌ها قرار دارد. البته به نظر می‌رسد در مقایسه با آلبوم چاوشی به موفقیت کمتری دست یافته و آقای خاص موسیقی پاپ برای چندمین سال متوالی هنوز هم قله‌نشین است و با انتشار آلبوم تازه‌اش می‌توان باز هم به او عنوان پرمخاطب‌ترین خواننده پاپ را داد.

«دوئل در آینه» با راک خوان صمیمی

رضا یزدانی، خواننده موسیقی راک است. البته خودش هم کارش را چندان راک نمی‌داند و شیوه‌اش را بین پاپ و راک به حساب می‌آورد. او این روزها «دوئل در آینه» را در بازار دارد و با استقبال خوبی روبه‌روست.

استقبالی که می‌توان گفت در مقایسه با دو آلبوم قبلی‌اش خیلی بیشتر شده است و دوباره بازار این خواننده خونگرم و صمیمی را گرم کرده است.

چه کسی آرزوی خوشبختی ما را دارد؟

با این سوال شروع کردیم که برویم سراغ آلبوم موفق سیامک عباسی با نام «خوشبختیت آرزومه». آلبومی که توانست این خواننده جوان و خوش صدا را میان مخاطبان موسیقی معرفی کند. کنسرت عباسی هم که بتازگی برگزار شده با استقبال خوبی روبه‌رو شد.

انتظار می‌رود او هم بزودی به یکی از ستاره‌های موسیقی پاپ تبدیل شود. البته باید امیدوار بود او در آلبوم‌های بعدی‌اش هم کیفیت را به همین اندازه رعایت کند .

اشرف‌زاده همچنان با «ماه و ماهی» می‌تازد

اگر پشت چراغ قرمز یا ترافیک گوش‌هایتان را تیز کنید، به احتمال خیلی زیاد صدای خواننده‌ای را می‌شنوید که می‌خواند: «تو ماهی و من ماهی این برکه کاشی/ اندوه بزرگی است زمانی که نباشی» حجت اشرف‌زاده که خودش هم نیشابوری است توانست با آلبوم «ماه و ماهی» بسیاری را به آلبومش و البته زادگاهش نیشابور جلب کند. این خواننده که آلبومش بیشتر در ژانر موسیقی تلفیقی می‌گنجد، جایزه باربد را در جشنواره موسیقی فجر از آن خود کرد.

مردم ما را شگفت زده کردند

حجت اشرف‌زاده

خواننده آلبوم «ماه و ماهی»

ما خیلی برای «ماه و ماهی» تلاش کردیم و امیدوار بودیم اثر موفقی باشد، اما راستش فکرش را هم نمی‌کردیم که تا این‌حد از آن استقبال شود و برخی مردم زیر لب زمزمه‌اش کنند. در واقع مردم ما را سورپرایز کردند. با این‌که بیش از یک سال و نیم از فروش آلبوم می‌گذرد هنوز هم فهرست پرفروش هاست و به‌خاطر این اتفاق واقعا خوشحالم. اما خوشحالی بزرگ‌تری هم دارم؛ خوشحالی‌ای که باز هم مردم باعث آن هستند. وقتی به مراکز فروش کالاهای فرهنگی می‌روم شاهد م که مردم فیلم ها، سریال‌ها و آثار موسیقی را به‌صورت قانونی خریداری می‌کنند. آن‌طور هم که آمارها نشان می‌دهد و در اطرافمان می‌بینیم تعداد افرادی که غیرقانونی دانلود می‌کنند، خیلی کم شده و مردم ترجیح می‌دهند از سایت‌های دانلود قانونی آثار مورد علاقه شان را خریداری کنند. این یعنی مردم ما از نظر فرهنگی طی این سال‌ها رشد زیادی داشته‌اند و حالا به حقوق هنرمند احترام می‌گذارند و فرهنگ خرید آثار فرهنگی و هنری در حال جا افتادن است. امیدوارم همان‌طور که مردم به آلبوم ما روی خوش نشان داده و آن را قانونی خریداری کردند این اتفاق برای دیگر آثار هم بیفتد، چرا که مردم و جامعه ما لیاقت رسیدن به بالاترین نقطه را دارند، همچنین آثار فرهنگی و هنری ما هم در سطحی هستند که لایق بهترین برخوردها هستند.

برنامه‌ریزی برای تک‌تک قطعات

مهیار علیزاده

آهنگساز آلبوم «دخت پری‌وار»

بعد از انتشار «دخت پری‌وار» بسیاری این سوال را داشتند که آیا این آلبوم ادامه «حریق خزان» همکاری اول من و آقای قربانی است یا خیر؟ من قبل از انتشار «دخت‌پری‌وار» هم گفته بودم، این آلبوم روی یک لبه باریک قدم برمی‌دارد و از حریق خزان رد شده است.

واقعیت این است آن‌طور که تهیه‌کنندگان موسیقی عقیده داشتند، این آلبوم با فروش نسبی خوبی روبه‌رو می‌شد. چون بنده و آقای قربانی در حریق خزان توانسته بودیم مخاطبان زیادی را به سمت آلبوم جلب کنیم و طبعا تا حدی فروش نسبی آلبوم بعدی‌مان قابل پیش‌بینی بود، اما تصوری نداشتم از این‌که این آلبوم از سال گذشته تا کنون در فهرست پرفروش‌ها باشد و مردم دوستش داشته باشند.

به‌عنوان یک آهنگساز دلیل این اقبال را در این می‌دانم که ما برای تک‌تک قطعات آن برنامه‌ریزی داشتیم. بنده و آقای قربانی یک هفته فقط درگیر چینش قطعات بودیم تا بتوانیم آن را در قالب خوبی به مخاطب ارائه دهیم. از طرف دیگر می‌توانم بگویم نگاهم به شعر نو و ملودی‌سازی روی اشعار ایرانی به‌گونه‌ای است که خاص خودم است و به همین دلیل هم موفق شده است. تا حدی که برخی گروه‌های جوان را هم دیده‌ام که از این شیوه الگو گرفته و کار می‌کنند.

در این آلبوم هم مانند «حریق خزان» سعی کردم سبک خاص خودم را داشته باشم و البته با توجه به شناختی که از مخاطب پیدا کرده‌ام در بعضی قطعات شیطنت‌هایی با مخاطب داشته باشم. در انتخاب و ساخت قطعات هم به این موضوع مهم توجه داشته‌ام که برخی قطعات را برای مخاطبان خاص و حرفه‌ای موسیقی درنظر بگیرم و برخی قطعات را هم برای کسانی که مخاطب حرفه‌ای نیستند.

در زمان‌بندی قطعات هم دقت کرده‌ام تا به‌گونه‌ای باشند که انسان عجول امروز در زندگی شلوغی که دارد از شنیدنشان خسته نشده و بتواند با «دخت پری‌وار» همراه شود.

زینب مرتضایی‌فرد

فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها