متقاضیان از گران شدن چندباره مسکن مهر ناراضی هستند

تکمیل 80 هزار واحد مسکن مهر در ابهام

در حالی که دولت موظف است مسکن مهر را با آورده مشخص مردم، تسهیلات بانکی و سرمایه‌گذاری خود تحویل متقاضیان دهد، اکنون شاهد افزایش قیمت مسکن مهر پردیس بین 20 تا 40 میلیون تومان هستیم.
کد خبر: ۹۴۹۳۱۳

بسیاری از متقاضیان مسکن مهر شهر پردیس عنوان می‌‌کنند که توان پرداخت این اضافه مبالغ را ندارند و اگر این متقاضیان که تعداد آنها کم هم نیست، آورده‌ خود را پرداخت نکنند تکمیل بیش از 80 هزار واحد مسکن مهر در سال جاری و سال آینده در هاله‌ای از ابهام قرار می‌گیرد و برخلاف قول مسئولان حتی به سال 97 کشیده می‌شود.

 

پروژه‌ای که قرار بود 18 ماهه تمام شود

اواخر دولت دهم کلنگ مسکن مهر پردیس زده شد و قرار بود 18 ماه بعد خانوارهای زیادی در آنجا ساکن شوند، اما بعد از تاخیرهای زیاد تنها 4500 واحد از 83 هزار واحد این پروژه در تیرماه سال جاری افتتاح شد.

کارشناسان شرکت عمران در روزهای گذشته پس از برگزاری جلسات متعدد فنی قیمت نهایی تمامی فازها یعنی 11، 5، 9 جدید، 9 قدیم و 8 را استخراج کردند که بتدریج از طریق سایت رسمی شرکت و به‌صورت اعلامیه‌ها و اطلاعیه‌های جداگانه اعلام شد. بر این اساس، مبلغ نهایی آورده متقاضیان در فاز 11 حدود 39 میلیون و 750 هزار تومان، فاز 5 و 9 جدید حدود 46 تا 47 میلیون تومان بر حسب متراژ واحدها، فاز 8 به دلیل متراژ بالاتر و متغیر بودن متراژ واحدها بین 65 تا 79 میلیون تومان و تعداد محدودی از واحدهای این فاز به دلیل شرایط خاص تا 84 میلیون تومان (که این واحدها زیر 5 درصد کل فاز 8 هستند) اعلام شده است.

دلایل افزایش قیمت

در همین ارتباط سعید غفوری، مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس در خصوص علت افزایش قیمت برخی واحدهای مسکن مهر پردیس با بیان این‌که قیمت نهایی واحدهای فازهای مختلف باید در سال‌های گذشته یعنی سال 92 اعلام تا روند اجرای تکمیل پروژه‌ها تسریع و تسهیل می‌شد، گفت: این واحدها که متراژ بالا و شرایط خاص دارند، کمتر از 5 درصد کل فاز 8 هستند.

غفوری تصریح کرد: نحوه محاسبه قیمت اعلامی براساس چند موضوع است که اولین موضوع مربوط به قیمت پایه قبلی یعنی 330 هزار تومان به ازای هر مترمربع بوده و این مبلغ بعلاوه دستورالعمل شماره 3 که در دولت قبل ابلاغ شده بود و همچنین شیوه‌نامه ابلاغی کارهای مازاد بوده است.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس ادامه داد: دومین مساله هزینه انشعاباتی است که باید به دستگاه‌های خدمات‌رسان پرداخت شود؛ به ازای هر واحد سه میلیون و 850 هزار تومان است که عمده آن باید به وزارت نیرو پرداخت شود.

وی سومین بخش را شامل بخشنامه‌های سایر دستگاه‌های دولتی نظیر بیمه، مالیات، نظام مهندسی و... برشمرد.

غفوری اظهار کرد: چهارمین بخش موضوع هزینه محوطه‌سازی داخل قطعه‌هاست. یعنی متقاضیان فقط در بخش محوطه‌سازی داخل قطعه‌های واحدهای مسکونی هزینه خواهند کرد.

مصوبه‌ای که 18 ماه خاک خورد

فرهاد بیضایی، کارشناس مسکن درباره افزایش قیمت مسکن مهر پردیس به خبرنگار ما گفت: درباره تورمی که در سال 90 و 91 اتفاق افتاد دولت دهم اقدام به افزایش قیمت مسکن مهر کرد و رقمی حدود صد هزار تومان به ازای هر مترمربع اضافه ‌شد که تقریبا می‌توان گفت هر واحد بین شش تا هفت میلیون تومان افزایش قیمت داشت.

وی افزود: مصوبه دولت وقت این بود که پنج میلیون تومان از طریق افزایش وام جبران شود و دو تا سه میلیون نیز به آورده متقاضیان اضافه شود. اما اجرای این مصوبه به دولت یازدهم موکول شد و متاسفانه در دولت یازدهم 18 ماه جلوی این مصوبه گرفته شد و مصوبه زمانی اجرایی و مورد تائید شورای پول و اعتبار قرار گرفت که افزایش وام باید اتفاق می‌افتاد و عملا دیگر آن ارزش قبلی را نداشت و به نوعی سود پیمانکار محسوب می‌شد.

بیضایی تاکید کرد: این مبالغ نهایتا می‌تواند خواب سرمایه‌گذار را پوشش دهد و این تعلل باعث شد مسکن مهر دچار یک کلاف سردرگم شود.

استاد دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: مردم نباید برای خرید مسکن مهر هزینه خدمات زیربنایی و روبنایی را پرداخت کنند اما ظاهرا دولت چنین تصمیمی دارد.

این کارشناس مسکن خاطرنشان کرد: اعمال سیاست‌های اشتباه وزارت راه و شهرسازی باعث شد تا قیمت مسکن مهر با مسکن معمولی در شهرهای جدید برابری کند و به نظر می‌رسد دولت چنین قصدی دارد که مردم را از مسکن مهر دور کند. پشت پرده جریان مسکن مهر فراری دادن مردم از این پروژه عظیم است.

دولت حق افزایش قیمت مسکن مهر را ندارد

علیرضا خسروی، کارشناس مسکن هم به جام‌جم گفت: قراردادهایی که با پیمانکاران برای مسکن مهر بسته‌شده مقطوع است و دولت حق ندارد افزایش قیمتی را اعمال کند.

وی افزود: دولت اکنون طلب‌های خود را به پیمانکاران پرداخت نکرده و قصد دارد با این کار بار خود را کمی سبک کند.

وی تاکید کرد: اضافه پرداخت از آورده مردم غیرقانونی است و آنها دنبال این هستند که هزینه تونل، تسویه آب و برق را از مردم دریافت کنند. این اقدام دولت با منشور حضرت امام در ماده صد مغایرت دارد. در این منشور آمده که دولت باید زمین مجانی بدهد و آب و برق و گاز را با قیمت جزئی در نظر بگیرد.

مجلس دخالتی نمی‌کند

با افزایش قیمت مسکن مهر می‌بایست مجلسی‌ها بخصوص نمایندگان تهران و اعضای کمیسیون عمران مجلس وارد شوند و از وزیر یا مسئول مربوط این بخش سوالاتی داشته باشند اما صدیف بدری، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس در این باره به خبرنگار ما گفت: مجلس هنوز در بخش مسکن برنامه‌ریزی‌های خود را تکمیل نکرده و قرار است جلسه‌ای با وزیر راه و شهرسازی درخصوص برنامه‌های مسکنی دولت داشته باشیم و بعد از برگزاری جلسه مجلس، می‌توان پاسخگو بود. همچنین سیدهادی بهادری، نایب‌رئیس کمیسیون عمران مجلس به خبرنگار ما گفت: مجلس از نحوه قرارداد متقاضیان مسکن مهر با دولت اطلاعی ندارد و اگر مساله حقوقی شود و در دادگاه شکایاتی مطرح شود در آن زمان دولت باید پاسخگو باشد.

محمدحسین علی‌اکبری

اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها