به گزارش جام جم آنلاین از خوزستان، مدیر عامل خانه سینمای کشور گفت: با بهره برداری از هر سالن سینما یک سنگر به سنگرهای فرهنگی کشور افزوده می شود.
منوچهر شاهسواری افزود: یکی از بخش های دفاع فرهنگی کشور سالن های سینما است متاسفانه به دلیل برخی محدودیتها این سنگرها رو به تخریب است.
وی ادامه داد: در کشور دچار کمبود سالن های سینما هستیم، در صورتی که بهره برداری از سالن های سینما به همکاری جمعی نیاز دارد.
شاهسواری تصریح کرد: سینما در فرهنگ کشور نقش اساسی دارد و بها دادن به آن می تواند رشد فرهنگی جامعه را در پی داشته باشد.
عمر سینما در آبادان به سال 1287 برمی گردد و این شهر به واسطه اهمیتی که داشت با بیش از 13 سینمای عمومی و شش سینما متعلق به شرکت نفت، بیشترین سالن های سینما را در خوزستان بعد از تهران داشت.
پیش از پیروزی انقلاب، آبادان را شهر سینما ها می گفتند، قلب نفتی ایران، آن سال ها بعد از تهران بیشترین شمار سینماها را داشت.
محلهٔ «ابو ابراهیم» که انگلیسی ها به دلیل سختی تلفظش به آن «بریم» می گفتند، ویژهٔ خود انگلیسی ها و البته کارکنان رتبه بالای شرکت نفت بود.
ایرانی ها و هندی های آن موقع آبادان از تماشای فیلم در این فیلم خانه محروم بودند و آن ها را به این سینما راه نمی دادند.
بعد ها یک سینمای سیار به آبادان آوردند که «نقاط مختلف آبادان آن روز، به میدان ها و کوچه ها می بردند و فیلم های بهداشتی را نشان می داده اند و ترقیات بریتانیای کبیر را» به نمایش می گذاشتند.
سال 1311 هجری شمسی سینما «شیرین» در منطقهٔ شهری آبادان تاسیس شد و از همان ابتدا تماشای فیلم در آبادان طرفداران زیادی پیدا کرد.
سال 1324 هم شرکت نفت سینما تاج را ساخت. سینما تاج سابق که اکنون هم در آبادان پا برجاست، معماری انگلیسی دارد، برای ساختن این سینما همه چیز حتی آجر هایش را هم از لندن آوردند.
تا سال 1357 جمعاً 15 سینما در آبادان ساخته شد: تاج، نفت، گلستان، بهمنشیر و پیروز وابسته به شرکت نفت بود و بقیه برای استفادهٔ عموم آزاد: شیرین، خورشید، رکس، متروپل، نیاگارا، شهناز، ساحل، ایران، کیهان و سهیلا.
محمد علافپور - خبرنگار جام جم آنلاین
بازگشت ترامپ به کاخ سفید چه تاثیری بر سیاستهای آمریکا در قبال ایران دارد؟
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
رضا جباری: درگفتوگو با «جام جم»:
بهتاش فریبا در گفتوگو با جامجم: