رئیس رسانه ملی در بازدید از پشت صحنه سریال «معمای شاه» بیان کرد

روشنگری نسل جوان، رسالت صداوسیما

دکتر علی‌عسکری، رئیس رسانه ملی به‌همراه معاونان سیما، منابع مالی و سرمایه انسانی و معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نظارت و برخی مدیران با حضور در پشت‌صحنه سریال معمای شاه از سازه‌های متعدد ساخته شده در این پروژه بازدید کردند.
کد خبر: ۹۴۶۹۷۹

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، رئیس صداوسیما در این بازدید با حضور در میان عوامل تولید سریال معمای شاه در شهرک سینمایی غزالی، بر تبیین هویت تاریخ انقلاب اسلامی برای نسل‌های جدید تاکید و تولید سریال با مضامین تاریخ معاصر کشور را هوشمندانه، ارزشمند و شجاعانه توصیف کرد.

دکتر علی‌عسکری در ادامه با اشاره به موضوع تاریخی، مهم و حساس سریال که بازگوکننده بخش مهمی از تاریخ این مرز و بوم، یعنی پیروزی انقلاب اسلامی و سرنگونی رژیم ستمشاهی است، گفت: سریال‌هایی که درباره تاریخ کشور تولید می‌شوند و بخصوص به تاریخ معاصر می‌پردازند، باید از ویژگی‌هایی برخوردار باشند که تاریخ را برای نسل‌های آینده تبیین کنند و برای مخاطب هویت بخش و بیانگر مبارزات مردم علیه ظلم و فساد باشند. به‌عبارتی، یکی از ویژگی‎های پرداختن به تاریخ انقلاب این است که می‎تواند فلسفه وجودی انقلاب را همیشه برای نسل‌های مختلف چه آنها که همراه انقلاب بوده‌اند و چه آنهایی که انقلاب را لمس نکرده‌اند کاملا تبیین کند و توضیح بدهد.

تولید سریال با مضمون تاریخ معاصر شجاعانه است

رئیس سازمان صداوسیما افزود: ساخت سریالی چون معمای شاه دشواری‌های خاصی داشته که نشأت گرفته از نجابت صداوسیماست که نمی‌تواند بسیاری از آلودگی‌ها و پلیدی‌هایی را که در گذشته بوده نشان دهد. اگر بنا بود مستندی تاریخی درباره دهه‌های اخیر و سلطنت پهلوی ساخته شود، بسیاری از ملاحظاتی که در این مجموعه رعایت شده، نیاز نبود، در حالی که به‌دلیل نجابت ذاتی رسانه ملی امکان آن وجود نداشت در این سریال تمامی فسادها و پلیدی‌های دوره پهلوی به تصویر درآید.

دکتر علی‌عسکری در ادامه پرداختن به ده‌ها شخصیت سیاسی، مذهبی و تاثیرگذار در دهه‌های اخیر کشور را از نقاط قوت این مجموعه دانست و اضافه کرد: مسلما در یک سریال، معرفی تمام زوایای شخصیتی و اجتماعی این افراد امکان‎پذیر نیست و نمی‌توان به تمامی زمینه‌های پنهان و پیدای این افراد اثرگذار پرداخت.

رئیس سازمان صداوسیما برخی هجمه‌ها علیه سریال را نشان‌دهنده دیده شدن سریال توصیف کرد و افزود: واقعیت این است که چنین سریال‌هایی تبعاتی نیز همراه خواهد داشت، اما به نظر می‌رسد برخی نقدهایی که علیه این سریال می‌شود نه‌تنها منصفانه نیست، بلکه هجمه‌هایی است که گاهی ازسوی عوامل استکبار، مدافعان رژیم منحط پهلوی و سلطنت‌طلبان انجام می‌شود، اما عوامل تولید در برابر آن ایستادگی کرده و کار را بی‌وقفه ادامه داده‌اند.

وی روشنگری اذهان نسل جوان در تبیین تاریخ کشور و مبارزات امام خمینی(ره) و رهبری معظم را از وظایف صداوسیما دانست و خاطرنشان کرد: گرچه افراد میانسال، خفقان، فساد و استبداد رژیم منحط پهلوی را به یاد دارند، اما نسل جدید از آن دوران تصویر ذهنی ندارد و وظیفه و رسالت اصلی رسانه است تا به روشنگری تاریخ انقلاب و دلایل مبارزات آن دوران بپردازد و نگذارد تاریخ انقلاب تحریف شود و افرادی با افکار و دیدگاه‌هایی خاص، انقلاب را به‌گونه دیگری تدوین و تبیین کنند.

دکتر علی‌عسکری توجه به تاریخ را از مهم‎ترین مولفه‌ها و عوامل هویت بخشی در نسل‌ها خواند و تاکید کرد: تمام بزرگان دنیا توجهی ویژه به تاریخ ملی خود می‌کنند. حتی دیدگاه تاریخی در کتاب روشنگر بشریت یعنی قرآن مجید نیز به چشم می‌خورد و بارها و بارها قرآن با بیان قصص انبیا بشارت و انذار داده است. وی اظهار امیدواری کرد: ساخت مجموعه‌هایی این‌چنین، بتواند گوشه‌هایی از زوایای تاریخی این مرز و بوم را برای نسل جوان و آینده‌ساز کشور روشن کند.

تولید 10 سریال الف ویژه

دکتر مرتضی میرباقری، معاون سیما نیز در حاشیه این بازدید از برنامه‌ریزی تلویزیون برای تولید 10 سریال الف ویژه خبر داد و گفت: تاریخ انبیا، تاریخ اسلام، آثار اندیشمندان ایرانی در اسلام و تاریخ هشت سال دفاع مقدس دستمایه 10 طرح الف ویژه‎ای است که بزودی جزئیات آن در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد.

دکتر میرباقری تاکید کرد: سازمان برای تولید مجموعه‌های نمایشی کمبود بودجه ندارد، زیرا تولید برنامه‌های نمایشی موفق را نه صرف هزینه، بلکه جذب سرمایه می‌داند.

وی بازگشت گروه‌های فیلم و سریال به شبکه‌ها را از دیگر برنامه‌های این معاونت دانست و افزود: هر یک از شبکه‌ها با توجه به حال و هوای مخاطبانشان برنامه‌های نمایشی تولید خواهند کرد، ولی این تولیدات با برنامه‌ریزی و طبق اصولی خواهد بود که مرجع آن سیمافیلم است.

معاون سیما برنقش سیمافیلم در تولید سریال‌های ویژه الف تاکید و اضافه کرد: مجموعه معمای شاه در ماه محرم از شنبه تا چهارشنبه روی آنتن می‌رود. بازپخش این مجموعه نیز به شبکه سه واگذار شده است. پس از پایان این مجموعه نیز سریال فاخر «سرزمین کهن» پخش می‌شود.

وی همچنین بخش‌های مختلف مجموعه معمای شاه را دارای این قابلیت دانست که در مناسبت‌های خاص ملی و مذهبی مانند 17 شهریور، 28 مرداد یا 30 تیر به‌صورت سینمایی بازپخش شود.

محمدرضا ورزی، کارگردان مجموعه نیز در گزارشی کوتاه از ساخت سه سازه عظیم و ماندگار برای تولید سریال‌های تاریخی در شهرک غزالی خبرداد و گفت: در خاتمه معمای شاه، سه سازه از میدان منیریه، میدان ژاله و خانه وزیری برای تلویزیون به یادگار باقی خواهد ماند.

محمدرضا ورزی، کارگردان سریال «معمای شاه»:

حضور رئیس سازمان دلگرم‌کننده بود

سریال «معمای شاه» که تاریخ معاصر ایران را روایت می‌‌کند، با اوج و فرودهای متعددی همراه بوده است؛ دشواری‌های تولید، نقدها و تخریب‌ها و در عین حال تحسین‌ها و پیگیری‌ها. یکی از اتفاقات دلگرم‌کننده برای گروه تولید این سریال روز شنبه رخ داد و دکتر علی‌عسکری، رئیس سازمان صدا و سیما از پشت صحنه این سریال بازدید کرد.

محمدرضا ورزی، کارگردان سریال «معمای شاه» بازدید رئیس رسانه ملی از پشت صحنه این سریال را یک اقدام دلگرم‌کننده توصیف کرد و در گفت‌وگویی با جام‌جم به سوالاتی درباره شرایط کنونی سریال پاسخ داد.

حضور ریاست سازمان صداوسیما در پشت صحنه سریال «معمای شاه» چه نتایجی به‌دنبال داشت؟

طبیعی است متولی هر کاری که در تلویزیون تولید می‌شود، سازمان صداوسیماست و این دیدارها نوعی حمایت از سازندگان آثار تلویزیونی به حساب می‌آید و باعث دلگرمی می‌شود. برنامه‌های تلویزیون در درجه اول به همین مدیران تعلق دارند و ما سازندگان در درجه دوم، مالک این تولیدات هستیم. از همین‌رو بازدید ریاست سازمان و معاون ایشان را به فال نیک می‌گیرم و تصورم این است که با فضای ایجاد شده در سازمان صداوسیما نه‌تنها برای پروژه «معمای شاه» بلکه برای بسیاری دیگر از پروژه‌های تلویزیونی هم اتفاقات خوبی رخ بدهد و تولید آنها سرعت بگیرد. همین که مدیران سازمان نگاه ویژه‌ای به تولیدات دارند و با حضورشان در پشت صحنه و کلامشان ما را حمایت می‌کنند یعنی توجه لازم وجود دارد و همین توجه، مسائل مالی را در سایه قرار می‌دهد. گاهی پیش آمده که سازمان بودجه کافی نداشته اما برخورد‌های دلگرم‌کننده‌ مدیر مربوط و خسته نباشیدی که گفته، گروه تولید را برای ادامه کار مصمم کرده است.

از زمانی که دکتر علی‌عسکری ریاست سازمان را به عهده گرفته‌اند، شرایط تغییر کرده و اتفاقات تازه‌ای در شرف وقوع است؛ همان‌طور که ایشان گفته‌اند بزودی اخبار جدیدی از تولیدات نمایشی سازمان منتشر می‌شود که از شرایط تازه در تلویزیون و روشن شدن موتور تولید در سازمان حکایت دارد.

قرار است در این دوره از تولیدات تلویزیون سریالی را کارگردانی کنید؟

تا وقتی «معمای شاه» به سرانجام نرسد به هیچ کار جدیدی فکر نمی‌کنم.

چه بازخوردهایی از مخاطبان «معمای شاه» دریافت کرده‌اید؟

طبیعی است یک سریال سیاسی به این بزرگی هم بازخورد مثبت داشته باشد و هم منفی. سریالی که به تاریخ معاصر می‌پردازد و بسیاری از شخصیت‌های آن تا همین چند سال پیش زنده بوده‌اند، حتما نظرات متفاوتی در پی دارد چون مردم برداشت‌های مختلفی دارند؛ در نتیجه بازخوردهای متنوعی با شکل‌های مختلف را تجربه کردیم.

نظرتان درباره انتقادها چیست و چه واکنشی به آنها نشان می‌دهید؟

من تاکنون واکنش خاصی به نقدها نداشته‌ام البته از نقد استقبال می‌کنم. نه تنها من بلکه دیگر همکارانم نیز اگر عاقل باشند حتما از نقد درست استقبال می‌کنند ؛ حتی اگر ضعف‌های یک اثر را مطرح کند. نقد همیشه پیش‌برنده و سازنده بوده و سود اصلی آن به سازنده اثر رسیده است ولی قضیه تخریب با نقد خیلی فرق می‌کند. گاهی ممکن است با ایراد اتهام، کل وقایع تاریخی سریال و صحت آنها را زیر سوال ببرند. برای این سریال 5600نسخه سند را رصد کردیم و 150 عنوان کتاب که این حجم برای سریال ما زیاد هم بود، چه برسد به این که کمبود داشته باشیم و بخواهیم اطلاعات غیرواقعی ارائه کنیم.

نکاتی که آقای دکتر علی‌عسکری در بازدید از سریال مطرح کردند، برای شما چه مفهومی داشته است؟

ایشان انگار از دل ما آگاه بودند و بخصوص نکته‌ای که درباره نجابت رسانه ملی مطرح کردند بسیار دقیق و هوشمندانه بود. مثلا درباره موهای زنان در این سریال راهکارهایی که پیدا کرده‌ایم در واقع همان بحث نجابت رسانه ملی و احترام به شئونات ملت مسلمان ایران است. همه می‌دانند که هیچ کدام از این افراد محجبه نبوده‌اند و ما به احترام مردم این کار را کرده‌ایم.

چقدر روایت تاریخ به شیوه داستانی می‌تواند در آشنایی جوانان با قصه و تاریخ سهم و نقش داشته باشد؟

فکر می‌کنم شاید در ابتدا هجمه‌ای نسبت به سریال «معمای شاه» بوده اما بعد از مدتی اگر به شکل‌های مختلف مثلا در قالب مینی‌سریال‌های موضوعی یا حتی به صورت کامل بازپخش شود، توجه به محتوا بیشتر خواهد شد. فکر می‌کنم با یک بار و دوبار دیدن، نمی‌شود درباره محتوای این سریال اظهار نظر کرد و حتی مخاطبی که آن را تماشا می‌کند در مرتبه دوم و سوم به نتایج جدیدتری دست پیدا می‌کند. من و همکارانم معتقدیم سینما ویترین تاریخ نیست؛ فیلمسازی فقط می‌تواند فضایی ایجاد کند که مخاطب برای مطالعه بیشتر و عمیق‌شدن در تاریخ، ترغیب شود و پژوهش بیشتر را در بستر مناسب‌تر مثل کتاب و اسناد تاریخی انجام بدهد. ما یک نمای کلی از تاریخ ارائه کرده‌ایم و از آنجا به بعد منابع نوشتاری بیشتر و گسترده‌تری هست که علاقه مندان می‌توانند جزئیات را در این منابع پیدا کنند.

چقدر از تصویربرداری سریال باقی مانده است؟

حدود 2 تا 3 درصد و فکر می‌کنم حدود 50روز دیگر کارمان تمام ‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها