مسلمانان جهان

آرژانتین، مأمن مسلمانان در آمریکای لاتین

آرژانتین کشوری در آمریکای جنوبی و پایتخت آن بوئنوس آیرس است. جمعیت آن 41 میلیون نفر است و حدود نیم میلیون نفر مسلمان دارد که البته سال 2010، مرکز تحقیقات پیو، جمعیت مسلمانان را یک میلیون نفر تخمین زده است. (برخی منابع تعداد آنها را در حال حاضر حدود 3 میلیون نفر اعلام کرده اند).
کد خبر: ۹۳۹۷۲۲

با این اوصاف می‌توان گفت، آرژانتین یکی از کشورهای آمریکای لاتین است که بیشترین جمعیت مسلمان را دارد. ورود اسلام به این کشور به زمان اکتشاف و غلبه اسپانیا بر آمریکا بازمی گردد؛ زمانی که بیشتر مسلمانان مراکش و اسپانیا به آمریکای لاتین آمدند و بسیاری از آنها در آرژانتین ساکن شدند. اوایل قرن نوزدهم نیز بسیاری از اعراب از سوریه و لبنان به این کشور قدم گذاشتند.

افزایش تعداد مساجد در آرژانتین

مسلمانان آرژانتین بیشتر از گذشته درباره دین خود تبلیغ کرده و دیگران را با تعالیم اسلام آشنا می‌کنند. در گذشته تعداد محدودی مسجد در این کشور ساخته شده بود. سال 1989، نیز مسجد بزرگی در بوئنوس‌آیرس، پایتخت آرژانتین ساخته شد. در این مسجد مسلمانان به منظور عبادت، دور هم جمع می‌شوند و هرکس که می‌خواهد مذهب خود را به دین اسلام تغییر دهد، به این مسجد می‌آید. در برخی شهرهای دیگر هم تعداد مساجد رو به افزایش است و تاکنون بیش از 10 مسجد ساخته شده است. از برخی از این مساجد می‌توان به مسجد التوحید و مرکز فرهنگی و مدرسه علمیه وابسته به آن که در بوئنوس آیرس قرار دارد، اشاره کرد. مسجد الشهید هم از نخستین مساجد شیعیان در شهر توکومان است که حوزه علمیه نیز دارد.

مکانی برای بررسی علوم اسلامی

مسلمانان آرژانتین درخصوص فراگیری علوم و فرهنگ اسلامی بسیار دقیق و جدی هستند. در گذشته که آنها مدرسه‌ای خاص مسلمانان نداشتند، برای رد و بدل کردن مسائل و علوم دینی خود در مساجد گردهم جمع می‌شدند و بویژه جوانان را تشویق به شرکت در این جلسات می‌کردند، اما امروزه آنها مدارس مخصوص و حوزه‌های علمیه برای تربیت جوانان مسلمان و همچنین طلبه‌ها دارند.

همیاری در روزهای سخت

متاسفانه پس از حادثه غم انگیز 11 سپتامبر 2001 و افزایش مخالفت دولت‌های غربی و آمریکا با مسلمانان، وضعیت زندگی مسلمانان تا اندازه‌ای تحت تاثیر آثار منفی این واقعه قرار گرفت و آنها به تروریست بودن متهم شدند، اما مسلمانان با تحمل و سختی و گفت‌وگوی دو طرفه، سعی کردند به دیگر مذاهب جامعه خود نشان دهند که اسلام هرگز علیه نوع بشر اقدام نمی‌کند و سرانجام تا حد زیادی از فشار جامعه به روی خود کاستند. در این روزها، آنها نمی‌توانستند براحتی در مساجد دور هم جمع شوند و به جای آن، خانه‌هایشان محل گردهمایی و عبادت‌هایشان شده بود و سرانجام توانستند این روزهای سخت را با کمک یکدیگر بگذرانند.

یادگیری زبان اسلام

مسلمانان آرژانتین برای این که فرزندان خود را مقید به دین اسلام کنند و آنها را از تاثیر مذاهب دیگر دور نگه دارند، سعی می‌کنند، از اسامی عربی استفاده کنند و با یاد گرفتن عربی، پیوند جوانان خود را با اسلام قوی‌تر کنند.

مترجم: نادیا زکالوند
جام‌جم
منبع: worldmoslem

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها