در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
این آهنگساز تجربه ساخت موسیقی برای فیلمهایی مانند «مسافر» عباس کیارستمی، «گلهای داوودی» رسول صدرعاملی و «هور در آتش» عزیزالله حمیدنژاد و همچنین سریالهای «امیرکبیر»، «وزیر مختار» و «حس سوم» را در کارنامه دارد.
روشن روان دستی هم به قلم دارد و سال گذشته با کتاب «هارمونی جامع کاربردی» در جایزه کتاب سال، شایسته تجلیل معرفی شد.
با او درباره آخرین فعالیت هایش در زمینه موسیقی و تالیف به گفتوگو پرداختیم. او معتقد است موسیقی فیلم در حال سقوط آزاد است. در این مصاحبه که آن را در ادامه میخوانید، روشن روان دلایل حرفش را عنوان میکند.
بعد از برگزاری مراسم کتاب سال که کتاب شما با عنوان «هارمونی جامع کاربردی» در آن شایسته تقدیر شد، گفتوگویی با شما داشتیم که گفته بودید کارهایی در آستانه انتشار دارید. از این کارها برای ما صحبت کنید.
پارتیتور دیگری از من را انتشارات چنگ منتشر کرده است. پارتیتور به نتنویسیای گفته میشودکه نت تمام بخشهای سازی و آوازی یک ارکستر بزرگ، ارکستر مجلسی یا همنوازهای دیگر روی آن ثبت شده باشد. این پارتیتور مربوط به موسیقی فیلم سفیر است که سال 61 آن را کار کردم و حالا به صورت کامل همراه با سی دی منتشر شده است.
فیلم سفیر همان فیلمی است که به کارگردانی فریبرز صالح منتشر شد و فرامرز قریبیان هم در آن ایفای نقش میکرد؟
بله، این اولین فیلم بعد از انقلاب درباره عاشورا بود که در اولین دوره جشنواره فیلم فجر نمایش داده شد.
پارتیتورهای دیگری هم در دست انتشار دارید؟
فعلا در حال انجام اولیه کارهای یک پارتیتور دیگر هستم که امیدوارم تا پایان سال چاپ کنم.
فرموده بودید چند کار هم برای ضبط و اجرا دارید و احتمال داده بودید برای تابستان و پاییز این اتفاق میافتد. آن کارها به کجا رسید؟
آنها هنوز مشخص نیست چه زمانی حاضر شود. چون نیاز به حامی مالی دارد بنابراین همچنان مانده است.
این کارها در چه زمینهای است؟
به صورت آلبوم موسیقی است.
برای فیلم جدیدی سفارش آهنگسازی دارید؟
خیر فعلا سفارشی ندارم.
در زمینه کتاب چطور؟ به خصوص که کتاب شما در جایزه کتاب سال دیده و شایسته تقدیر شناخته شد.
مدتی است یعنی چند سال است که مشغول تالیف کتاب «سازشناسی و ارکستراسیون موسیقی ایرانی» هستم که امیدوارم تا سال آینده به نتیجه برسد. آن هم یکی از کتابهای مرجع موسیقی میشود؛ مثل «هارمونی جامع کاربردی.»
تقدیر در جایزه کتاب سال از نظر فروش برای کتاب شما تاثیری داشت؟
در جریان نیستم، چون با ناشر صحبتی نکردم که بدانم. ولی به هر حال این دست کتابها همان طوری که میدانید برای همه مورد استفاده نیست، چون این کتابها تخصصی است و افرادی مثل دانشجویان، هنرآموزان و افراد تخصصی و علاقهمندان موسیقی از آن استفاده میکنند. بنابراین برد آنچنانی ندارد. معمولا اینطوری است.
شما تجربه آهنگسازی برای فیلمهای زیادی را در کارنامه دارید. در سالهای اخیر شاهدیم برخی تهیهکنندگان و کارگردانان سینما برای فیلم خود، سراغ آهنگسازان جهانی میروند و کمتر به ظرفیتهای آهنگسازان کشورمان توجه میکنند. نظر شما دراین باره چیست؟
البته که به نظر من این موضوع به جریان موسیقی فیلم در کشور ما لطمه میزند. اما گاهی باید به تهیهکننده و کارگردانی که سراغ آهنگسازان غیرایرانی میرود، حق داد. چون متاسفانه موسیقی فیلم در کشور ما سقوط آزاد کرده است. موسیقی فیلم چنان به لحاظ کیفی سقوط کرده که تهیهکنندگان و کارگردانان ترجیح میدهند که سراغ آدمهای خارج از مرز بروند. هرچند هنوز در داخل کشور آهنگسازان توانمندی داریم که میتوانند موسیقی فیلمها را به خوبی و با کیفیت عالی تولید کنند.
پس مشکل چیست؟ از یک طرف آهنگساز خوب داریم، اما از طرفی میفرمایید موسیقی فیلم در حال سقوط آزاد است؟
آدمهای خوب ما متاسفانه دور افتادهاند و تهیهکنندگان ترجیح میدهند با کسانی کار کنند که صفر کیلومتر هستند؛ کسانی که کمترین دانش موسیقی را ندارند یا حتی میتوان گفت هیچ گونه دانش علمی در زمینه موسیقی ندارند. کسانی که فقط دوست دارند اسمشان در تیتراژ باشد. اینها شاید اصلا دستمزد نگیرند یا اگر هم بگیرند، دستمزد کم بگیرند. پس تهیه کننده ترجیح میدهد هزینه تولید را پایین بیاورد و از آنها استفاده کند. در چنین شرایطی آهنگسازان خوب ما کنار نشستند و دارند تماشا میکنند که چه اتفاقی در موسیقی فیلم درحال رخ دادن است.
برای رهبری ارکستر به شما پیشنهادی نشده است؟
خیر.
اصلا اخبار مربوط به ارکسترهای مختلف را دنبال میکنید؟
فقط خبرهایش را میخوانم، اما در جریان کارها نیستم و کاملا از این فضاها دور هستم.
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
علی میرزابیگی، در گفت و گو با «روزنامه جامجم»:
«جامجم» روشهای مواجهه با کودکان در فضای مجازی و ضرورت سواد رسانهای بزرگترها را بررسی کرده است
درگفتوگو با دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور بررسی شد