رسانه‌ ملی تابستان امسال نیز مانند سال‌های گذشته نه تنها به اوقات فراغت جوانان و نوجوانان، که به همه مخاطبان خود از هر رده سنی توجه کرده و برنامه‌هایی را برای آنها تدارک دیده است اما این برنامه‌ها رویکرد متفاوت‌تری داشته و ضمن ایجاد سرگرمی و نشاط بر آموزش مهارت‌های فردی، اجتماعی و ارتباطی تاکید و تمرکز کرده است.
کد خبر: ۹۳۶۱۷۱

بچه‌‌های امروزی

شبکه یک از این هفته فصل دوم «بچه‌های مردم»، «تا جمعه» و فصل تازه‌ای از برنامه‌ «امروز هنوز تمام نشده» را با نام «امروزی‌ها» به مخاطبانش ارائه می‌کند.

برنامه «بچه‌های مردم» که نوجوانان را مخاطب قرار داده، ضمن ایجاد فضایی شاد و مفرح، توانمندی‌های هنری، ورزشی، علمی و خلاقانه نوجوانان را به مسابقه می‌گذارد.

برنامه «امروزی‌ها» که در فصل‌های قبل با نام «امروز هنوز تمام نشده» به مخاطبان شبکه یک ارائه شد؛ برنامه‌ای درباره مسائل جوانان است و معضلات و مشکلاتشان را در گفت‌وگو با کارشناسان و جوانان بررسی می‌کند. برنامه «تا جمعه» به تماشاگرانی اختصاص دارد که اوقات فراغت خود را با تلویزیون و تماشای شبکه یک می‌گذرانند. این برنامه هر جمعه مروری دارد بر برنامه‌های جاری شبکه، و آنچه قرار است طی یک هفته از این برنامه به مخاطبان شبکه یک ارائه شود.

پازلی از همه مسائل

موضوعات مورد علاقه جوانان و نوجوانان، از زاویه جامعه‌شناسی، روان‌شناسی و دینی در برنامه‌های فراغت شبکه‌ یک بررسی می‌شود.

این نکته را مدیر طرح و برنامه شبکه یک عنوان می‌کند و درباره ویژگی‌های این دسته از برنامه‌های شبکه یک به جام‌جم می‌گوید: شبکه‌های اجتماعی، بازی‌های رایانه‌ای، حضور اجتماعی، کارآفرینی و خانواده مولد، امیدآفرینی و سرگرمی و نشاط از جمله مواردی است که در برنامه‌های مختص اوقات فراغت به آنها توجه شده.

خدیجه مهرابی درباره تفاوت برنامه‌های امسال با سال‌های گذشته می‌گوید: جوانان و نوجوانان امروز با گذشته متفاوت هستند و نیازهای متفاوتی دارند. درنتیجه دو نکته در تولید برنامه برای اوقات فراغت این قشر مدنظر قرار گرفته است؛ یکی ارائه برنامه‌های خوش‌رنگ و لعاب و دیگری انتخاب رویکرد تازه برای معرفی دیدگاه‌های جدید و متفاوت.

این مدیر گروه توضیح می‌دهد: راهکارهای استفاده بهینه از فضای مجازی را بررسی می‌کنیم، درباره ظرفیت‌های کارآفرینی اطلاعات می‌دهیم و در برنامه امروزی‌ها معضلاتی مانند اعتیاد، طلاق، حاشیه‌نشینی و بیکاری را با این رویکرد بررسی می‌کنیم که مخاطب با آگاهی از همه جوانب امر به یک دیدگاه شخصی دست پیدا کند.

مهرابی برنامه‌های مخصوص اوقات فراغت را به پازلی تشبیه می‌کند که تصویری از زوایای مختلف یک مساله را در کنار هم قرار می‌دهد تا مخاطب به تصویری کامل و جامع از مسائل متعدد اشراف پیدا کند.

رنگ و بوی تابستانی برنامه‌های خانوادگی

شبکه 2 نیز برای اوقات فراعت مخاطبانش برنامه‌های رنگارنگی تدارک دیده است؛ هم برنامه‌های خانوادگی رنگ و بوی تابستانی به خود گرفته و هم برنامه‌های ویژه کودکان و خردسالان. هر روز از ساعت 9 و 30 دقیقه تا 10 و 30 دقیقه برنامه‌های ویژه خردسالان به نمایش در می‌آید و عصرها ساعت 15 ویژه برنامه کودکان و نوجوانان.

«سفری دیگر» که به معرفی مناطق روستایی ایران اختصاص دارد، «روبه‌راه» که به دغدغه‌های جوانان و خانواده‌ها می پردازد، برنامه موسیقایی «دل‌افروزان»، «اون یکی‌ها» برنامه موزیکال مرتبط با صرفه‌جویی در مصرف آب، مجموعه عروسکی ماماهوت به کارگردانی رزیتا غفاری، سری جدید برنامه «طبیعت 360» درجه، سری دیگری از برنامه «آیینه خانه» با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین شهاب مرادی و برنامه «کمی دور، کمی‌نزدیک» که به موضوع اعتیاد می‌پردازد از جمله برنامه‌هایی است که به منظور سرگرمی، آموزش و فرهنگ‌سازی در فصل فراغت به تماشاگران شبکه 2 ارائه می‌شود.

سفر به دوردست‌ها

در میان برنامه‌های تابستانی شبکه دو «سفری دیگر» فرصت تازه‌ای در اوقات فراغت فراهم و با معرفی روستا‌ها و مناطق دور، بکر و زیبا، علاقه‌مندان را به سفری متفاوت در داخل کشور تشویق می‌کند.

«سفری دیگر» به تهیه‌کنندگی سیدایمان مرتضوی محصول گروه امور اجتماعی شبکه دو است که روزهای فرد ساعت 18 و 40 دقیقه به علاقه‌مندان این شبکه ارائه می‌شود.

در این برنامه که یک مستند ایرانگردی است، علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، آداب و رسوم ساکنان مناطق مختلف کشور نیز به علاقه‌مندان معرفی می‌شود.

مرتضوی درباره این برنامه و نقش آن در پر کردن اوقات فراغت تماشاگران تلویزیون می‌گوید: پخش این برنامه در آستانه نوروز آغاز شد و بهانه‌ای بود برای تشویق و ترغیب خانواده‌ها و جوانان به سفر در داخل کشور و کشف نقاط بکر و دیدنی کشورمان. به همین دلیل علاوه بر جاذبه‌های گردشگری به سبک زندگی ساکنان روستاها و نقاط مختلف کشور پرداخته‌ و فرهنگ اقوام مختلف را به نمایش گذاشته‌ایم. به گفته این تهیه‌کننده، پخش این برنامه بخصوص در فصل تابستان توجه خیلی‌ها را به سفر و شناختن مناطق مختلف جلب کرده و تماشاگران زیادی ضمن تماس با شبکه 2 درباره نحوه سفر به منطقه‌ای خاص سوال کرده‌اند.

مرتضوی معتقد است که ایرانگردی همانقدر که برای خارجی‌‌ها می‌تواند جذاب باشد، برای مردم سرزمین ما هم شگفتی‌های خاص خودش را خواهد داشت و زیبایی‌هایی که در برنامه «سفری دیگر» به نمایش درمی‌آید باید از نزدیک احساس شود.

او به رقابت با شبکه‌های برون مرزی اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد که باید دیدنی‌های ایران را به مردم کشورمان هم نشان داد.

این تهیه‌کننده درباره نقش تلویزیون در پرکردن اوقات فراغت مخاطبانش می‌گوید: طی این مدت که برنامه «سفری دیگر» پخش شده ما توانسته‌ایم 47 روستا را به تماشاگران برنامه معرفی کنیم؛ کدام رسانه می‌تواند چنین اطلاعاتی را به این ترتیب در اختیار علاقه‌مندان بگذارد و آنها را این گونه به سفر تشویق کند. در ضمن اگر تماشاگران برنامه «سفری دیگر» حتی به ایرانگردی هم تشویق نشده باشند حداقل با دیدن این برنامه از تماشای زیبایی‌های کشورمان لذت برده‌اند.

نگاه متفاوت به تابستان

شبکه آموزش برای اوقات فراغت مخاطبانش برنامه‌های متنوع و خوش‌آب و رنگی تدارک دیده که به زنگ تفریحی شاد و آموزنده شباهت دارد. به عنوان نمونه برنامه «طرح، رنگ، نقاشی» به کودکان آموزش می‌دهد که از خلاقیت‌های خود در نقاشی بهره ببرند، «زنگ 7» برنامه‌های شبکه آموزش به ارتباط با مخاطبان اختصاص دارد، برنامه‌ شامگاهی «همیشه خونه» سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی را مدنظر قرار داده و برنامه صبحگاهی این شبکه با عنوان «صبحی‌ دیگر» با نگاهی متفاوت نسبت به تابستان و اوقات فراعت پخش می‌شود. این شبکه یک مسابقه به نام «مسیر برتر» را نیز برای مخاطبانش ارائه کرده که رویکردی علمی، آموزشی و سرگرمی دارد.

تفریح به وقت المپیک

شبکه 3 به عنوان شبکه جوانان، از ظرفیت‌هایی مانند بازی‌های یورو 2016 و المپیک در تابستان امسال بهره گرفته و زمینه پخش این مسابقات برای مخاطبان علاقه‌مند به ورزش را فراهم کرده است.

همچنین در کنار این مسابقات جهانی، برنامه‌های همیشگی شبکه‌ سه از جمله برنامه صبحگاهی «حالا خورشید» به تهیه‌کنندگی و اجرای رضا رشید‌پور، «مردم چی‌ می‌گن؟» به تهیه‌کنندگی علی زاهدی و مسابقه «جدول» حال و هوای تابستانه گرفته‌اند و به اوقات فراغت توجه دارند. این شبکه جشنواره تابستانی فیلم‌های سینمایی را هم برگزار کرده و هر روز ساعت 15 و 30 دقیقه برنامه‌هایی به مخاطبان ارائه می‌کند.

آذر مهاجر

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها