آفت شب‌پره‌ها به شمشادهای شمال

معاون حفاظت امور اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری از شیوع آفت شب‌پره و خطر نابودی شمشادهای شمال کشور خبر داد و گفت: این آفت همچنان در حال پیشروی است و در صورتی که اقدام‌های جدی صورت نگیرد، به یک بحران تبدیل می‌شود.
کد خبر: ۹۳۴۲۷۳

به گزارش ایرنا، مسعود منصور در دومین جلسه کمیته تخصصی گیاه پزشکی سازمان جنگل‌ها با محوریت بررسی راهکارهای مقابله با آفت شب‌پره، افزود: این آفت شمشادهای غرب مازندران (رامسر تا رویان) و از شرق (ساری تا نور) و همچنین در استان گیلان شهرهای آستارا و رضوان شهر را آلوده کرده و در بخش‌هایی از شهر رودسر نیز آلودگی تا حدی انتشار پیدا کرده است.

براساس این گزارش با وجود این‌که چندی پیش استان‌های شمال کشور از جمله مازندران و گیلان با پدیده آفت آتشک شمشاد مواجه بودند؛ بتازگی با آفت شب‌پره که یک گونه وارداتی است، مواجه شده‌اند. به دلیل این‌که این‌ گونه پروانه دشمن طبیعی در مناطق شمال کشور ندارد، مبارزه و کنترل آن با مشکلات و هزینه‌های بالا همراه شده است.

معاون حفاظت امور اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با انتقاد از فروش شمشادهای زینتی در کشور با وجود ممنوعیت و غیرقانونی بودن ورود این‌ گونه بیان کرد: دستگاه‌های مرتبط از جمله سازمان حفظ نباتات باید نسبت به این مساله حساسیت ویژه‌ای نشان دهند.

منصور بر ضرورت اطلاع‌رسانی ابعاد این پدیده برای ایجاد حساسیت در دستگاه‌های متولی نسبت به بحث‌های قاچاق و قرنطینه‌ای اشاره کرد و ادامه داد: اگر اقدام‌های جدی برای مقابله و حذف آفت شب‌پره در جنگل‌های شمال کشور صورت نگیرد، این مساله به یک بحران جدی تبدیل خواهد شد، بنابراین این موضوع تنها مرتبط باسازمان جنگل‌ها نیست؛ بلکه تمامی دستگاه‌های اجرایی و بخش‌های خصوصی، شهرداری‌ها و استانداری‌ها باید همکاری کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها