زندگی به زبان آدمیزاد

توصیه شهروندی/ احترام در تاکسی

زندگی به زبان آدمیزاد

توصیه شهروندی/ بلند صحبت کردن

در این ستون می‌خواهیم هر هفته به چند مورد از رفتارهای اجتماعی بپردازیم که هر روز با آن سرو کار داریم و شاید خودمان از انعکاس آن در نگاه دیگران بی‌خبر باشیم، همه ما هر روز که از خانه برای کار و خرید و... بیرون می‌رویم در طول مسیر متوجه خیلی از مسائل و رفتارهای همدیگر می‌شویم، اما اکثرا با بی‌تفاوتی از کنار آن رد شده یا عکس‌العملی نشان نمی‌دهیم.
کد خبر: ۹۳۳۰۸۴
توصیه شهروندی/ بلند صحبت کردن

بلند صحبت کردن: بلند صحبت کردن چه به‌صورت مستقیم یا با تلفن همراه یکی از رفتارهای ناپسند در اجتماع است که باعث می‌شود وجهه و شخصیت ما را در نگاه دیگران خدشه‌دار کند. این نکته اکثرا در مکان‌های عمومی مثل داخل تاکسی، مغازه یا حتی منزل دیده می‌شود. دقت کنیم که نبود آگاهی از درست استفاده کردن ابزار مکالمه همراه با صدای بلند نه‌تنها کار زشتی است، بلکه باعث رنجش اطرافیان ما نیز می‌شود.

لقب‌های بی‌مورد: آدم‌ها را با پیشوندهایی مثل آقای دکتر، مهندس و حاج‌آقا و... که واقعا در این مقام نیستند، خطاب نکنیم. زیرا برای دکتر شدن، مهندس شدن یا رسیدن به مقام حاجی زحمات زیادی باید کشید، از درس خواندن و تخصص بگیریم تا انجام اعمال مذهبی و سلوک نفس و... پس این القاب باید برازنده و در شأن و شئونات شخص بگنجد.

عطر و ادکلن زدن در محیط عمومی: عطر و ادکلن زدن در محیط و معابر عمومی به ملزوماتی نیاز دارد که اگر حواس‌مان نباشد ممکن است به رنجش و آزار و اذیت دیگران بینجامد. اگر در محیط عمومی هستیم، امکان دارد افرادی مبتلا به آسم و تنگی نفس و آلرژی حضور داشته باشند که این کار ما باعث آسیب دیدن آنها می‌شود، خانم‌های بارداری باشند که با یک اسپری حالشان دگرگون شود،‌ پس پیش از زدن عطر و ادکلن در فضای عمومی بهتر است این مسائل را بپرسیم و رعایت کنیم.

ضمیمه چاردیواری- اعظم سادات سیدبرقی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها