مدیرکل صدا و سیمای چهار محال و بختیاری در گفت وگو با جام‌جم:

زندگی اقوام ایرانی در شبکه «جهان‌بین»

شبکه‌های استانی صداوسیما در سال‌های گذشته ظرفیتی مناسب برای نمایش سبک زندگی و حضور اقوام و اقشار مختلف از سراسرکشور در قاب رادیو و تلویزیون ملی بوده و هست.
کد خبر: ۹۳۱۴۳۳

استعدادهای طبیعی، فرهنگی، گردشگری، کشاورزی، صنایع کوچک و بزرگ، تنوع اقوام ایرانی، پوشش، گویش و موسیقی و بسیاری دیگر از توانمندی و ظرفیت‌های استان‌ها، فرصت مناسبی برای نمایش همدلی، همزبانی و وحدت ملی است که از ده‌ها شبکه رادیویی و تلویزیونی پوشش داده می‌شود.

شبکه جهان‌بین متعلق به استان چهارمحال و بختیاری یکی از این شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی است که در سال‌های اخیر به نمادی برای نمایش سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی تبدیل شده است.

تنوع زبان‌ها و حضور اقوام مختلف استان به اندازه‌ای در شبکه جهان‌بین نمود دارد که آن را به مردمی‌ترین شبکه استانی تبدیل کرده است. این ویژگی خاص شبکه جهان‌بین، بهانه‌ای برای گفت‌وگو با مهرداد عظیمی، مدیرکل این مرکز شد.

چهره و جایگاه امروزی صداوسیمای مرکز چهارمحال و بختیاری را توصیف کنید؟

این مرکز سال 1357 با پخش رادیویی و سال 1363 با پخش تلویزیونی فعالیت خود را آغاز کرد. امروزه هم رادیو و تلویزیون استان 24 ساعته برنامه تولید و پخش می‌کنند. شبکه‌محوری، عدالت رسانه‌ای و تبدیل شدن به مرجع رسانه‌ای مهم‌ترین راهبرد این مرکز با عنوان شبکه جهان‌بین است.

مدیریت محتوا و تولید پیام در جهت تحقق سیاست شبکه محوری و تنوع فرهنگی و قومی، پرداختن به سبک زندگی، فرهنگ اقوام و حضور آنان در قاب تصویر و شنیده شدن صدای مردم در راستای اتخاذ سیاست عدالت رسانه‌ای است.

امسال این مرکز با تعهد تولید 3650 ساعت برنامه جذاب رادیویی، 1534 ساعت برنامه متنوع تلویزیونی و پوشش رویدادهای استان در پنج بخش خبری و حضور مؤثر در فضای وب، سالی پُربار و پُرکار را پیش‌رو دارد.

رویکرد برنامه‌سازی براساس شعار سال و اقتصادمقاومتی در شبکه جهان‌بین چگونه است؟

اقتصاد مقاومتی رویکردی جدی در رادیو و تلویزیون مرکز دارد. بر این اساس از ظرفیت برنامه‌های تلویزیونی«زیر یک سقف»، برنامه گفت وگومحور «چشم‌انداز» و برنامه‌های رادیویی«صبح و زندگی»، «زندگی جاری است»، «جاده جوانی» و «موج زنده رود» در قالب‌های مختلف با محور اقتصاد مقاومتی استفاده می‌شود.

همچنین مستندهای تلویزیونی «ردپایی بر آب» و «دیار مهر» با موضوع اقتصاد مقاومتی تولید شده و مستندهای «مالت»، «فولاد سفید دشت»، «خاک خوبی‌ها»، «کالای ایرانی»،«فرش» و «طرح‌های اقتصاد مقاومتی بسیج» در دست تولید است. ویژه برنامه رادیویی «برای ایران» با هدف الگوسازی و امیدبخشی در بحث اقتصاد مقاومتی به معرفی مصادیق و توانمندی‌های استان از چرخه تولید تا توزیع می‌پردازد. این برنامه در 52 قسمت 30 دقیقه‌ای در حال تولید و پخش است. در حوزه رادیو دو مستند «آوای دست‌ها» و «شیرین‌تر از انگور» با موضوع اقتصاد مقاومتی و پنج مستند دیگر با این رویکرد در دست تولید است.

سهم کودک و نوجوان در برنامه‌سازی مرکز چگونه است؟

قشر کودک و نوجوان از جمله مخاطبان همیشگی شبکه جهان‌بین هستند. برنامه‌های «شکوفه‌ها» و «قصه‌های خاله شهرزاد» ویژه گروه سنی خردسال و کودک و برنامه «فصل نقره‌ای» برای نوجوانان در رادیوی مرکز تولید می‌شود. در تلویزیون هم برنامه « بچه‌ها سلام» از جمله برترین برنامه‌های سیمای استان است.

مستندسازی چه جایگاهی در میان برنامه‌های تلویزیونی مرکز دارد؟

تولید برنامه‌های مستند از جمله توانمندی‌ها و فرصت‌های رسانه‌ای شبکه جهان‌بین است. حضور مستندسازان موفق در عرصه‌های بین‌المللی و ملی و فرصت‌های محتوایی ناشی از تنوع فرهنگی، قومی و جاذبه‌های طبیعی و گردشگری استان، زمینه تولید مستندهای فاخر را فراهم کرده است. مستندهای «زنبورها هرگز نمی‌خوابند»، «با کارون از زردکوه تا اروندرود»، «دیار مهر» و «نگین زاگرس» از جمله تولیدات این مرکز است.

در حوزه موسیقی سرگرمی و خانواده برنامه‌سازی مرکز چگونه است؟

در این بخش، برنامه «شب‌های بام ایران» با آیتم‌های متنوع، جذاب نمایشی و موسیقایی متناسب با فرهنگ و هویت بومی ـ محلی و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های هنری و نمایشی مخاطب‌پسند تولید و پخش می‌شود. این برنامه براساس آخرین نظرسنجی‌ها، موفق به جلب‌نظر 87 درصدی مخاطبان شده است. در بخش خانواده هم، برنامه «زندگی جاری است» در رادیو و برنامه تلویزیونی«زیر یک سقف» با بخش‌های جذاب و متنوع با هدف توانمندسازی خانواده از طریق آموزش مهارت‌های زندگی، ارتقای شاخص‌های سلامت، آموزش حقوق شهروندی، اصلاح الگوی مصرف و تقویت اقتصاد خانواده، تولید و پخش می‌شود.

میزان استقبال مخاطبان استانی از بخش‌های سیما، صدا و خبر شبکه جهان‌بین چه اندازه است؟

براساس تازه‌ترین آمار، میزان مخاطب تلویزیون مرکز در بهار 95 نسبت به بهار سال قبل 17 درصد رشد داشته و شبکه استانی سیما با 77 درصد مخاطب، موفق به کسب رتبه دوم کشوری در بین مراکز استان‌ها شده است. رادیو با 31 درصد مخاطب در بهار 95، رشد 9 درصدی نسبت به بهار سال گذشته و 6 درصدی نسبت به میانگین مخاطب شبکه‌های رادیویی مراکز استان‌ها داشته و رضایت 73 درصدی مخاطبان را کسب کرده است. به‌علاوه بخش‌های خبری در بهار 95 توانستند اعتماد 73 درصد مخاطبان را جلب کنند.

به افزایش مخاطبان رادیوی استان اشاره کردید. بارزترین برنامه‌هایی را که منجر به این افزایش شده، نام ببرید؟

به منظور ارتباط بیشتر مخاطبان با رادیو و افزایش ضریب نفوذ آن در رقابت با تلویزیون، برنامه‌های «دزپارت» با هدف معرفی تاریخ و تمدن استان، «دیریژنو» با موضوع آشنایی با شعرای استان، «سازیان» با هدف معرفی قطعات فاخر موسیقی، «هی‌جار» به منظور معرفی موسیقی محلی استان و «خونه به خونه» با هدف ارتباط نزدیک رادیو با خانواده‌های هم استانی تولید و پخش می‌شود. همچنین تولید مستندهای رادیویی«آیت‌الله دهکردی»، «اولین شهید شهر»، «سردار بی‌نشان»و «بی‌بی مریم» و بسیاری دیگر بخشی از فعالیت‌های انجام شده یا در دست اقدام رادیوی مرکز است.

اعتماد 73 درصدی مخاطبان به خبر استان بسیار امیدبخش است. درباره بخش خبر توضیح دهید؟

براساس نظرسنجی مرکز پژوهش و سنجش افکار رسانه ملی، برنامه‌های خبری یکی از پرمخاطب‌ترین قالب‌های برنامه‌سازی در میان مخاطبان استان چهارمحال و بختیاری است.

بخش خبری 20 سیما پرمخاطب‌ترین مجموعه خبری رسانه استانی است و در مجموع به لحاظ اعتماد مخاطب به بخش‌های خبری مرکز در رتبه دوم کشوری قرار دارد.

پخش گزارش‌های خبری و تولیدی مرکز، حضور مردم در بخش‌های خبری، رعایت عدالت قومی و منطقه‌ای در پوشش اخبار و تولید نرم خبرهای جذاب و مخاطب‌پسند در کنار ارتقای شاخص‌های کیفی و حرفه‌ای تولید خبر و افزایش کیفیت فنی و هنری بخش‌های خبری، باعث شده تا معاونت خبر شبکه جهان‌بین در ردیف پنج استان برتر کشور قرار گیرد.

ترافیک سنگین برنامه‌سازی در شبکه جهان‌بین

عظیمی: تولید سریال فاخر تاریخی« علیمردان خان بختیاری» با موضوع نقش مردم چهارمحال و بختیاری در مبارزه با استعمار، آغاز تولیدات مشارکتی تلویزیونی با موضوع فضای مجازی، ساخت شش قطعه موسیقی فاخر محلی، مذهبی و ملی با بهره‌گیری از هنرمندان محلی و بومی، تولید هشت مستند فاخر رادیویی و تولید 15 قطعه نماآهنگ فاخر تلویزیونی و بسیاری دیگر از مهم‌ترین برنامه‌های مرکز در حوزه تولید است.

محمد زندکریمخانی

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها