jamejamonline
سیاسی مجلس کد خبر: ۹۳۰۴۷۵   ۱۹ مرداد ۱۳۹۵  |  ۱۲:۲۹

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: قطعا برای مقابله با تب کنکور مسئله افزایش صندلی‌ دانشگاه‌ها راه حل نیست.

رئیس مجلس: با تست‌ زدن کسی «ملا» نمی‌شود

به گزارش جام جم آنلاین از خبرگزاری صدا و سیما، علی لاریجانی در سی و سومین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش کشور با بیان اینکه کنکور سد محکمی در برای توسعه و تحول آموزش و پرورش است، گفت: قطعا برای مقابله با تب کنکور مسئله رشد صندلی‌های دانشگاه‌ها راه حل نیست زیرا براساس آمارها در شرایط کنونی 50 درصد از فارغ التحصیلان بیکار هستند.

وی با اشاره به وجود معضل کنکور در کشور افزود: یکی از مسائل و موضوعات مهم برای تحول و توسعه حوزه آموزش و پرورش حل معضل کنکور است.

لاریجانی ادامه داد: از این رو تا وقتی که کنکور با این وضع در کشور وجود داشته باشد تحولی رخ نداده و ما با سد بزرگی برخورد می کنیم، از این رو تا زمانی که این مسئله در اذهان و برنامه ها دیده نشود، نمی توان یک نظام پویا و خلاق برای آموزش و پرورش طراحی کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته در مجلس برای ساماندهی موضوع کنکور قانونی گذاشته شد تا این موضوع بهبود یافته و فرزندان ما در اواسط دوره تحصیل خود برای مسئله کنکور دچار استرس نشوند.

وی افزود: در شرایط کنونی استرس کنکور از سال های آخر دبیرستان به سال های اول دبیرستان کشیده شده که این مسئله مخل فهم و درک مسائل علمی است زیرا تست زدن و کنکور دادن تنها یک فن بوده و ما باید این مسئله را از جلوی پای آموزش و پرورش برداریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: از این رو برداشتن و رفع این مسئله نیاز به آیین نامه ندارد، بلکه نوع تفکر و ارزیابی ها در میان مدارس، معلمان، دانش آموزان و جامعه باید تغییر کند.

وی افزود: این مسئله مهم است که در خانواده ها جا بیفتد که زندگی با کرامت، کسب مدرک نیست بلکه افراد باید خلاق و صاحب حرفه باشند، بنابراین معلمان، رسانه ها به ویژه رسانه ملی باید این مسئله را ترویج کند، از این رو این فرهنگ باید تغییر کند تا بتوان با کنکور به عنوان یک سد مقابله کرد، اما اگر در این میان همه مسئله مدرک گرایی را ترویج کنند نمی توان آن را حل کرد هر چند برای آن قانون گذاشته شود.

دکتر لاریجانی تصریح کرد: قطعا برای مقابله با تب کنکور مسئله رشد صندلی های دانشگاه ها راه حل نیست زیرا براساس آمارها در شرایط کنونی 50 درصد از فارغ التحصیلان بیکار هستند. از این رو اگر افراد دارای فن و خلاقیت باشند شغل و کار ایجاد می شود.

وی افزود: همچنین اگر می خواهیم شرایط خروجی سیستم آموزش و پرورش متناسب با بازار باشد باید سد کنکور را برداریم. البته در گذشته این میزان حجم پذیرش دانشجو در دانشگاه ها وجود نداشت اما در مقطعی این موضوع تغییر کرد و دانشجویان برای تحصیل جذب شدند که در آن زمان گسترش دانشگاه اقتضای توسعه بود، اما نه در این حجم باید صورت می گرفت.

وی با بیان اینکه دستگاه آموزش و پرورش، یک دستگاه تمدن ساز برای کشور است، گفت: این دستگاه مانند سایر دستگاه‌های کشور که امور جاری را پیگیری می‌کنند نیست بلکه آموزش و پرورش امروز یکی از مسائل و محورهای امنیت ملی در کشور است.

لاریجانی گفت: از طرفی دیگر خوشبختانه بعد از گذشت سه دهه از انقلاب اسلامی حوزه آموزش و پرورش کشور با وجود تغییرات مختلف در این بخش به تجربیات خوبی دست پیدا کرده و مسیر معقولی را دنبال کرده تا افراد در جامعه اسلامی در تراز آن تربیت شوند.

لاریجانی با اعلام اینکه تحقق اهداف و خواسته‌های حوزه آموزش و پرورش نیازمند ارزیابی مستمر از این حوزه است، گفت: یکی از محورهای این مسئله اهمیت سند تحول است که این سند در شورای انقلاب فرهنگی بررسی شده و خوشبختانه از یک پختگی خوبی برخوردار است.

رئیس قوه مقننه کشور بر لزوم متمرکزسازی و اولویت‌سازی در حوزه آموزش و پرورش تاکید کرد و افزود: قطعا برای پیشبرد کارهای بزرگ اگر اهدافی را انتخاب کرده و همه استعدادها را برای تحقق آن متمرکز کنیم قطعا کار به خوبی پیش می رود اما اگر اهداف متکثر باشد به نتیجه نمی‌رسیم.

لاریجانی گفت: به طور مثال در چند سال اخیر شاهد بودیم که وقتی دولت جدید سرکار آمد وضعیت تورم شدید و میزان آن حدود 40 درصد بود از این رو در آن زمان اولویت اصلی در نظام کنترل تورم تعیین شد و به همین دلیل، دولت و مجلس بر آن تمرکز کردند حال بعد از سه سال رشد تورم کاهش پیدا کرده است البته این مسئله به معنای وجود وضعیت اقتصادی خوب نیست بلکه در این حوزه نیز دچار چالش‌هایی هستیم که باید آن‌ها را حل کرد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مسائل موضوع هسته‌ای بود که در آن زمان به یک موضوع بغرنجی تبدیل شده بود به طوری که از یک طرف کشور با فشارهای بین‌المللی روبه‌رو بود و از طرف دیگر مردم خواست مشروعی برای ایستادگی در مقابل زورگویی‌ها و حفظ دانش هسته‌ای داشتند، از این رو به طور حتم اگر همه نظام در این مسئله وفاق نداشتند، قابل حل نبود.

لاریجانی گفت:بنابراین همه تمرکز کردند تا دانش هسته‌ای بومی به یک راه‌حل برسد و از طرف دیگر در اصل توانمندسازی کشور در مسئله هسته‌ای وفاق وجود داشت و ایران به خوبی به این دانش دست پیدا کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات متعدد حوزه آموزش و پرورش گفت: متاسفانه در شرایط کنونی این حوزه با مشکلات بسیاری از جمله مشکلات معیشتی، معوقات و موضوع تغییر نظام آموزشی روبه رو است که به نظر می‌رسد که اگر در سطح ملی این مسائل به اولویت تبدیل شده و همه روی آن وفاق داشته باشند، قطعا قابل حل است.

وی افزود: از این رو به نظر من آموزش و پرورش باید در سطح ملی به چند اولویت برسد تا در برنامه ششم توسعه آن‌ها دیده شده و همه دستگاه‌های کشور برای حل آن متمرکز شوند اما اگر این موضوع و اولویت انتخاب نشود، قطعا تحقق و رسیدن به همه آن ها امکان پذیر نیست.

لاریجانی با اشاره به مشکلات معیشتی معلمان در شرایط کنونی تصریح کرد: به طور حتم یکی از ارکان مهم حوزه آموزش و پرورش، جایگاه معلمان است از این رو همانقدری که توانمندسازی معلمان به اسلوب کار آموزشی دارای اهمیت است به همانقدر رفع مشکلات آن‌ها و ایجاد آرامش برای این افراد بسیار مهم است.

رئیس مجلس گفت: وقتی معیشت معلمان سامان یافته نباشد، آن‌ها آرامش کافی برای تدریس نداشته و نمی‌توان انتظار داشت که مشکلاتشان را کنار گذاشته و تدریس کنند بنابراین من این وضعیت کنونی را برای حوزه آموزش و پرورش مضر می‌دانم و قطعا باید آرامش روحی معلمان فراهم شود البته کشور در شرایط کنونی با مشکلات درآمدی بسیاری روبه‌رو است اما قطعا باید برای 5 ساله آینده و با توجه به منابع موجود برنامه ریزی کرده تا افق روشنی در این حوزه تعریف شود.

وی تصریح کرد: همچنین توجه به مسئله اقتصاد مقاومتی در کشور بسیار مهم است اما ایجاد فضای مناسب برای تحقق آن نیز یک موضوع اساسی بوده است.

لاریجانی گفت: از این رو زمانی اقتصاد مقاومتی در کشور محقق شده و رخ می‌دهد که جامعه شاداب و امیدوار باشد بنابراین اگر خیل عظیم معلمان شادابی نداشته باشند روحیه غمگینانه در جامعه رخ می‌دهد از این رو این مسائل جز موضوعات مهم بوده که باید در برنامه ششم توسعه تعیین تکلیف شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تغییر نظام آموزشی کشور گفت: این نظام آموزشی یک نظام نوپا و جدید بوده و در طول سال‌های پس از انقلاب بارها نظام آموزشی تغییر کرده حال سوال اینجاست که آیا با این تغییرات، افراد مفیدتر و توانمندتری تربیت می‌شوند؟

وی افزود: البته ممکن است از وجوهی بگویید که موفق بوده اما هرچه که باشد، نظام جدید سیستمی نوپا است و باید از آن صیانت کرد تا در آینده بار دیگر تغییر نکند چون تغییر نظام آموزشی هزینه‌بر، انرژی بر بوده و فضاها و موقعیت ها را از بین می‌برد.

لاریجانی گفت: بر لزوم ایجاد یک نظام ارزیابی مستمر در حوزه آموزش و پرورش تاکید کرد و گفت: ایجاد این نظام ارزیابی می‌تواند مشکلات این حوزه را ارزیابی و شناسایی کرده تا بتوان به خوبی آن‌ها را رفع کرد از این رو با ایجاد یک نظام ارزیابی دیگر احتیاجی به تغییر نظام آموزشی نیست.

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مهرداد
-
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
دكتر جان خواهش میكنم كم شعار بده
خوب شما كه رئیس مجلسی چیكار كردی
میدونی چند تا مانع داریم كه جلوی رشد و بالندگی فرزندان ایران عزیزمان رو میگیره
یكیش نبود كیفیت اموزشی در مدارس
یكیش وجود مدارس غیر انتفاعی شده برای مرفهین
یكیش همین سوابق تحصیلی
یكی گناه كرده تو منطقه ای زندگی میكرده معلم خوب نداشته اهمیت نمی دادند میگفتند هر كی یك ماه به عید بمونه نیاد نمره مستمر 20 میدم
بعد هم سن سالان ما در مدارس غیر انتفاعی با بهترین معلم ها و شهریه های میلیونی صفا كنند
خیلی مشكلات داریم

خوب كنكور فرصتی برای جبران البته اگه شما بذارید و سوابق تحصیلی حذف كنید تا حداقل یه جبرانی بشه تا عدالتمند رقابت بشه و هر كسی به حق خودش برسه
۰
۰
فرهنگی
-
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
آقای لاریجانی حقوق ومزایای ماهانه شما كمتر از 20میلیون تومان نیست ولی حقوق یك فرهنگی بطورمتوسط یك میلیون است آیا این عدالت حضرت علی (ع) است؟
۰
۰
نرم افزار موبایل
-
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
چرا نظرات ما رو ثبت نمیكنی،اخه كی درباره اینا نظر مثبت میده ك شما بخای چندتا منفی و مثبت بزاری
۰
۰
نظر
-
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
این آقا از مریخ اومده . فقط در مورد كنكور میخوام بگم . این یه روشی هست برای سنجش اطلاعات فرد و در حال حاضر تست زدن و كنكور دادن بهترین روش هست . شما آقایونی كه یا نماینده مجلس هستید یا مسئول ببخشید این رو میگم اما وقتی فرزندانتان یا خودتون تو این عرصه ها موفق نمییشید از گلایه های مردم در مورد كنكور میخواهید نهایت استفاده رو در جهت فرزندانتان یا اقوامتان بكنید . میخواد دست یه عده ای از جمله خودتون تو ورود به دانشگاههای مطرح كشور بازتر بشه و بتونید بی دردسر فرزندانتان و یا اقوامتان رو با یه تلفن وارد بهترین دانشگاه كشور بشه . فكر می كنید دلیل اینكه دانشگاههای خارج از كشور به فارغ التحصیلان دانشگاههای معتبر و با نام كشور بیشتر از همه اهمیت میدن چیه ؟ اونها بهتر از هر كسی می دونند كه این كنكور در حال حاضر توان انتخاب بهترینها رو داره .در حال حاضر وارد دانشگاه شدن و درس خوندن سخت نیست و نیازی به حذف كنكور نیست . اینقدر دانشگاه تو كشور هست كه برای درس خوندن التماست هم می كنه هدف شما نابودی اعتبار دانشگاههایی مثل صنعتی شریف ، علم و صنعت و ... هست . یعنی اگر كنكور برداشته بشه دیگه هر كسی میتونه فقط با یه سفارش یا باند بازی وارد این دانشگاهها بشه . ضمنا من خودم كنكور دولتی و آزاد دادم و خوب می تونم بفهمم كه اگر تست استاندارد باشه و درست، خیلی خوب میتونه بهترین ها رو انتخاب كنه . راستی اقای لاریجانی شما خودتون تا حالا كنكور دادید و یا تست زدید كه بتونید در این باره اینقدر مطمین نظر میدید . لطفا با مسایل كلی و اساسی كشور از جمله آموزش مثل موش آزمایشگاهی برخورد نكنید . گرچه راحت ترین نوع تصمیم گیری همین هست اما فقط خودتون رو در نظر نگیرید .
۰
۰
سعید
-
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
توچرا گیردادی همش به مریخ اخه
تا
-
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
خوب با مردم بازی كنید یكروز نظریه پردازی كنید راننده ناكسی تحصیل كرده بهتر از بیسواد است و همه را با دانشگاه بكشانید و پیر مرد دیوانه ای را هم نشان دهید كه با وجود 90 سال سن در كنكور شركت كرده و حالا هم باز اینجور .
۰
۰
روح الله
-
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
اقای لاریجانی من شما رو قبول دارم
۰
۰

یادداشت

بیشتر
تقویت نظارت برای کمک به دولت

تقویت نظارت برای کمک به دولت

در ایام انتخابات تعداد زیادی از نمایندگان از آقای رئیسی حمایت کردند اما این حمایت‌ها به معنای آن نیست که در زمان روی‌کارآمدن دولت سیزدهم، مجلس از وظایف نظارتی خود مبنی بر ارزیابی دقیق وزیران پیشنهادی عقب‌نشینی کند. هدف نمایندگان این است که وزیران قوی و افرادی برای کابینه انتخاب شوند که در پی حل مشکلات مردم باشند.

گفتگو

بیشتر

پیشنهاد سردبیر

بیشتر