مذاکرات صلح یمن در کویت نفس آخر را می‌کشد

با تشکیل شورای عالی سیاسی در یمن به همت جنبش انصارالله تحولات سیاسی این کشور وارد مرحله تازه‌ای شد. اعلام تعلیق مذاکرات صلح یمن در کویت که سرانجام به صورت رسمی از سوی ولد الشیخ نماینده سازمان ملل متحد اعلام شد نیز بیانگر همین واقعیت جدید است.
کد خبر: ۹۲۸۸۷۳

هفته گذشته جنبش انصارالله و حزب کنگره مردمی یمن توافق‌نامه‌ای را با موضوع تشکیل شورای عالی سیاسی برای اداره امور کشور بر اساس قانون اساسی امضا کردند. این توافق هر چند مورد استقبال گروه‌ها و احزاب داخلی یمن واقع شد، اما متجاوزان و هواداران بین‌المللی‌شان آن را محکوم کردند. این شورا ده نفر را به عنوان هیات مدیره شورا اعلام کرده بود اما روز گذشته صالح الصماد رئیس شورای سیاسی انصارالله گفت این جنبش و حزب کنگره و هم‌پیمانانشان فهرست نهایی تشکیل شورای عالی سیاسی را تصویب کرده‌ و بزودی اعلام خواهند کرد. درصورتی که سایر گروه‌های سیاسی یمن ازجمله حرکت «الاصلاح‌» وابسته به اخوان‌المسلمین به این شورا بپیوندد حرکت سیاسی تازه‌ای برای قانونگذاری و حاکمیت سیاسی در یمن شکل خواهد گرفت به گونه‌ای که دولت ورشکسته منصور هادی را دور زده و به حضور بیگانگان در این کشور خاتمه دهد. مهم‌ترین مخالفان این شورا هم ا کنون عربستان سعودی، شورای همکاری خلیج فارس و آمریکاست. در واکنش به مواضع منفی کشورهای خارجی ازجمله آمریکا، محمدعلی الحوثی رئیس کمیته عالی انقلابی یمن خطاب به سامانتا پاور نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت ائتلاف متجاوز علیه یمن به سرکردگی آمریکا، مانع رسیدن به راه حل بحران شد.

مذاکرات گروه‌های یمنی از حدود چهار ماه قبل زیر نظر سازمان ملل متحد در کشور کویت آغاز شد. اما در این مدت بارها هیات ریاض و هواداران تجاوز کارشکنی کردند و مانع از رسیدن توافق بر سر راه حل بحران این کشور شدند. روز پنجشنبه ولد الشیخ احمد، نماینده ویژه سازمان ملل گفت: مذاکرات حل بحران یمن بین طرفین درگیری به حالت تعلیق در آمده است.

وی در گفت‌وگو با تلویزیون کویت اعلام کرد: در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری جلسه پایانی این دور از گفت‌وگوها در روز شنبه (امروز) هستیم و بیانیه پایانی این دور نیز برای روشن شدن نتایج به دست آمده درحال تدوین است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها