مدتی است، شایعه‌ای در شبکه‌های مجازی منتشر می‌شود، مبنی بر این که در کارخانه‌های اسانس چای از خون دام به عنوان افزودنی رنگ مجاز استفاده می‌شود. متن شایعه چنین است:
کد خبر: ۹۲۶۶۷۸

خون دام پس از خشک شدن در کشتارگاه‌ها فرآوری می‌شود و به صورت پودر درمی‌آید. سپس خون‌ها برای کارخانه اسانس چای فرستاده می‌شود و به عنوان رنگ در چای به کار می‌رود. سالانه صدها تن چای از کشور خارج می‌شود و با افزودن رنگ، عطر و طعم‌دهنده با چندین برابر قیمت دوباره به کشور بازگردانده می‌شود. از روی طعم و عطر چای نمی‌توان چای سالم را تشخیص داد. باید ابتدا چای را دم کرد، بعد از یک ساعت اگر چای تغییر رنگ داد و کدر شد، نشان‌دهنده وجود مواد افزودنی در آن است. چای خوب و سالم با گذشت زمان کدر نمی‌شود و روی آن چربی جمع نمی‌شود. همچنین در این خبر، نقل قولی از مهندس فرشاد خوشنویسان، مشاور رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم آمده است که درباره صادرات پودر خون به برخی کشورها صحبت شده است.

متن این شایعه درست به نظر می‌رسد و در آن از روش‌های تشخیص چای مناسب و چای همراه با افزودنی گفته شده،اما استفاده از پودر خون در اسانس‌های چای، اتفاق رایجی نیست و همچنین روش‌های تشخیص چای سالم به شکلی که در این شایعه آمده، صحیح نیست.

در بیشتر کشورهای جهان، از خون دام‌هایی که در کشتارگاه ذبح می‌شوند، به عنوان پودر خون برای غنی کردن خوراک دام استفاده می‌شود. استفاده از پودر خون به عنوان مکمل خوراک دام برای تأمین پروتئین غذایی بوده، از لحاظ اقتصادی استفاده از آن در جیره غذایی دام مقرون به صرفه است، اما استفاده از پودر خون در سازمان بهداشت جهانی افزودنی مجاز خوراکی برای مصارف انسانی محسوب نمی‌شود و استفاده از آن در محصولات غذایی مجاز نیست.

مهندس خوشنویسان در خصوص خبر استفاده از پودر خون دام در اسانس چای به نقل از او آمده است، به جام‌جم می‌گوید: «این نقل قول محفلی از دوستی بوده که درباره فرستادن خون دام به برزیل و استفاده از آن به عنوان اسانس چای در کشورهایی مثل هند استفاده شده بود. ورود این پودرها به ایران به دلیل نجس بودن ممنوع است، مسائل بهداشتی نیز جای خود را دارد و دو سازمان استاندارد و معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت بشدت با این امر برخورد می‌کنند. این مطلب (افزودن خون دام به عنوان اسانس در چای ایرانی) هیچ پایه و اساس علمی ندارد و در صورت صحت در مورد چای هندی نیز حداکثر می‌تواند مردم را نسبت به خرید چای ایرانی تشویق کند، نه این‌که به شایعات دامن بزند.

درباره روش تشخیص چای حاوی مواد افزودنی لازم است بدانیم چای سالم و طبیعی طعم تلختری دارد و پس از دم کشیدن ممکن است رنگ آن کدر شود، اما به کلی تیره نمی‌شود.

مهندس علیرضا باقرعبیری، کارشناس ارشد چای اداره نظارت و ارزیابی بر محصولات غذایی و آشامیدنی با منشا گیاهی سازمان غذا و دارو، درباره مطالبی که بدون منبع موثق در فضای مجازی منتشر می‌شود، به جام‌جم می‌گوید: بسیاری از این مطالب براساس حدس و گمان و بدون مستندات بیان می‌شود. بهترین راه اطمینان از صحت بهداشتی فرآورده‌های غذایی بویژه اسانس‌های مطرح‌شده، رویت برچسب تاییدیه وزارت بهداشت و نشان سیب سلامت و پروانه بهداشتی صادره از سوی سازمان غذا و دارو روی محصولات غذایی است. مهندس باقرعبیری درخصوص کارخانه‌هایی که اجازه افزودن اسانس به چای‌ تولیدی خود را دارند، اضافه می‌کند: این کارخانه‌ها باید از امتیاز کاربرگ ارزیابی برنامه‌های پیش‌نیازی (PRB) بالای 900 برخوردار باشند. همه ترکیباتی که به عنوان طعم‌دهنده به چای افزوده می‌شود، به صورت طبیعی یا مشابه طبیعی است و مطابق قوانین ملی و بهداشتی و مجوزهای بهداشتی مصرف می‌شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها