رمز و راز‌ غذاهای خوشمزه ایلامی

خورشت تره‌کوهی، کشکینه، تُرخینه، نژی آوا، جوجگ آو، ماش آو، کشک دو، قله ماسوا، کپه، جِِگِروَز، گوجه‌پونه، مَکش، کوفته سیرابی، آبگوشت بامیه، پیچگ، بوله وله، قارچگ، پاقازه، سختی، بابایاری (عَدَساو)، شله امیری، پِرشگِه، ماسوا و... در منوی رستوران‌ها دنبال نام این غذاها نگردید. اینها همه نام غذاهایی است که جز در غرب کشور نمی‌توان آنها را یافت. برای امتحانش هم یا باید ایلامی باشی یا مهمان ایلامی‌ها.
کد خبر: ۹۲۶۱۰۱

ایلامی‌ها اما چند ترفند دارند که طعم غذاهایشان را حسابی خوشمزه می‌کند، جوری که نمی‌توانی از خوردنشان صرف‌نظر کنی: استفاده از سبزیجات تازه محلی و روغن حیوانی. ادویه‌های بومی مخصوص و برنج محلی که به عنبربو شهرت دارد از دیگر عوامل لذیذ بودن غذاهای محلی ایلامی است.

خورشت تره‌کوهی

خورشت تره‌‌فرنگی، غذایی مختص غرب ایران، بویژه مردم استان ایلام محسوب می‌شود. آنها معتقدند‌این خورشت محبوب‌ می‌تواند رقیب سرسختی برای قرمه‌سبزی باشد چرا که از لحاظ ترکیب و رنگ، شباهت بسیاری بین این دو غذای سنتی مشاهده می‌شود. این غذا را با استفاده از مواد غذایی همچون گوشت گوسفندی، لپه یا لوبیا قرمز، روغن حیوانی، تره‌کوهی، رب‌ گوجه‌فرنگی، پیاز، نمک، فلفل، زردچوبه و ادویه مخصوص بومی طبخ می‌کنند.

تُرخینه

با شروع فصل زمستان و هجوم سرمای شدید به مناطق کوهستانی کشور، بازار طبخ و تهیه انواع غذاهای گرم و پرانرژی، داغ می‌شود. تُرخینه یکی از این غذاهاست، مختص استان ایلام که در استان کرمانشاه و کردستان نیز به‌عنوان غذای بومی و محلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. سبزی‌ای به نام شلم، گوجه‌فرنگی، آب انار، ترخون، نعناع، پیاز، فلفل، زردچوبه، مایه خمیر، گندم و پونه کوهی از مواد استفاده شده در این غذا هستند. البته به دلیل در دسترس نبودن برخی مواد اولیه تُرخینه در فصل زمستان، آنها را یک ماه قبل از شروع سرما تهیه کرده و در زمستان این غذای بومی و مفید را آماده می‌کنند.

کوفته سیرابی

کوفته ‌سیرابی (کفته سیرابی) از جمله‌ غذاهای محلی و بومی استان ایلام به شمار می‌آید که مصرف آن به‌دلیل استفاده از سیرابی تازه، برای از بین بردن حالات اولیه ماه‌های بارداری، بسیار مناسب و مفید خواهد بود. این غذا با ترکیب موادی همچون سیرابی چرخکرده، آرد، پیاز، نمک، گیاهان معطر (آویشن، ترخون، پونه و نعناع)، روغن حیوانی و ادویه محلی تهیه می‌شود.

گوجه پلو

گرچه گوجه پلو از غذاهایی است که به دلیل سادگی در طبخ نه‌تنها در استان ایلام، بلکه در سراسر کشور محبوبیت دارد و مصرف‌ می‌شود، اما مردم استان ایلام، این غذا را خوراک محلی خود می‌نامند و آن را با استفاده از برنج محلی (عنبربو)، پیاز، رب گوجه‌فرنگی، پونه کوهی، کره، روغن محلی، نمک، فلفل و زردچوبه طبخ می‌کنند. این غذا بسیار آسان و در کمترین زمان ممکن تهیه می‌شود.

شِله امیری

از دیگر غذاهای سنتی استان ایلام که در فصل سرما تهیه و طبخ می‌شود، شله امیری نام دارد. این خوراک محلی به دلیل طبیعت گرم‌ در درمان سرماخوردگی بسیار موثر بوده و اغلب به عنوان غذای دارویی مورد استفاده اکثر خانواده‌های این استان قرار می‌گیرد. ماش، برنج محلی (برنج عنبربو)، پیاز، روغن محلی، نمک و فلفل از موادی است که در طبخ شله امیری از آن استفاده می‌شود.

کمیل انتظاری/جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها