درباره کارتون «رکسیو» که این روزها از شبکه پویا پخش می‌شود

شخصیت‌های کارتونی که 50 ساله شدند

تقریبا اکثر متولدان دهه‌های 50 و 60 کارتون رکسیو سگ کوچولوی دوست داشتنی که لانه کوچکی در حیاط یک خانه داشت را به خاطر دارند.
کد خبر: ۹۲۴۰۲۴

این سگ کوچولو و دوستانش در سال‌هایی که تلویزیون ایران در دوران جنگ تحمیلی به علت تحریم‌ها نمی‌توانست کارتون‌های مختلف از کشور‌های غربی خریداری کند و صرفا به خرید و پخش کارتون‌های ژاپنی و کارتون‌های کشور‌های اروپای شرقی بسنده می‌کرد، پای ثابت برنامه کودک آن سال‌ها بود.

این کارتون بدون کلام دوبعدی که با طراحی‌های ساده و پس‌زمینه‌های اندک و کم جزئیات به سبک اکثر کارتون‌های دوبعدی کشور‌های اروپای شرقی که با بودجه‌های اندک ساخته می‌شد، تهیه شده بود یک قهرمان اصلی داشت که سگ کوچکی به نام رکسیو بودکه دائما به دنبال تجربه ماجرا‌های جدید و پیدا کردن دوستان جدید بود در همان زمان یک سگ نگهبان شجاع و یک حیوان خانگی دوست‌داشتنی برای صاحبش که پسری کوچک و مو فرفری بود، می‌شد. این حیوان در عین کوچکی بسیار شجاع و جسور بود و در دفاع کردن از حیوانات کوچک‌تری که مورد آزار و اذیت یک قلدر قرار گرفته بودند، کوتاهی نمی‌کرد. این شخصیت بامزه در عین این‌که رفتار‌های حیوانی خودش را داشت مثلا در لانه سگ زندگی می‌کرد، عاشق استخوان بود، با پارس کردن منظورش را می‌رساند، در مواقع دیگر رفتار‌های انسان‌وار بانمکی هم داشت و تقریبا از پس هر کاری از بازیگری در فیلم، پرستاری از یک دوست بیمار، گچ گرفتن پای یک سگ بیمار، نجاری و... نیز برمی‌آمد و با این کارها و ماجرا‌های بانمک مخاطب کودک را سرگرم می‌کرد و پیام دوستی و مهربانی با دیگران را به بچه‌ها می‌داد.

حالا این کارتون پس از بارها تکرار در برنامه کودک شبکه‌های مختلف سیما در حال پخش از شبکه پویاست. البته مشخص نیست که با وجود تنوع زیاد کارتون‌های کودکانه و پیشرفت‌های تکنولوژیکی که در زمینه ساخت انیمیشن در این چند دهه اخیر رخ داده، آیا رکسیو باز هم می‌تواند توجه کودکان قرن بیست و یکم را هم جلب کند یا خیر.

سگ محبوب

این استودیو یکی از معروف‌ترین و پرکار‌ترین استودیو‌های ساخت انیمیشن در کشور لهستان است که بعد از پایان جنگ جهانی ابتدا برای ساخت فیلم‌های انیمیشن برای گروه سنی بزرگسال تاسیس شد، ولی بعد از ساخت چند کار به این نتیجه رسیدند که مخاطب اصلی آنها کودکان هستند و به ساخت فیلم‌ها و سریال‌های انیمیشن تلویزیونی با مخاطب کودک و نوجوان روی آوردند. ازجمله کارهای بسیار موفق این استودیو که در ایران هم پخش شده است می‌توان به سریال کوچولوهای جهانگرد، زبل خان و ماجراهای موش کوچولو اشاره کرد. کارتون‌های ساخت این استودیو به کشور‌های زیادی فروخته شده‌اند و بارها از کانال‌های تلویزیونی زیادی بازپخش شده‌اند. کار‌های ساخت این استودیو تا به حال جوایز جشنواره‌های کشوری و جهانی متعددی را به خود اختصاص داده‌‌اند و به طور تقریبی می‌توان گفت که این استودیو تاکنون بیش از هزار فیلم انیمیشن ساخته و در حدود 250 جایزه از جشنواره‌های مختلف دریافت کرده است. سریال رکسیو هم که در بعضی کشور‌ها به نام «ماجرا‌های رکس» یا «رکس» شناخته می‌شود از محبوب‌ترین کارهای این استودیوست و این شخصیت رکسیو یکی از معروف‌ترین شخصیت‌های سگ کارتونی در لهستان است، به طوری که در شهر زادگاهش یعنی بیلسکو ـ بایلا یک مجسمه برنزی 130 کیلویی از این شخصیت ساخته و نصب کرده‌اند و از سمبل این سگ دوست‌داشتنی در بسیاری از فعالیت‌های ورزشی خیریه و آموزشی نیز استفاده می‌شود. شرکت پست لهستان نیز دو سری تمبر با عکس این شخصیت چاپ کرده است. در واقع پس از گذشت پنج دهه، رکسیو همچنان در لهستان محبوب مردم است.

حس وظیفه‌شناس

لخ وسلاو مارشال خالق این شخصیت درباره این شخصیت نوشته: چیزی که از همان ابتدای کار رکسیو توجه مرا به خود جلب کرد حس مسئولیت و وظیفه‌شناسی او بود که چطور هر روز وظایف روزانه‌اش را انجام می‌دهد. ماجرا‌های او که خیلی وقت‌ها ناخوشایند هم بود، برایم گنجینه‌ای از شناخت دنیای اطراف او و واقعیت‌های حیاط آن خانه بود. من همیشه دیپلماسی او را که با آن رویه واقعی زندگی در آن حیات را نشان می‌داد تحسین می‌کردم.

محبوبیت این سگ کارتونی در دهه 90 به اندازه‌ای بود که کمپانی ایدام مدیا با استفاده از این شخصیت یکسری بازی‌های کامپیوتری تهیه کرد. سری اول این بازی‌ها تم آموزشی داشت و رکسیو به کودکان پیش‌دبستانی مواردی مثل آموزش الفبا، هجی کردن کلمات، شمردن اعداد، پازل بازی، آشنایی با حیوانات و شعر‌های کودکانه را یاد می‌داد، اما بعد سری جدید‌تر به نام «ماجرا‌های رکسیو» تهیه شد که در آن رکسیو با صاحبش به نام فرمانده اوتر‌لی به سفرهای جالبی می‌روند و ماجرا‌های مختلفی ازجمله برخورد با یوفو را در ضمن بازی تجربه می‌کنند و در یکی از این بازی‌ها رکسیو اجداد ما‌قبل تاریخ خود را در یک حیات ماقبل تاریخ پیدا می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها