انار از مفیدترین میوه‌ها به شمار می‌آید و حالا نتایج مطالعات محققان در سوئیس، مهر تأیید پررنگ دیگری بر این واقعیت می‌زند. به گزارش جام‌جم از پایگاه مدیکال‌ایکس‌پرس، این مطالعه نشان می‌دهد، وقتی صحبت از مقابله با پیری به میان می‌آید، انار به عنوان یک ابر میوه یا حتی ابر غذا در نظر گرفته می‌شود. تا پیش از این دلایل روشنی دال بر این واقعیت که چرا انار در مقابله با پیری اثرگذار است ارائه نشده بود، تا جایی که در سال‌های اخیر حتی برخی تردیدها درباره چنین ویژگی برای این میوه مطرح بود.
کد خبر: ۹۲۲۷۴۲

تیمی از محققان دانشگاه پلی‌تکنیک فدرال لوزان سوئیس با همکاری یک شرکت متخصص در زمینه به‌کارگیری علوم جدید در بهبود تغذیه، موفق به کشف مولکولی در انار شده‌اند که توسط میکروب‌های موجود در روده متحول می‌شود و سلول‌های ماهیچه‌ای را قادر به حفاظت از خود دربرابر یکی از عوامل مهم پیری می‌کند.

آزمایش‌های کلینیکی این یافته آغاز شده، اما هنوز نتایج آن مشخص نشده است. محققان نتایج اولیه این پروژه را در نشریه معتبر نیچر مدیسین (Nature Medicine) منتشر کرده‌اند. همزمان با افزایش سن، سلول‌های بدن فعالیت‌شان را برای بازیابی توان از دست رفته بیشتر می‌کنند. در این میان، ساختارهایی به نام میتوکندری وجود دارند که همچون گذشته قابلیت انجام وظایف خود را ندارند و در نتیجه در سلول‌ها انباشته می‌شوند. چنین انباشتی، سلامت بسیاری از بافت‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهدکه از آن جمله باید به بافت‌های ماهیچه‌ای اشاره کرد. ماهیچه‌ها در گذر زمان تحلیل می‌روند که این مسأله ارتباط مستقیمی با پیری دارد. تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد، عملکرد ناقص میتوکندری نقش تعیین‌کننده‌ای در ابتلا به سایر بیماری‌ها ازجمله پارکینسون دارد.

با کشف این مولکول جدید در انار، امیدواری‌ها به یافتن راهی مؤثر برای غلبه بر پیری بیشتر از قبل شده است. این مولکول به نوبه خود به سلول کمک می‌کند تا توانایی لازم را برای بازیابی میتوکندری ناقص به دست آورد. این مولکول، ارولیتین آ نام دارد. محققان استفاده از این مولکول را روی کرم‌های حلقوی مورد آزمایش قرار داده و به نتایج امیدوارکننده‌ای دست یافته‌اند. آنها متوجه شدند، اثرگذاری این مولکول بر کرم‌های حلقوی به افزایش 45 درصدی طول عمر آنها منجر می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها