تولید ابتهاج و نشاط اجتماعی یکی از وظایف و رویکردهای اصلی رسانه ملی است. تصویرسازی از این نشاط جمعی وقتی دوچندان دارای جذابیت بصری می‌شود که نمودی از حضور امیدآفرین و شاد مردم از تمام شهرستان‌ها و اقوام ایرانی باشد.
کد خبر: ۹۲۲۱۲۹

نمایش تولیدات بومی و دست ساخته‌های مردم شهرهای مختلف و اقوام ایرانی در قالب اقتصاد مقاومتی، تصویرسازی از نوع زندگی، معماری، آداب و رسوم به بهانه سبک زندگی ایرانی اسلامی، مستندسازی از ادبیات، شعر و موسیقی نواحی در قالب ترویج فرهنگ اصیل بومی و ایرانی از جمله اهداف برنامه‌سازی در سیمای جمهوری اسلامی ایران است.

«شب فیروزه‌ای» نمونه‌ای از این برنامه‌های تلویزیون است که ساعت 21 هر شب به شکل همزمان از شبکه‌های5 و سیمای مرکز فارس مهمان خانه‌های هموطنان می‌شود. شب فیروزه‌ای که این شب‌ها در شهر شیراز اردو زده است، به معرفی فرهنگ و توانمندی‌های این استان می‌پردازد و در هفته‌های آینده رخت سفر به دیگر استان‌ها می‌بندد. مدت این برنامه 100دقیقه است و علی‌محمد بهمنی و عباس روزی‌طلب کارگردانی و تهیه‌کنندگی این برنامه را برعهده دارند.

فروغ سیمای استانی در شبکه‌های ملی

رئیس مرکز سیمای استان‌های صداوسیما درباره شب فیروزه‌ای به جام‌جم گفت: به دلیل سابقه خیلی خوبی که مرکز استان فارس در برنامه‌های زنده و ترکیبی داشته و دارد، تولید و پخش شب فیروزه‌ای از این مرکز آغاز شد. استان اصفهان هم این آمادگی را دارد و با چند مرکز استانی دیگر هم این تعامل از طرف شبکه پنج برقرار شده است.

دکتر عبدالکریم خیامی افزود: این برنامه در آینده نزدیک در استان فارس و دیگر استان‌ها، دوره آزمایشی خود را می‌گذراند و همچنین توانمندی مراکز صداوسیما برای اجرای مدیریت یک برنامه زنده سراسری محک زده می‌شود. وی گفت: امید است بتوانیم همه 30 شبکه استانی و سه شبکه محلی را برای این برنامه حاضر و آماده کنیم. اگر شبکه‌های یک و دو هم مساعدت کنند برنامه‌های مشابهی را از مراکز استان‌ها به نمایش سراسری درخواهیم آورد.

رئیس مرکز سیمای استان‌های صداوسیما تصریح کرد: در دو سال گذشته، حجم پخش برنامه‌های تولید مراکز استانی در شبکه‌های سراسری تقریبا پنج برابر شده؛ علت آن هم توفیق همکاران مراکز استانی در تولیدات با کیفیت بالا بوده است. بعد از تعطیلی شبکه «شما» با موجی از مخاطبان مردمی مواجه بودیم که تولیدات استانی از جمله مستند، خبر، انیمیشن و فیلم‌های داستانی را از رسانه ملی مطالبه می‌کردند، از این‌رو قرار شد تا شبکه‌های سراسری آثار و تولیدات فاخر مراکز استان‌ها را به نمایش گذارند.

از زنده‌رود تا خوشا شیراز

خیامی گفت: به همان شکلی که برنامه‌ها روی آنتن شبکه «شما» می‌رفت، نمی‌توانست روی شبکه سراسری برود به دلیل تفاوت ماهوی که این شبکه‌ها با هم دارند. در شبکه یک با برنامه «زنده رود» اصفهان تست و محکی زده شد که بسیار با اقبال مخاطبان روبه‌رو شد. در ادامه شبکه پنج هم با مرکز فارس و برنامه «خوشا شیراز» همکاری کرد.

وی تصریح کرد: با این دو برنامه به دنبال الگویی بودیم که چگونه می‌توان مراکز استانی در حوزه برنامه‌های ترکیبی حضور بیشتر و منظم‌تری در شبکه ‌سراسری داشته باشند و نظر مخاطبان این نوع برنامه‌ها هم بیشتر دیده شود. در نهایت با مشارکت مدیران شبکه 5 سیما به مدل برنامه شب فیروزه‌ای رسیدیم.

رئیس مرکز سیمای استان‌های صداوسیما همچنین از تعریف و پیش‌بینی شبکه‌ای سراسری با ماموریت پخش تولیدات استانی خبر داد و گفت: این طرح در دست مطالعه است و چنانچه مورد تصویب مدیران ارشد سازمان قرار گیرد اجرایی خواهد شد.

امید و نشاط در شب فیروزه‌ای

تهیه‌کننده برنامه «شب فیروزه‌ای» نیز گفت: بعد از 30 روز روزه‌داری و فرارسیدن عید فطر و ایام ماه شوال ضروری به نظر می‌رسید تا برنامه‌ای مفرح و شاد از شبکه‌های سراسری سیما پخش شود.

عباس روزی‌طلب افزود: برنامه شب فیروزه‌ای با همت شبکه‌های 5 سیما و سیمای فارس و مرکز سیمای استان‌ها به مدت 105 دقیقه تهیه و تولید می‌شود. این برنامه هر شب لوکیشن‌های مختلفی از استان فارس و شهر شیراز را نشان می‌دهد آرامگاه‌های سعدی و حافظ، تخت‌جمشید، باغ‌های ارم، عفیف‌آباد و باغ دلگشا از جمله این نماهای جذاب تصویری است.

این تهیه‌کننده افزود: آیتم‌های این برنامه عبارتند از: آیتم مهمان، آیتم خواننده که شامل خواننده‌های بومی و ملی می‌شود، آیتم‌های پلی‌بک که به شکل تصویر و موسیقی، مناطق زیبای استان فارس را به نمایش می‌گذارد، آیتم توانمندی‌ها و گردشگری فارس که هنرهایی مانند خاتم‌کاری، منبت، معرق، گلاب‌گیری، قالی‌بافی و بسیاری دیگر را نشان می‌دهد و آیتم‌ توانمندی‌های نیروی انسانی که افراد متخصصی همچون پزشکان و مهندسان و هنرمندان نامی استان را معرفی می‌کند.

سیمای استانی بستر حضور اقوام ایرانی

این برنامه‌ساز تلویزیونی معتقد است: مردم چهره‌های مشهور را که عمری از صفحه تلویزیون دیده‌اند، دوست دارند، لذا وقتی آنها را در برنامه‌ای به صورت زنده و در کنار خود می‌بینند بسیار از برنامه استقبال می‌کنند.

سالار عقیلی، سیاوش طهمورث، حسام نواب‌صفوی، امیرحسین رستمی، عبدالرضا اکبری و بسیار دیگر از جمله مهمانان این برنامه بودند که این شب‌ها در کنار مردم شیراز حضور داشتند. بعلاوه، این اقبال تنها از سوی مردم نیست؛ بلکه هنرمندان ملی نیز بسیار مایل هستند در این برنامه حضور داشته و با مردم خونگرم شیراز ارتباط نزدیکی برقرار کنند. روزی‌طلب با اشاره به این‌که شب فیروزه‌ای نمود واقعی حضور اقوام ایرانی در قاب تلویزیون ملی است، گفت: استان فارس را ایران کوچک می‌نامند، چراکه بسیاری از اقوام ایرانی را در دل خود جای داده است.

محمد زندکریمخانی

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها