محققان دانشگاه علوم پزشکی تهران با همکاری انستیتو تحقیقات سرطان انگلستان و آمریکا و سازمان بین‌المللی تحقیقات سرطان بتازگی دریافته‌اند تماس طولانی با آلودگی هوای خانه ناشی از سوخت‌هایی از قبیل نفت و گازوئیل برای تولید گرما، روشنایی و پخت‌وپز، باعث افزایش مرگ ‌و میر و حمله قلبی می‌شود.
کد خبر: ۹۱۵۹۵۰

به گزارش جام‌جم به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، براساس تحقیق جدیدی که در مجله circulation انجمن قلب آمریکا منتشر شده، سوخت‌های تمیزتر ازجمله گاز طبیعی، با مرگ‌ و میر کمتری ارتباط دارند. محققان ایرانی با مدیریت دکتر رضا ملک‌زاده از پژوهشکده گوارش و کبد دانشگاه تهران، تماس با آلودگی خانگی ناشی از سوزاندن نفت، چوب، گازوئیل، پهن و گاز طبیعی را در یک مطالعه مشاهده‌ای در جمعیت شمال شرق ایران در استان گلستان از سال 2004 تا 2008 بررسی کردند.

محققان در این مطالعه دریافتند افرادی که از گازوئیل یا نفت استفاده می‌کردند 6 درصد افزایش احتمال مرگ ‌و میر طی ده سال داشتند. همچنین 11 درصد افزایش احتمال مرگ ناشی از بیماری قلبی عروقی و 14 درصد افزایش احتمال ابتلا به بیماری قلبی ایسکمیک (در اثر لخته) داشتند، اما کسانی که از گاز طبیعی استفاده می‌کردند در مقایسه با دیگر منابع سوخت، 6 درصد کاهش احتمال ابتلا به مرگ ناشی از بیماری قلبی ـ عروقی داشتند.

تحقیقات برای کاهش خطرپذیری زلزله و سونامی در مکران

محققان در پژوهشگاه زلزله در راستای کاهش خطر پذیری زلزله و سونامی در منطقه مکران تحقیقات خود را آغاز کرده‌اند. محمد مختاری، رئیس مرکز پیش‌بینی زلزله پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله در گفت‌وگو با مهر گفت: کاهش خطرپذیری زلزله و سونامی در منطقه مکران، با انجام مطالعات واقعگرایانه تحلیل خطر این دو پدیده طبیعی، هدف اصلی تحقیقات تعریف شده در پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله است. وی افزود: با توجه به خطرپذیری بسیار بالای این بخش از کشور و با عنایت به برنامه‌های توسعه‌ای صنعتی و اقتصادی و به تبع آن جمعیتی دولت در منطقه مکران، انجام مطالعات زلزله‌شناسی و بررسی احتمال وقوع سونامی در دریای عمان ضروری و حیاتی محسوب می‌شود.

مختاری یادآور شد: در فاز نخست از مطالعات جامع «زون فرورانشی» مکران، پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله با داشتن دو دهه سابقه در انجام این گونه مطالعات با همکاری دانشگاه سلطان قابوس عمان، مرکز تحقیقات علوم زمین آلمان (GFZ)، مرکز SEGAL، موسسه اقیانوس‌شناسی و هواشناسی پرتغال، موسسه تحقیقاتی لرزه‌نگاری NORSAR نروژ و دانشکده علوم زمین دانشگاه یوترخت هلند، برای دسترسی به اطلاعات پایه برای مدل سازی سونامی و نیز مطالعات کاهش خطر پذیری آتی پیشنهاد برداشت لرزه‌نگاری فعال در راستای دو پروفایل را کرده است.

تشخیص سریع و دقیق یک نوع یون رادیواکتیو

محقق دانشگاه صنعتی خاتم‌الانبیا بهبهان با همکاری محققانی از دانشگاه شهید بهشتی تهران، دانشگاه علوم پزشکی تهران، پژوهشگاه رویان و دانشگاه گئورگیا استیت آمریکا با انجام یک تحقیق آزمایشگاهی نانوذره‌ پلیمری را سنتز کرده‌اند که با بهره‌گیری از آن می‌توان یک نوع یون رادیواکتیو را در محیط‌زیست‌شناسایی کرد. این نانوذرات در بازرسی‌های زیست‌‌محیطی جهت پایش مقادیر یون رادیواکتیو کاربرد خواهند داشت.

به گزارش جام‌جم به نقل از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، دکتر محمد بهبهانی، ضمن اشاره به روش‌های تحلیلی به‌عنوان روش‌های گران، پیچیده و زمان‌بر، بر لزوم انجام این طرح تأکید کرد و گفت: «هدف از انجام این کار تحقیقاتی، ارائه یک حسگر چشمی بوده است که به کمک نانوذرات یون اورانیل را شناسایی کند.» مجری طرح افزود: «با استفاده از نانوذره پلیمری سنتز شده در این طرح، می‌توان به ساده‌ترین و سریع‌ترین شکل ممکن و با چشم غیرمسلح از وجود یون اورانیل در محلول آبی مطلع شد. بهره‌گیری از این روش هزینه انجام آنالیز را کاهش می‌دهد. به‌علاوه نیازی به انتقال نمونه به آزمایشگاه نیست و فرآیند را می‌توان در محل انجام داد.»

نسل جدید سلول‌های خورشیدی و رکوردشکنی در انعطاف

محققان کره‌ای نوعی سلول خورشیدی بسیار نازک تولید کردند که قابلیت استفاده در تجهیزات پوشیدنی را دارد. این سلول خورشیدی به قدری انعطاف پذیر است که می‌توان بسادگی آن را دور یک مداد پیچید. به گزارش ایرنا از ساینس، این باتری‌های خورشیدی امکان تامین توان مورد نیاز تجهیزات الکترونیکی پوشیدنی مانند عینک‌های هوشمند و دستگاه‌های سنجش سلامت را فراهم می‌کند. ضخامت این باتری‌های خورشیدی در حدود یک میکرومتر یعنی بسیار نازک تر از قطر موی انسان است. ضخامت باتری‌های خورشیدی متداول، چند صد برابر این باتری پیشرفته است. مواد نازک، انعطاف‌پذیرتر از مواد ضخیم هستند. علت این تفاوت وجود نوعی مقاومت در مواد است که هنگام خم کردن آنها، تشدید می‌شود. محققان این باتری‌های بسیار نازک را با استفاده از ترکیب آرسنید‌گالیوم ساخته‌اند و برای کاهش ضخامت آن با استفاده از شیوه ضرب مستقیم روی یک سطح انعطاف‌پذیر و بدون استفاده از هر گونه چسب، تولید کرده‌اند.

دامداری هلندی‌ها روی آب

محققان هلندی قصد دارند مزارع دامداری را روی آب احداث کنند. به گزارش مهر، کشور هلند به دلیل مساحت کمی که دارد، در حال تمرکز روی ساخت پروژه مزارع دامداری شناور در بنادر این کشور است تا زمین بیشتری برای اسکان جمعیت در اختیار داشته باشد. مزارع شناور دامداری قرار است به مساحت 40 متر ساخته شوند تا مایحتاج محصولات لبنی شهرها را فراهم کنند. این مقدار مساحت می‌تواند 40 گاو را با تولید روزانه 1500  کیلو شیر در خود جای دهد. به گفته مجریان این طرح، مزارع شناور قابلیت ساخت در مقیاس بزرگ‌تر را برای گنجایش 200 گاو با تولید روزانه پنج‌هزار لیتر شیر هم دارند. در این مزرعه قرار است علوفه در یک چرخه خاص کوتاه‌مدت با استفاده از لامپ‌های ال‌ای‌دی برای گاوها تولید شود. در کف مزرعه شناور سامانه‌ای طراحی شده که قادر به جمع‌آوری و بسته‌بندی فضولات گاوها است تا از آنها به عنوان کود در بخش کشاورزی و تولید علوفه در مزارع شناور استفاده شود. از ویژگی دیگر این مزرعه، داشتن تجهیزاتی برای جمع آوری آب باران و تصفیه آن است تا از آب باران برای آب دادن به گاوها استفاده شود. انرژی مزرعه شناور را صفحات خورشیدی و توربین تامین می‌کند و تا اواخر دی امسال، اولین نوع از این مزرعه به بهره‌برداری خواهد رسید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها