خبر سلامت

آنچه باید درباره سرطان تخمدان بدانید

تومورهای تخمدان تا مراحل پیشرفته شاید علامت مشخصی نداشته باشند و در خانم‌های یائسه ممکن است تومور تخمدان بدرستی تشخیص داده نشود. سرطان تخمدان در اکثریت زنان، با علائم مبهم یا غیراختصاصی بروز می‌کند.
کد خبر: ۹۱۵۲۳۷

دکتر سهیلا امینی‌مقدم، فوق‌تخصص سرطان‌های زنان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفت‌وگو با جام‌جم با بیان این که تخمدان‌ها حفاظت از بیماری قلبی ـ عروقی و پوکی استخوان را نیز فراهم می‌کنند، گفت: به دلیل قرارگیری تخمدان در پشت رحم، بزرگ شدن قطر شکم از مشخصات پیشرفت بیماری است و حتی ممکن است این تصور به بیمار القا شود که به دلیل مشکلات گوارشی نظیر یبوست و عدم هضم غذا، تهوع، بی‌اشتهایی و سیری زودرس، باید به متخصص گوارش مراجعه کند و آندوسکوپی مورد نیاز است؛ اما این عوامل نشان‌دهنده سرطان پیشرفته تخمدان هستند.

وی ادامه داد: برخی انواع سرطان‌های تخمدان که در دختران مشاهده می‌شود و از سلول‌های زایای تخمدان منشأ می‌گیرد، به‌دلیل علائم بالینی درد و توده شکمی زودتر قابل تشخیص هستند. درمقابل، تومورهای اپیتلیالی تخمدان که از قسمت سطح تخمدان منشأ می‌گیرند و در خانم‌های یائسه بیشتر دیده می‌شود، علائم مشخصی برای تشخیص زودتر ندارند.

وی تاکید کرد: برداشتن رحم و تخمدان‌ها و تمام تومورهای موجود در شکم در بیماری که شرایط طبی پایدار دارد، درمان اصلی سرطان تخمدان اپیتلیالی است. در موارد انتخابی می‌توان برای کوچک کردن تومور، شیمی درمانی را برای دو تا سه دوره انجام داد تا بتوان جراحی اصلی را با موفقیت بیشتر به انجام رسانید. جراحی با حفظ باروری در مراحل ابتدایی سرطان تخمدان برای بیمارانی انجام می‌شود که بیماری به خارج تخمدان گسترش نیافته است.

امینی‌مقدم اظهارکرد: درصدی از سرطان‌های تخمدان ارثی است. زنانی که در معرض خطر برای سرطان تخمدان یا پستان هستند، باید مورد مشاوره ژنتیک قرار گیرند تا درصورت لزوم، آزمایش خون برای بررسی BRCA1 و BRCA2 انجام شود. غربالگری با سونوگرافی واژینال در دوره‌های شش ماهه، برای این افراد توصیه می‌شود. سرطان تخمدان با نازایی و تعداد حاملگی کم همراهی دارد. درواقع، مهم‌ترین فاکتور خطر برای ابتلا، نداشتن زایمان است. به علت این که تعداد حاملگی بالا با خطر سرطان تخمدان نسبت عکس دارد، داشتن حداقل یک فرزند برای پیشگیری از سرطان تخمدان محافظت‌کننده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها