«جام‌جم» از طرح افطار تا سحر سینماها گزارش می‌دهد

استقبال سرد مردم از رمضان سینما

فصل اکران یکی از عوامل تاثیرگذار در فروش فیلم هاست. هر ساله در ماه مبارک رمضان به‌دلیل کم‌رونق بودن گیشه سینما، مسئولان سینمایی برنامه‌های ویژه‌ای تدارک می‌بینند که طرح اکران تا سحر از جمله آنهاست.
کد خبر: ۹۱۳۲۷۲

بر این اساس سینماگران از سال 88 تصمیم گرفتند ساعات بین افطار تا سحر را به نمایش فیلم‌های سینمایی در سینماها آن هم با بلیت نیم‌بها اختصاص دهند. زیرا با اجرای درست این طرح، هم مردم می‌توانند تا سحر فیلم‌های مورد علاقه خود را ببینند و هم این‌که سینماها از رونق نمی‌افتند. اما نکته حائز اهمیت در این میان این است که جدای از پردیس‌ها که قطعا در هر حالتی فروش رضایت‌بخش خود را دارند، آیا سینماهای تک یا دو سالنه هم از اجرای این طرح با شکل و شمایل فعلی راضی هستند یا خیر؟

به این بهانه سراغ مدیران سینماهای کوچک در تهران و شهرستان‌ها رفتیم و از مدیر فروش دفتر فیلمیران هم خواستیم تا با ما درباره طرح اکران تا سحر و میزان رضایتمندی‌شان از فروش فیلم‌ها سخن بگویند.

این طرح در سینما سپیده جواب نمی‌دهد

حسین کشاری، مدیر سینما سپیده درباره طرح اکران تا سحر در سینماها توضیح داد: طرح اکران تا سحر در پردیس‌ها و سینماهایی که محیطی خانوادگی دارند، جواب می‌دهد. سال گذشته چند روز این طرح را اجرا کردیم، اما کسی استقبال نکرد. بنابراین امسال دیگر این کار را نکردیم و سئانس آخرمان شده 9 و30 دقیقه شب! ضمن این‌که بدیهی است موقعیت جغرافیایی سینما هم در میزان فروش فیلم‌ها موثر است. سینما سپیده در مرکز شهر قرار دارد و این منطقه هم پر است از اداره‌ها و مراکز آموزشی. در چنین محلی که بیشتر مخاطبان ما دانشجوها آن هم در طول روز (و نه در شب) هستند، این طرح به نتیجه راضی‌کننده‌ای نمی‌رسد. خوشبختانه ما در ماه مبارک رمضان هم مشتری همیشگی خودمان را داریم و راضی هستیم.

او افزود: بلیت سینما سپیده به‌عنوان ارزان‌ترین سینمای ممتاز شهر، در تمام روزهای سال نیم‌بهاست و این طرح تاثیری بر قیمت بلیت این سینما ندارد. الان ما در سینمای مان فیلم‌های «اژدها وارد می‌شود» و «ایستاده در غبار» را در اکران داریم. «اژدها وارد می‌شود» که مدت زیادی روی اکران بود و فروش خوبی هم داشت، اما «ایستاده در غبار» را اصلا فکرش را هم نمی‌کردیم که به چنین فروشی برسد، آن هم در حالی که تازه هفته گذشته اکران شده است.

ضربه بزرگ به سینما

خسرو مصلحتی، مدیر سینما پارس با گلایه از نگاه یکسان مدیران به تمام سینماهای سطح شهر توضیح داد: طرح اکران تا سحر طرح بسیار خوبی است، اما مدیران ذی‌ربط نباید تمام سینماها را در هر منطقه‌ای و با هر موقعیت شهری به یک چشم ببینند. از این جهت می‌گویم که قطعا مخاطبان سینمای من در میدان انقلاب با مخاطبان پردیس ملت در شمال شهر متفاوت است. وقتی این قانون مصوب می‌شود که قیمت بلیت تمام سینماها (چه آنهایی که طرح اکران تا سحر را اجرا می‌کنند و چه نمی‌کنند) در ماه مبارک رمضان نیم‌بهاست، این یعنی ضربه بزرگی به سینماهایی که این طرح را اجرا نمی‌کنند. نه این که نخواهیم اجرا کنیم، نمی‌توانیم. چون برای ما بازدهی ندارد.

او خاطرنشان کرد: در میدان انقلاب علاوه بر سینما پارس سینماهای دیگری هم دایر است و با توجه به این‌که جای پارک ماشین در این منطقه کم است و مردم هم ترجیح می‌دهند زمان افطار و بعدش را در خانه‌هایشان باشند، اجرای این طرح چه نفعی برای سینمای ما داشت؟

مصلحتی درباره شرایط فعلی سینمایش گفت: الان در سینما پارس فیلم «بارکد» روی پرده است و «خبر خاصی نیست». البته تا چند روز پیش به جای «خبر خاصی نیست»، «عادت نمی‌کنیم» را داشتیم ولی با مشکلاتی که برایش پیش آمد، آن را برداشتیم. «بارکد» را علاوه بر سینمای ما دیگر سینماهای میدان انقلاب هم اکران کردند، بنابراین فروش ما خیلی قابل‌توجه نیست.

افت فروش در ماه رمضان امسال

امیر قطبی، مسئول فروش فیلمیران که بخش عمده‌ای از فیلم‌های فعلی روی پرده سینماها توسط این دفتر توزیع شده است، گفت: ما در ماه رمضان امسال دچار افت فروش بودیم؛ چه در پردیس‌ها و چه در سینماهای تک یا دو سالنه. این اتفاق البته دلایل متعددی دارد از جمله فقدان اطلاع‌رسانی کافی از اجرای این طرح، کمبود فیلم‌های مفرح و قیمت بلیت! در سال‌های گذشته قیمت بلیت قبل از افطار تمام بها و بعد از افطار نیم بها بود، اما امسال برعکس شده! دلیل این تغییر هم اصلا مشخص نیست! قطعا یک خانواده ترجیح می‌دهد بعد از افطار وقتی همه دور هم جمع هستند، به سینما بیاید.

وقتی بعد از افطار بلیت تمام بهاست یک خانواده مثلا پنج نفره با مشکلات اقتصادی فعلی به‌طور کل سینما را حذف می‌کند.

مدیر اکران سینما ایران ادامه داد: شورای صنفی یا هر ارگان تصمیم گیرنده در سینما یک آیین‌نامه برای تمام سال می‌نویسد! این در حالی است که سینما جریانی است متغیر که روزبه‌روز تغییر می‌کند.

بنابراین مسئولان ذی‌ربط باید این تغییرات را از نزدیک لمس کنند و بعد تصمیم بگیرند.

دلیلی برای اجرای این طرح نداریم

شهرام مهرآسا، مدیر سینما کیهان شهرستان دورود به استقبال نکردن مردم از این طرح در دوره‌های پیشین اشاره کرد و گفت: این طرح در شهرستان‌هایی مانند دورود، بروجرد و... اجرا نمی‌شود. چون با توجه به سابقه اجرایش در دوره‌های قبل و استقبال نکردن مردم، دلیلی برای این کار نمی‌بینیم.

در مراکز استان‌هایی مانند اصفهان، رشت و... هم این طرح بندرت اجرا می‌شود. چون مردم در شهرستان‌ها ترجیح‌شان بعد از افطار تماشای تلویزیون است تا سینما. الان هم ما در سینمای‌مان فیلم «کوچه بی‌نام» را روی پرده داریم که فروش آن متوسط است.

مردم این منطقه بعد از افطار سینما نمی‌روند

ابراهیم آزادی مدیر سینما آستارا، بافت مذهبی منطقه سینما آستارا را دلیل به اجرا درنیاوردن این طرح دانست و ادامه داد: ما این طرح را در سینمای‌مان اجرا نکردیم. چون تجربه‌اش را یک بار داشتیم و می‌دانستیم با توجه به بافت مذهبی که این منطقه (تجریش، روبه‌روی امامزاده صالح (ع)) دارد، هیچ بازدهی نخواهد داشت. در این منطقه مردم ترجیح می‌دهند ساعات بعد از افطار را یا در منزل باشند یا به اماکن مذهبی بروند. به همین خاطر ما روال قدیم‌مان را حفظ کردیم و فقط تا زمان افطار اکران داریم.

البته قیمت بلیت‌مان طبق قوانین مصوب باید مثل سینماهایی که طرح اکران تا سحر را دارند، نیم‌بها باشد. او با ابراز نارضایتی از وضعیت فروش در سینمایش بیان کرد: سینمای ما تک‌سالنه است و اکنون هم «یک دزدی عاشقانه» را روی اکران داریم که آن هم فروش چندانی ندارد. ما در این منطقه چند سینما داریم و مردم قطعا ترجیح می‌دهند به سینمایی بروند که تجهیزات مدرن‌تری دارد.

ساناز قنبری - جام‌جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها