محمدعلی بهمنی، شاعر و غزلسرای بزرگ معاصر از جمله چهره‌هایی است که طی سال‌های گذشته تاثیر زیادی بر شعر نسل جوان داشته و به همین دلیل نشست‌ها و بزرگداشت‌های متعددی برای این شاعر برگزار شده است. این بار قرار است فرهنگسرای هنگام در کانون شعر«هنگام شاعرانه» از بهمنی تجلیل کند.
کد خبر: ۹۱۱۱۵۸

آن طور که روابط عمومی این فرهنگسرا اعلام کرده است، عبدالجبار کاکایی، هرمز علی‌پور، حمیدرضا شکارسری، علیرضا آذر و رضا رفیع در این آیین حضور خواهند داشت. این مراسم چهارشنبه هفته آینده 26 خرداد برگزار می‌شود. بهمنی متولد سال 1321 است و نخستین شعرش در 9 سالگی منتشر شد. منتقدان بر این باورند که او در سبک و شیوه غزلسرایی وامدار نیما یوشیج است. عامیانه‌ها، گیسو، کلاه، کفتر، گاهی دلم برای خودم تنگ می‌شود، شاعر شنیدنی است، عشق است، نیستان، این خانه واژه‌های نسوزی دارد، من زنده‌ام هنوز و غزل فکر می‌کنم و غزل زندگی کنیم از مجموعه‌های پرطرفدار این شاعر است.

آقاخانی «کسوف» را به چه کسی تقدیم کرد؟

نمایش «کسوف» به نویسندگی و کارگردانی ایوب آقاخانی در تماشاخانه باران روی صحنه رفته و با استقبال خوب تماشاگران روبه‌روست. این نمایش که پنج سال پیش هم روی صحنه رفته بود، این روزها به بهانه اتفاقات تلخی که برای ستایش قریشی، کودک افغان در کشورمان رخ داد روی صحنه رفته است. کارگردانی و نویسندگی آن را ایوب آقاخانی انجام داده و حمیدرضا آذرنگ و نسیم ادبی در آن بازی می‌کنند. این نمایش به داستان یک مرد افغان و زن ایرانی بازداشت شده در منطقه صفر مرزی که فرزند خود را از دست داده‌اند، می‌پردازد. در اولین اجرا بازی تاثیرگذار این بازیگران بویژه نسیم ادبی توجه مخاطبان را به خود جلب کرد. آقاخانی درباره این نمایش به ایسنا گفت: خیلی تلاش کردم تا در این شب خانواده «ستایش» را به اینجا بیاورم، ‌اما به نظر نقل مکان کرده‌اند و حتی از طریق سفارت افغانستان هم نتوانستم آنها را پیدا کنم. با این حال «کسوف» را تقدیم به این والدین داغدار می‌کنم که می‌دانم چیزی جای فرزند آنها را نمی‌گیرد.

تصانیف مشکاتیان در یک کتاب

مگر می‌شود از ساز ایرانی سنتور صحبت شود و یادی از مرحوم پرویز مشکاتیان نشود؟ مشکاتیان نه تنها در ساز سنتور و موسیقی ایرانی بلکه در هنر در جایگاهی بود که حالا مجموعه چهارم از تصانیف او منتشر شده است. کتاب مجموعه چهارم از تصانیف زنده‌یاد پرویز مشکاتیان با گردآوری و آوانگاری علیرضا جواهری توسط انتشارات چکاد هنر منتشر شده است.

آن‌طور که فارس نوشته، علیرضا جواهری علاوه بر گردآوری و آوانگاری کار نگارش نت این مجموعه را نیز به‌عهده داشته، مازیار شاهی ویرایش نهایی این اثر انجام داده و علیرضا مهیجی هم طراحی جلد کتاب را عهده‌دار بوده است.

این کتاب براساس آخرین آثار باقیمانده از زنده یاد پرویز مشکاتیان گردآوری و آوانگاری شده است. از تصانیف زنده یاد پرویز مشکاتیان چند اثر دیگر بنا به دلایل مختلف هنوز گردآوری و آوانگاری نشده‌اند که قرار است در آینده نزدیک شرایطی جهت نگارش و انتشار آنها مهیا شود.

مشکاتیان، آهنگساز، موسیقیدان، استاد دانشگاه، پژوهشگر و نوازنده سنتور بود که هفت سال قبل چشم از جهان فرو بست و در در محوطه بیرونی باغ عطار و در جوار مقبره عطار نیشابوری به خاک سپرده شد.

چه خبر از اصغر بیچاره؟

مسعود زنده‌روح‌کرمانی، رئیس هیات مدیره انجمن عکاسان اعلام کرد دو روز پیش از آخرین وضعیت سلامت اصغر بیچاره عکاس ایرانی که در آمریکا زندگی می‌کند، مطلع شده‌ است.

این روزها خبرهای خوبی از وضعیت جسمانی اصغر بیچاره (ژوله) عکاس، بازیگر سینما و تئاتر ایران به گوش نمی‌رسد. این هنرمند پیشکسوت که به سرطان حنجره مبتلاست، این روزها در آپارتمانش در آمریکا با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کند و چون دور از کشور است و فرزندی هم ندارد که بتواند اخبار این هنرمند را به‌صورت رسمی اعلام کند، بعضا خبرهای نادرست درباره وضعیت سلامت او مطرح می‌شود.

مسعود زنده‌روح‌کرمانی، رئیس هیات مدیره انجمن عکاسان درباره وضعیت این هنرمند و اطلاع انجمن از حال او به مهر گفت: به‌دلیل این که این هنرمند عکاس در آمریکا زندگی می‌کند، امکان دسترسی ما به او کم است اما از طریق یک رابط از حالش با خبر هستیم. آخرین خبر ما مربوط به 48 ساعت گذشته است که متاسفانه خبر از وخامت حال ایشان می‌دهد. در این میان شایعه‌هایی هم به‌وجود آمد که صحت ندارد و باید برای سلامت ایشان دعا کنیم.

از اصغر بیچاره به‌عنوان قدیمی‌ترین عکاس سینمای ایران یاد می‌شود. اصغر بیچاره در حال حاضر بزرگ‌ترین آرشیو عکس و بزرگ‌ترین کلکسیون دوربین‌های عکاسی قدیمی از جمله دوربین نخستین عکاس ایران، ماشاءالله خان عکاس باشی را در اختیار دارد. همچنین او سه جلد کتاب درباره تاریخ سینمای ایران نگاشته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها