کوتاه از جهان

هشدار کره‌شمالی به کشتی‌های کره‌جنوبی

کره‌شمالی در بیانیه‌ای هشدار داد اگر کشتی‌های جنگی کره‌جنوبی از مرز دریایی دو‌کره تخطی کنند، بدون هشدار قبلی آنها را هدف قرار می‌دهد.
کد خبر: ۹۰۸۶۵۲

کره‌شمالی پس از آن‌که نیروی دریایی کره‌جنوبی به سمت قایق ماهیگیری و گشت آن کشور گلوله هشدار شلیک کردند، تصمیم به این کار گرفت. براساس گزارش‌ها قایق‌های کره‌شمالی از مرز دریایی در دریای زرد تخطی کرده بودند.

رسانه محلی کوریا هرالد گزارش کرد، ستادکل ارتش کره‌شمالی در بیانیه‌ای اعلام کرد: از هم‌اکنون به بعد، اگر کشتی‌های جنگی نیروهای دست‌نشانده کره‌جنوبی حتی یک‌هزارم میلی‌متر از خط تعیین شده نظامی ما در دریای غرب تخطی کنند، آمادگی داریم بدون هشدار قبلی به سمت آنها شلیک کنیم.

در خبر دیگری، کره‌شمالی سفر اخیر باراک اوباما به شهر هیروشیمای ژاپن را به تمسخر گرفته و آن را حقه دیپلماتیک بچگانه از سوی یک دیوانه جنگ هسته‌ای توصیف کرد./ جام‌جم

آمریکا مجبور به توقف فروش بمب‌ خوشه‌ای به عربستان شد

پس از انتقادهای بین‌المللی از به‌کارگیری بمب‌های خوشه‌ای توسط عربستان در جنگ یمن، منابع آمریکایی می‌گویند واشنگتن بالاخره تصمیم‌ گرفته تا فروش و ارسال بمب‌های خوشه‌ای به عربستان را متوقف کند.

مقام‌های آمریکایی در مصاحبه با پایگاه فارین پالیسی گفته‌اند، کاخ سفید با ادامه افزایش تلفات غیرنظامیان در یمن به صورت محرمانه فروش و انتقال بمب‌های خوشه‌ای به عربستان را به حالت تعلیق درآورده است. این اولین اقدام قاطع ایالات متحده آمریکا در ابراز نارضایتی از ائتلاف متجاوز سعودی‌ها در بمباران یمن محسوب می‌شود؛ بمباران‌هایی که به گفته فعالان حقوق بشر تاکنون صدها غیرنظامی از جمله کودکان را کشته و زخمی کرده است./ ایسنا

آمادگی اتحادیه اروپا برای دوران پس از خروج انگلیس

رهبران ارشد اتحادیه اروپا با برگزاری نشستی با حضور مقامات بلندپایه با هدف بررسی طرح جایگزین «Plan B»، خود را برای دوران پس از خروج احتمالی انگلیس از اتحادیه اروپا آماده می‌کنند که شامل همکاری نزدیک‌تر امنیتی و دفاعی است.

به گزارش روزنامه ایندیپندنت، رهبران آلمان، فرانسه، ایتالیا، بلژیک و سایر اعضای کلیدی اتحادیه اروپا در بحبوحه نگرانی‌ها درباره تاثیر برگزیت (خروج انگلیس) در تشویق سایر کشورهای عضو به احساسات جدایی‌طلبانه، احتمالا تلاش‌های خود را برای نزدیک‌تر کردن همکاری‌های کشورهای عضو افزایش خواهند داد.

انتظار می‌رود مقامات 27 کشور عضو اتحادیه اروپا در نشستی رسمی که بدون حضور دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس بلافاصله پس از همه‌پرسی احتمالی خروج انگلیس برگزار می‌شود، رویکردی تنبیهی علیه انگلیس به کار بندند./ جام‌جم

طرح مصر و امارات برای تعیین «دحلان» به جانشینی عباس

روزنامه عبری تایمز آو اسرائیل به نقل از برخی منابع فلسطینی و اردنی نوشت، مصر، اردن و امارات تلاش می‌کنند محمد دحلان، عضو برکنار شده کمیته مرکزی جنبش فتح را به صورت تدریجی به دنیای سیاست بازگردانده و وی را جانشین محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین کنند.

دحلان 54 ساله، رئیس سابق تشکیلات خودگردان فلسطین در غزه بود تا این‌که حماس در سال 2007 کنترل غزه را به دست گرفت. دحلان در سال 2010 به اتهام فساد مالی از جنبش فتح اخراج شد.

این روزنامه عبری زبان در ادامه به نقل از برخی منابع جداگانه فلسطینی و اردنی نوشت: کاخ پادشاهی ابوظبی اولین حامی این طرح است و حاکم امارات در دیدار با همتای اردنی خود تاکید کرد که موضعگیری‌های عباس به روابط دوجانبه ما آسیب می‌زند.

منابع مذکور اظهار کردند:‌ مصر، اردن و امارات بر این باورند که عباس صلاحیت سیاسی خود را از دست داده است. / جام جم

فراخوان پالایشگاه‌ها برای اعتصاب نامحدود در فرانسه

در پی تصویب طرح دولت برای اصلاح قانون کار در فرانسه و بروز اعتراضات گسترده در نتیجه این اقدام، وزیر مشاور در امور حمل‌ونقل فرانسه عصر روز جمعه از تداوم تعطیلی شش پالایشگاه از مجموع هشت پالایشگاه این کشور خبر داد. بنابه گزارش روزنامه فرانسوی فیگارو، این منبع در عین حال اعلام کرد که تمامی انبارهای نفتی فرانسه جز یک انبار در منطقه ایولین توسط نیروهای امنیتی رفع مسدودیت شده‌اند.

در همین حال، کنفدراسیون عمومی کار پالایشگاه شرکت نفتی توتال در دونژ فرانسه خواستار اعتصاب نامحدود در این پالایشگاه تا زمان لغو اصلاحات قانون کار شد. این پالایشگاه که از حدود یک هفته پیش در اعتصاب به سر می‌برد، از روز پنجشنبه گذشته به طور کامل به حالت تعطیل درآمده است. این شرایط درحالی است که براساس نتایج یک نظرسنجی در فرانسه، حدود چهار فرانسوی از هر ده نفر با مشکل کمبود سوخت مواجه هستند./ فارس

برنامه داعش برای حمله به مسابقات فوتبال یورو 2016

آژانس اطلاعات داخلی آلمان هشدار داده که داعش در حال آماده‌سازی خود برای حمله تروریستی به مسابقات فوتبال یورو 2016 است.

هانس گئورگ ماسِن، رئیس سازمان امنیت داخلی آلمان، در مصاحبه با روزنامه راینیشه‌پست از برنامه داعش برای حمله به مسابقات یورو 2016 خبر داد و گفت: شواهدی قوی درباره زمان یا مکان این حمله احتمالی در دست نیست. گئورگ ماسن با اشاره به تاکید داعش بر انجام حملات تروریستی علیه اهداف غربی گفت: «می‌دانیم که داعش مسابقات قهرمانی اروپا را رصد می‌کند.» پیشتر نیز مقامات اطلاعاتی و جاسوسی فرانسه از برنامه تروریست‌های داعش برای بمبگذاری در تجمعات بزرگ در فرانسه خبر داده بودند. مسابقات یورو 2016 قرار است از 21 خرداد امسال به مدت یک ماه در فرانسه برگزار شود./پرس‌تی‌وی

احتمال تحریم وزرا و نمایندگان حزب‌الله لبنان توسط آمریکا

یک مقام وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد، احتمالا طبق قانون جدید آمریکا وزیران و قانونگذاران پارلمان لبنان که وابستگی به حزب‌الله دارند و از تامین‌کنندگان مالی این گروه هستند، تحریم شوند.

دنیل گلاسر، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تامین مالی تروریست‌ها گفت: این قانون شامل حال وزرا و قانونگذاران وابسته به حزب‌الله در لبنان می‌شود. ما میان اعضای حزب‌الله تمایزی قائل نیستیم. اعضای حزب‌الله شامل وزرای دولتی، قانونگذاران و نمایندگان محلی می‌شوند. قانون بین‌المللی جلوگیری از تامین مالی حزب‌الله، ماه دسامبر در آمریکا تصویب شد و هر فردی که به نحوی چشمگیر به حزب‌الله کمک مالی کند، هدف قرار می‌دهد./ ایسنا

انتقاد عفو بین‌الملل از افزایش آمار اعدام در عربستان

عفو بین‌الملل نسبت به افزایش آمار اعدام‌ها در عربستان سعودی هشدار داد و اعلام کرد، مجازات اعدام در عربستان تبدیل به یک مساله روتین و عادی شده است. بنابراین گزارش، عربستان سعودی از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون حکم اعدام را علیه دست‌کم 94 نفر اجرا کرده است. این آمار بیشتر از آمار اعدام در سال گذشته میلادی بود.

به گفته عفو بین‌الملل اگر روند اعدام‌ها به همین صورت ادامه داشته باشد، عربستان در راس کشورهایی خواهد بود که حکم اعدام را اجرا می‌کنند و طی شش ماهه اول سال جاری میلادی بیش از صد نفر را اعدام می‌کند. معاون مدیر عفو بین‌الملل در امور خاورمیانه و شمال آفریقا اعلام کرد که اعدام‌ها در عربستان از دو سال پیش افزایش داشته است. به دنبال محاکمه‌های ناعادلانه‌ای که نقض آشکار قوانین حقوق بشری محسوب می‌شود، اعدام یک شخص در عربستان به مساله‌ای روتین و عادی تبدیل شده است./ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها