تکفیری‌ها به محاصره کامل درآمدند

ساکنان فلوجه در انتظار ورود نیروهای دولتی

فلوجه شهری از توابع استان الانبار عراق در 50 کیلومتری غرب بغداد واقع است. این شهر زمستان سال 2014 به اشغال تروریست‌های داعش در آمد و یکی از دو پایگاه اصلی باقیمانده این گروه تروریستی در عراق است.
کد خبر: ۹۰۸۲۴۹

به گفته فرماندهی نیروهای عراقی مستقر در فلوجه، این شهر هم‌اکنون در محاصره کامل نیروهای عراقی قرار دارد و آنها برای ورود به داخل شهر و بیرون راندن کامل داعش از آن انتظار می‌کشند. زیرا تا آنجا که ممکن باشد می‌خواهند ساکنان غیر نظامی این شهر از گذرگاه‌های مخصوص تخلیه شوند. تاکنون نیروهای عراقی بیش از 65 خانواده را از شرق این شهر خارج کرده‌اند. داعش از ساکنان فلوجه به‌عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند. به همین دلیل احتمال داده می‌شود پاکسازی فلوجه زمانبر بوده و مدتی طول بکشد.

نیروهای عراقی هفته گذشته با بیش از 20 هزار نیروی ارتش و بسیج مردمی عملیات آزادسازی شهر فلوجه را آغاز کردند. آنها می گویند تاکنون موفق شده‌اند تعدادی از روستاهای اطراف شهر را آزاد و دو منطقه الگرمه و السجر و پل آن را به‌طور کامل آزاد کنند. روز پنجشنبه وزارت دفاع عراق از آغاز مرحله دوم عملیات آزادسازی فلوجه و تحقق اهداف ترسیم‌شده ارتش این کشور خبر داد.

همزمان، شاهدان عینی گزارش دادند، در پی پیشروی‌های نیروهای عراقی و عقب‌نشینی داعش از فلوجه، شمار زیادی از عناصر این گروه تروریستی از روستای «البکاره» به روستای «بوجمیل» پا به فرار گذاشته‌اند. گفته می شود در پی بمباران مواضع تروریست ها، معاون «والی فلوجه» و ده ها نفر دیگر از عناصر این گروه تروریستی به هلاکت رسیدند.

تبلیغات منفی؛ حمایت از غیر‌نظامیان یا تروریست‌ها

تلاش برای آزاد سازی فلوجه همزمان شد با برخی تبلیغات منفی رسانه‌های عربی، که در آن از احتمال بروز یک «فاجعه انسانی» در این شهر سخن می‌گویند. براساس گزارش‌ها، حدود 50‌هزار نفر در فلوجه محاصره هستند. اوضاع بسیار وخیم است. مواد غذایی و دارو بسیار کم است و بسیاری از محاصره‌شدگان از آب آلوده و ناسالم استفاده می‌کنند. اوضاع در عراق،‌ سران گروه7 را واداشت تا دست به‌کار شوند. این گروه در نشست دو روزه خود در ژاپن با جمع‌آوری و اختصاص کمکی 6/3 میلیارد دلاری برای کمک به عراق در مبارزه با تروریسم موافقت کردند.

در عین حال و در واکنش به این تبلیغات منفی علیه نیروهای مردمی، فرماندهان جیش‌الشعبی (بسیج مردمی عراق) اعلام کردند ماموریت شان تنها محاصره شهر فلوجه است و داخل شهر ورود نخواهند کرد. هادی العامری فرمانده این نیروی مردمی برای خنثی کردن تبلیغات عربی گفت: ما شهر را محاصره می‌کنیم و ورود به آن را به نیروهای ارتش عراق واگذار خواهیم کرد.

تظاهراتی که برگزار نشد

روز گذشته قرار بود طبق سنت هر هفته گروه‌هایی از مردم در میدان «التحریر» بغداد تجمع کنند اما برگزارکنندگان این تظاهرات طی بیانیه‌ای اعلام کردند که به خاطر حمایت از نیروهای ارتش و مقابله با تروریست‌ها این تظاهرات به تأخیر افتاده است. حیدر العبادی، نخست وزیر عراق نیز روز پنجشنبه از تظاهرات کنندگان عراقی خواست به‌خاطر مشغول بودن نیروهای امنیتی به نبرد مهم در «فلوجه»، تظاهرات را به تعویق بیندازند. هر هفته مردم عراق در اعتراض به شرایط بد معیشتی در شهرهای مختلف تظاهرات برگزار می‌کنند. طی دو هفته گذشته این تظاهرات به درگیری‌های خشن با نیروهای پلیس منجر شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها