معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: در کنکور امسال 31 رشته فنی‌و‌حرفه‌ای بدون کنکور دانشجو می‌پذیرد که نشان از فراهم شدن شرایط برای تحقق کاردانی پیوسته است.
کد خبر: ۹۰۸۰۷۸

به گزارش جام‌جم، علی زرافشان، معاون وزیر آموزش و پرورش دیروز در همایش ملی آموزش که به میزبانی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی برگزار شد، اظهار کرد: همایش ملی آموزش در شرایطی برگزار می‌شود که امسال توسط رهبر معظم انقلاب سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل معرفی شده است.

وی افزود: بخش عمده‌ای از منابع حوزه اشتغال کشور توسط وزارت آموزش و پرورش تامین می‌شود و در سیاست‌های ابلاغی رهبری نیز یکی از مخاطبان مهم آن آموزش فنی و حرفه‌ای است. تصویب و تائید برنامه توسعه پایدار و تائید آن توسط رهبران و روسای جمهور کشورهای مختلف برای دستیابی به توسعه پایدار از اقدامات صورت گرفته است که تا سال 2030 باید محقق شود. در این توافق جهانی آموزش فنی و حرفه‌ای در جایگاه ویژه‌ای قرار دارد.

معاون وزیر آموزش و پرورش با تاکید براین‌که این نشست می‌تواند کمک کند جمهوری اسلامی برنامه بلندمدت 15 ساله خود را برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار تحقق بخشد، تصریح کرد: در برنامه هدف توسعه پایدار بند سوم مربوط به آموزش مهارت است؛ بعد از آن که آموزش ابتدایی در کشورها فراگیر شد، می‌توان تقاضا برای آموزش متوسطه را برداشت.

زرافشان با اشاره به این‌که توسعه پایدار یعنی سوق دادن کره زمین به سمت پایداری و تاب‌آوری، اظهار کرد: موضوع توسعه پایدار باعث شد فرصت‌های جدیدی مورد توجه قرار گیرد. هدف دیگر این برنامه مستقیما مربوط به آموزش است که در آن عنوان شده است؛ آموزش و پرورش باید فراگیر و با کیفیت شود و در سایر اهداف توسعه پایدار نقش کلیدی دارد که در آن می‌توان به مساله فقر آموزشی اشاره کرد.

وی با اشاره به این‌که هدف دیگر آموزش و پرورش توسعه پایدار، برابری جنسیتی و توانمند‌سازی زنان است، ادامه داد: برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان، رشد اقتصادی، سلامت، کاهش نابرابری و مشارکت عمومی از دیگر اهداف آموزش و پرورش در توسعه پایدار است؛ منابع انسانی برای تحقق توسعه پایدار نقش کلیدی دارند و اگر کشوری بخواهد عامل توانمندسازی داشته باشد، باید به آموزش توجه کند.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: نقش آموزش در توسعه اقتصادی بسیار جدی است.

زرافشان افزود: امروزه مشارکت زنان در صحنه‌های علمی ارتقا پیدا کرده، اما متاسفانه در شاخص فنی و حرفه‌ای 63 درصد آقایان و 37 درصد خانم‌ها مشغول تحصیل هستند، که دلیل اصلی این اختلاف جنس رشته‌های فنی و حرفه‌ای است که در بخش نیازسنجی رشته‌ها باید اقداماتی انجام شود.

وی ادامه داد: در کنکور امسال 31 رشته بدون کنکور در رشته‌های فنی و حرفه‌ای دانشجو پذیرش می‌کند که نشان می‌دهد شرایط برای تحقق کاردانی پیوسته فراهم شده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با تاکید براین که تا سال 2030 باید 26/48 درصد دانش‌آموزان در شاخه فنی و حرفه‌ای اشتغال یابند، تصدیق کرد: این آمار نشان می‌دهد ما هدف خود را مشخص کرده‌ایم. اقداماتی هم برای ایجاد اشتغال و کار شرافتمندانه انجام شده و همه هنرستان‌های کشور می‌توانند وارد عرصه درآمدزایی شوند.

زرافشان خاطرنشان کرد: نکته بعدی راه‌اندازی بازارچه‌های فنی و حرفه‌ای به صورت مجازی و حقیقی است. برنامه جامع کارآفرینی در وزارت آموزش و پرورش تصویب شده است که یکی از طرح‌های آن، طرح کاشف برای شناسایی دانش‌آموزان مستعد است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به برداشتن نابرابری‌های جنسیتی در آموزش و پرورش بیان کرد: هدف بعدی در توسعه پایدار از میان برداشتن نابرابری‌های جنسیتی و دسترسی برای همه سطوح تحصیلی و آموزش فنی و حرفه‌ای است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها