در میان تلاش رهبران برای مهار تنش‌های سیاسی

ارتش عراق عملیات آزادسازی فلوجه را کلید زد

ارتش عراق روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای از ساکنان شهر فلوجه خواست بتدریج از این شهر خارج شوند و خود را برای آغاز عملیات آزادسازی فلوجه از اشغال تروریست‌های داعش آماده کنند.
کد خبر: ۹۰۷۰۳۲

هفته گذشته نیز ارتش عراق موفق شد شهر الرطبه در استان الانبار را به طور کامل از تروریست‌های تکفیری پس گرفته و پاکسازی کند. عملیات فلوجه درحالی شروع می‌شود که اختلافات سیاسی در بغداد به اوج خود رسیده و روز جمعه گذشته بر اثر برخورد بین معترضان و پلیس عراق چهار نفر کشته و تعدادی مجروح شدند. هم‌اکنون رهبران سیاسی عراق تلاش می‌کنند این تنش‌ها را مهار کنند .

به گزارش فارس، ارتش عراق تلاش می‌کند افراد غیرنظامی را از شهر فلوجه خارج کند تا بتواند با خیال آسوده به جنگ با داعش برود. گروه تکفیری داعش از دو سال پیش کنترل این شهر را به‌دست گرفته است. به گزارش شبکه المیادین، فرماندهی عملیات مشترک ارتش عراق در بیانیه‌ای گفت عملیات آزادسازی فلوجه با حضور نیروهای ارتش، عشایر اهل سنت و نیروهای الحشد الشعبی انجام خواهد گرفت. ارتش عراق با نامگذاری «نبرد شکست تروریسم» برای عملیات آزادسازی شهر فلوجه، این عملیات را پیروزی برای تمام شهدا و آسیب‌دیدگان تروریسم دانسته است.

گفته می‌شود در آزادسازی فلوجه، نیروی هوایی و توپخانه‌ای عراق به همراه نیروی هوایی ائتلاف بین‌المللی ضد تروریسم، پوشش لازم را برای نیروهای عراقی فراهم خواهند کرد. روز شنبه حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ اکرم الکعبی، دبیرکل مقاومت اسلامی نُجَباء، اعلام کرد در آزادسازی شهر فلوجه 13 گروه از نیروهای الحشد الشعبی (بسیج مردمی عراق) حضور خواهند داشت. حیدرالعبادی، نخست‌وزیر عراق در گفت‌وگویی تلفنی با باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا به او گفت: نیروهای امنیتی این کشور پیروزی‌هایی را محقق کرده‌اند و توانسته‌اند برخی استان‌ها را آزاد کنند. این نیروها بزودی فلوجه را نیز از چنگال تروریست‌ها آزاد خواهند کرد.

انفجارهای تکفیری

روز گذشته عراق شاهد چند عملیات انتحاری از سوی تکفیری‌ها بود . در همین رابطه منابع عراقی از انفجار سه عامل انتحاری علیه مقرهای ارتش عراق در استان الانبار خبر دادند. به گزارش شبکه خبری اسکای نیوز عربی، سه عامل انتحاری، حملاتی را به مقرهای ارتش در شهرستان حدیثه در استان الانبار، بزرگ‌ترین استان عراق انجام دادند که به کشته شدن 15 نظامی و زخمی شدن هفت نفر دیگر منجر شد. در یک حمله انتحاری به بازاری در صلاح‌الدین عراق نیز سه نفر کشته شدند. این حمله صبح دیروز در بازار الدجیل در استان صلاح اتفاق افتاد . عراق تقریبا هر روز شاهد حوادث تروریستی خونبار در شهرهای خود بویژه بغداد است.

در خبر دیگری گفته شد گروه تروریستی داعش درادامه جنایات و اقدامات وحشیانه خود 25 عراقی را در اسید حل کرد. پایگاه خبری نون عراق با انتشار این خبر نوشت: براساس برخی گزارش‌های رسانه‌ای از یک منبع خبری در موصل، این افراد به اتهام جاسوسی برای دولت عراق محکوم به این مجازات شدند. این خبر حاکی است: تروریست‌های داعش این افراد را با طناب بسته و آنها را بتدریج وارد حوضچه اسید کرده تا اعضای بدنشان در اسید حل شود. هرچند احتمال ارتکاب این عمل شنیع از سوی تکفیری‌ها دور از ذهن نیست، اما منابع رسمی هنوز این خبر را تائید نکرده‌اند .

هشدار مالکی

به دنبال درگیری و تشنج‌های روز جمعه گذشته در بغداد، نوری‌المالکی رئیس ائتلاف دولت قانونی عراق هشدار داد که این رویدادها بخشی از تلاش برای متوقف کردن اصلاحات در این کشور بوده است. به گزارش شبکه العالم، نوری المالکی برلزوم پیگرد و کنترل قانون شکنان تاکید کرد و یادآور شد که نمی‌توان انتظار داشت تغییر و اصلاحات از سطح خیابان‌ها اجرا شود. معاون سابق رئیس‌جمهور عراق بر لزوم برگزاری فوری جلسات مجلس تاکید کرد و افزود: مجلس نمایندگان برای ادامه دادن به برنامه‌های اصلاحات و حمایت از نیروهای مسلح و بسیج مردمی در ماموریت پاکسازی خاک کشور از لوث وجود تروریست‌های داعشی، باید جلسات خود را سریع‌تر برگزار کند.

روز جمعه شماری از شهروندان عراقی دفتر حیدرالعبادی، نخست‌وزیر این کشور و ساختمان پارلمان در منطقه الخضرا در مرکز بغداد را اشغال کردند. به دنبال این حادثه، نیروهای امنیتی عراق در تمام مناطق پایتخت، حالت فوق‌العاده اعلام کردند و در خیابان‌های اصلی شهر مستقر شدند. حمله معترضان طرفدار صدر به منطقه الخضرا در روز جمعه چهار قربانی داشت که جنازه دونفرشان روز شنبه در بغداد تشییع شد.

روز گذشته نشست فوق‌العاده رهبران سیاسی عراق به‌منظور بررسی تحولات اخیر در منزل رئیس پارلمان این کشور برگزار شد. اما تاکنون جزئیاتی از تصمیمات اتخاذ شده در این نشست اعلام نشده است.کارشناسان عراقی، بحران امنیتی اخیر را بخشی از بی‌نظمی سازمان یافته آمریکا در عراق توصیف می‌کنند. هاشم الکندی دیروز در گفت‌وگو با ایرنا تصریح کرد: آمریکا و برخی دوستان و هم‌پیمانانش، روند جاری را برای از کار انداختن نهادهای دولتی و قانونگذاری از طریق اعتراضات، تظاهرات، فلج کردن دولت و بهانه گیری‌های سیاسی، در راستای سیاست بی‌نظمی سازمان یافته در عراق، هدایت می‌کنند.

همچنین در خبرها آمده بود که روز گذشته باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا با حیدرالعبادی، نخست‌وزیر عراق در تماس تلفنی مشترک درخصوص لزوم تشدید تدابیر امنیتی در منطقه الخضرا توافق کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها