2 خودروی کراس‌اوور دانگ فنگ اچ 30 و لیفان ایکس 50 بعید نیست معادلات بازار خودروی ایران را دگرگون کنند

رقابت ارزان‌ترین مینی‌شاسی‌بلندها

همزمان با ورود و ساخت انواع مختلف خودرو در کشور، اقبال مصرف‌کنندگان به خرید و استفاده از خودروهای شاسی‌بلند نسبت به دیگر مدل‌ها بیشتر از قبل شده است. در این حال خودروسازان معتبر و باسابقه معمولا با قیمت‌هایی پا به عرصه رقابت گذارده‌اند که درصد زیادی از خریداران را از خود دور می‌کنند. کیا، هیوندای و میتسوبیشی از خودروسازانی هستند که با محصولات گران خود، خلأ بزرگی در رده قیمتی زیر صد میلیون تومان ایجاد کرده است.
کد خبر: ۹۰۵۳۶۳

خودروسازان چینی که در چند سال گذشته با ذائقه مصرف‌کنندگان ایرانی آشنا و از شرایط جیب آنها نیز بخوبی خبردار شده‌اند، در حال تصاحب بازار تشنه و بی‌رقیب خودروهای ارزانقیمت شاسی‌بلند هستند و تعدادی از محصولات این رده را راهی بازار کرده‌اند. پس از ام‌وی‌ام ایکس 33 (قدیمی‌ترین شاسی‌بلند چینی موجود در ایران)، خودروهایی همچون لیفان ایکس60، جیلی امگراند ایکس 7، جک‌اس 7، چانگان سی‌اس 35، چری تیگو 5، لیفان ایکس50، هایما اس 7 و فاو دی60 به بازار ایران وارد شد، در این شرایط، خودروسازان داخلی نیز برای سهیم شدن در این بازار پرسود وارد میدان شدند و ایران‌خودرو از محصول جدید خود ـ که البته آن هم مولود سرزمین اژدهای زرد است ـ رونمایی کرد. این خودرو دانگ فنگ اچ 30 کراس (H30 Cross) نامگذاری شده و طبق شنیده‌ها قیمتی حدود 44 میلیون تومان خواهد داشت .

با مشاهده اوضاع کنونی به نظر می‌رسد ایران‌خودرو با عرضه اچ30 بعد از تجربه تولید گرند ویتارا و هایما اس 7 و فروش خودروی وارداتی رنو کپچر به نوعی برای سدان و هاچ‌بک‌های خود که سال‌هاست آنها را در خط تولید دارد، رقیب تازه‌نفسی معرفی کرده است. میان محصولات چینی ارزانقیمت نیز کراس‌اوور لیفان ایکس 50 (Lifan X50) نیز در مقایسه با سایرین بتازگی بیشتر مورد توجه بوده است. در ادامه ویژگی‌های این دو خودرو را مقایسه می‌کنیم .

دانگ‌فنگ موتور و لیفان

شرکت دانگ‌فنگ موتور سال 1968 در استان هوبئی چین تأسیس شد و اکنون به عنوان بزرگ‌ترین خودروساز این کشور شناخته می‌شود. این شرکت با همراهی دو شرکت ولوو تراکس و رنو تراکس توانسته به عنوان اولین شرکت چینی وارد بازارهای اروپایی شود و همکاری‌های زیادی با شرکت‌های پژو ـ سیتروئن، نیسان، هوندای و کیاموتورز انجام دهد. دانگ‌فنگ موتور عمده شهرت خود را به خاطر تولید و ساخت خودروهای سنگین و دیزل به دست آورده است که متاسفانه در ایران به علت سوانح زیاد این خودروها که با نام هُوو (HOWO) در جاده‌ها در حال تردد هستند، خاطره خوبی را بر جای نگذاشته‌ است .

سال 1992 شرکت خصوصی Chongqing Hongda Auto Fittings Research Centre توسط شخصی به نام ین‌مین‌شانگ در منطقه چونگ‌کینگ چین تاسیس شد و ابتدا کار خود را با تولید موتورسیکلت آغاز و اولین کارخانه تولید موتورسیکلت را در ویتنام تاسیس کرد. سپس در سال 1997 به لیفان تغییر نام یافت و سال 2003 ساخت اتوبوس را در دستور کار خود قرار داد. سه سال بعد نخستین سواری خود را با نام لیفان520 روانه بازار کرد. این شرکت توانسته محصولات خود را به 51 کشور از جمله برزیل، شیلی، روسیه، جمهوری آذربایجان، ایران و عراق صادر کند و در زمینه صادرات نیز شاهد رشد فزاینده‌ای بوده است. حجم صادرات لیفان در سال 2007، 4990 دستگاه بوده که این میزان در سال 2013 به 60 هزار دستگاه رسیده است.

طراحی بدنه

همان طور که خودروسازان وطنی علاقه شدیدی به ساخت مدل وانت از روی پلتفرم محصول تولیدی خود دارند، چینی‌ها هم نتوانسته‌اند علاقه و تخصص عجیب خود را در تبدیل هر پلتفرم به یک کراس اوور پنهان نگه دارند. دانگ‌فنگ اچ30 همان هاچ بک اچ30 بوده که کمی از سطح زمین ارتفاع گرفته است، اما در مقایسه با هاچ بک دیگری مانند 206 فضای داخلی آن به مراتب بیشتر است. در طراحی بدنه این کراس اوور از قطعات پلاستیکی سیاه رنگ متعددی اطراف چرخ‌ها، پایین در و رکاب استفاده شده که در نگاه اول شاید ظاهر زیبایی را به وجود نیاورده باشد، اما اگر به این موضوع توجه کنیم که در بازار خودروی ایران، رنگ‌شدگی باعث افت قیمت می‌شود، این طراحی برایمان ارزشمند خواهد شد یکی از ضعف‌های طراحی این خودرو، تقلید ناشیانه از چراغ‌های عقب است. در نگاه اول شاید نیت طراحان در یادآوری مدل‌های ولو در ذهن تداعی شود، اما این تقلید ناشیانه هیچ تناسبی با سایر اجزا و خطوط به کار گرفته شده در این خودرو ندارد.

لیفان ایکس50 نیز براساس پلتفرم لیفان 530 طراحی شده که شاسی آن را شرکت انگلیسی MIRA ارتقا داده است. نمای جلوی آن با جلوپنجره زیبا و هوشمندانه‌ همراه چراغ‌های LED و وجود دیفیوز نقره‌ای رنگ، ترکیب متفاوتی را به مالک خود هدیه می‌دهد که این نشان می‌دهد چینی‌ها از مرحله طراحی‌های نامأنوس و قدیمی عبور و پیشرفت بزرگی کرده‌اند. طراحی عقب این خودرو نیز شباهت عجیبی به خودروهای ایتالیایی همچون آلفا رومئو دارد. استفاده از دیفیوز در این قسمت زیبایی خاصی ایجاد کرده است. با مقایسه هر دو مدل به این نتیجه می‌رسیم طراحی اچ30 که براساس پلتفرم سیتروئن الیزه ساخته شده با ذائقه مدرن این روزهای صنعت خودروسازی فاصله زیادی گرفته و نسبت به رقیب خود ایکس50 حرف چندانی برای گفتن ندارد.

کراس اوور (Crossover)

در رده‌بندی خودروها به دسته‌ای گفته می‌شود که خودرو روی پلتفرم ماشین سواری ساخته می‌شود و همزمان دارای خصوصیات ماشین‌های شاسی‌بلند (SUV) است این خودروها در رده خودروهای اسپرت نیز قرار می‌گیرند به دلیل محبوبیت خودروهای بیابانی و محدودیت استفاده آنها در شهرها از نظر ابعاد و مصرف سوخت، این مدل همواره مشتریان زیادی را در بازار خودرو به سمت خود جلب می‌کند.

تجهیزات رفاهی، رقابتی تنگاتنگ

تجهیزات رفاهی در هر دو مدل تقریبا یکسان و ادواتی مانند رینگ آلومینیومی 16 اینچی در اچ30‌ و رینگ آلومینیومی 15 اینچی در ایکس50، قابلیت تنظیم دستی صندلی راننده در شش جهت، رایانه سفری، چراغ‌های جلو هالوژن، چراغ مشایعت تا منزل، چراغ مه شکن جلو و عقب، گرم‌کن آینه، سانروف برقی دو حالته، پاور ویندوز، جا عینکی، گرم‌کن شیشه عقب، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، صندلی پارچه‌ای دو رنگ، غربیلک فرمان چرمی، سیستم صوتی مجهز به پخش CD، MP3 و USB دارای شش بلندگو، تهویه مطبوع اتوماتیک، مانیتور 5/6 اینچی لمسی به همراه GPS و دوربین دید عقب با قابلیت پخش فایل‌های تصویری، هندزفری بلوتوث، اسپویلر عقب، صندلی‌های تاشو عقب و کنسول میانی صندلی‌های جلو از تجهیزاتی است که در این دو خودرو مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

مقایسه قیمت

ایران خودرو برای نوزاد تازه متولد شده خود هنوز قیمت رسمی‌ اعلام نکرده است، اما با رجوع به اخبار و شنیده‌های غیررسمی، به نظر می‌رسد اچ30 با قیمتی 43 تا 44 میلیون تومان عرضه خواهد شد اگر این قیمت تا زمان قطعی شدنش همچنان بدون تغییر باقی بماند به طور حتم می‌توانیم لقب ارزان‌ترین کراوس اوور موجود در بازار را برایش انتخاب کنیم که در برابر دیگر رقیبان خود یک سر و گردن بالاتر قرار خواهد گرفت. همچنین به خاطر داشتن موتور ـ TU5 که سال‌هاست در کشور مورد استفاده قرار گرفته و تقریبا تمام معایب آن را تعمیرکاران شناسایی و قابل رفع می‌دانند ـ از یک طرف و در دسترس بودن قطعات فنی آن از دیگر مزایای دانگ فنگ اچ 30 در برابر رقبا ست. البته این نکته را نیز نباید فراموش کنیم تولید این موتور در سال‌های اخیر از نظر کیفیت بشدت دچار افت کیفیت شده و مصرف‌کنندگان دیگر نمی‌توانند انتظار TU5 فرانسوی را از آن داشته باشند.

ایکس50 نیز در حال حاضر در نوع دنده دستی با قیمتی حدود 45 میلیون تومان و در نوع دنده اتوماتیک با قیمتی در حدود 53 میلیون تومان در حال فروش است و در مدت کوتاه عرضه خود شاهد استقبال خوبی در بازار بوده است.

نیم‌نگاهی به ایمنی

اچ30 به ترمزهای دیسکی خنک شونده در جلو و ترمز دیسکی ساده در عقب، سیستم ترمز ABS+EBD، ستون فرمان جذب‌کننده انرژی، سنسور دنده عقب، سنسور تصادف و سیستم ضد سرقت مجهز است. کمربندهای ایمنی پیش کشنده جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع، هشدار باز بودن کمربند راننده، ایزوفیکس و قفل کودک در در‌های عقب از سایر تجهیزات ایمنی این خودرو ذکر شده است.

ایکس 50 نیز به سامانه‌های ABS، EBD، BA، ESP، TCS (ساخت شرکت بوش آلمان) مجهز است علاوه بر این دو کیسه هوای ایمنی نیز به طور استاندارد در آن نصب شده است که در مدل فول آن این تعداد به شش عدد افزایش پیدا می‌کند. شرکت لیفان مدعی است بیش از 40 درصد بدنه این خودرو از ورق‌های فولادی مستحکم پوشانده شده است.

طراحی کابین، تلاش برای مدرن شدن

با مقایسه کابین هر دو خودرو درمی‌یابیم ایکس50 گوی سبقت را از رقیب خود ربوده است. هرچند داشبورد این خودرو ما را به یاد خودروهای ساخت شرکت هیوندای می‌اندازد، اما استفاده از صفحه کیلومتر دیجیتال و چراغ‌های LED قرمز برای روشن کردن ادوات آن حس نوگرایی و به روز بودن را در مقایسه با اچ30 به راننده القا می‌کند. در نگاه نخست می‌توان متوجه شد داخل اچ30 هنوز وامدار طراحی‌های قدیمی است و حتی صفحه نمایش آن نیز همانند دیگر تولیدات داخلی عقربه‌ای است و هنوز برای دیجیتال شدن عجله‌ای ندارد.

در این میان غربیلک فرمان هر دو مدل به طرز عجیبی شبیه یکدیگر هستند و در ساخت آنها از پوشش چرم استفاده شده است، با این تفاوت که کنترل‌کننده‌های بیشتری روی غربیلک فرمان ایکس50 تعبیه شده است.

در هر دو مدل، صندلی‌ها از نوع برقی هستند و راحتی قابل قبولی برای سرنشینان دارند. همچنین روکش چرم در رنگ‌بندی‌های مشکی، قرمز و طوسی جلوه زیبایی به داخل اتاق داده است.

مشخصات فنی

با مطالعه مشخصات فنی اچ30‌ اولین چیزی که نظرها را به خود جلب می‌کند، حضور پیشرانه TU5 در قلب این خودرو ست که ناخودآگاه در راستای 206، دیگر محصول در حال تولید ایران‌خودرو قرارش می‌دهد. شاید یکی از نکاتی که کارشناسان این شرکت را برای معرفی و تولید این محصول ترغیب کرده، وجود این موتور تقریبا بومی شده روی اچ 30‌ باشد، زیرا اکنون موتور TU5 با حجم 1600 سی‌سی، با توانایی تولید 105 اسب بخار و 142 نیوتن‌متر گشتاور روی بسیاری از نمونه‌های در حال تولید ایران‌خودرو مانند پژو 206 تیپ 5 و 6، رانا و پژو پارس در حال نصب است آن گونه که شرکت دانگ‌فنگ اعلام کرده قدرت تولید شده این موتور با جعبه دنده اتوماتیکی که شرکت معتبر ژاپنی AISIN طراحی و ساخته است به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود که می‌تواند این خودرو را با مصرف 1/6 لیتر بنزین در هر صد کیلومتر به حداکثر سرعت 171 کیلومتر برساند. هرچند با مراجعه به وبگاه ایران خودرو شتاب صفر تا صد این خودرو 5/12 ثانیه و حداکثر سرعت آن نیز 183 کیلومتر بر ساعت اعلام شده که مصرف سوخت ترکیبی آن در صد کیلومتر 04/7 لیتر خواهد بود. همچنین سیستم تعلیق اچ30 در قسمت جلو از مکانیسم مک‌فرسون بهره می‌برد و در عقب نیز از سیستم میله پیچشی دوگانه مستقل استفاده شده است.

در مقابل در لیفان ایکس50 از یک پیشرانه 4 سیلندر 5/1 لیتری استفاده شده است که مجهز به فناوری زمان‌بندی سوپاپ‌ها (VVTI) است و نیرویی معادل 102 اسب بخار با گشتاور 133 نیوتن‌متر فراهم می‌کند که در مقایسه با رقیب خود جایی برای دفاع باقی نمی‌گذارد. در این خودرو نیز همانند اچ30 از مکانیسم مک‌فرسون در تعلیق جلو استفاده شده و در قسمت عقب خودرو نیز از مکانیسم SEMI TRAILLING ARM کمک گرفته شده است.

سخن پایانی

اگر اخبار غیررسمی‌ که از قیمت در نظر گرفته شده برای اچ30 در محافل منتشر شده در عمل به اجرا درآید، با در نظر گرفتن اقبال عمومی مردم نسبت به استفاده از مدل‌های شاسی‌بلند (بویژه دنده اتوماتیک)، احتمالا اچ30 جایگاه نخست فروش را میان همه رقبای خود به دست خواهد آورد؛ هرچند این امکان نیز وجود خواهد داشت که با ورود این خودرو و تلفیق پلتفرم قدیمی پژو ـ سیتروئن و دانگ فنگ از یک طرف و افت مداوم قطعاتی که در موتور TU5 به کار گرفته می‌شود از سوی دیگر، اقبال مردم دوام چندانی پیدا نکند.

در مورد ایکس50‌ هم گرچه مشخصات ظاهری و رفاهی قابل قبول‌تری نسبت به اچ30 در آن سراغ داریم، اما برای آن دسته از افرادی که به دنبال شتاب بیشتر هستند، توصیه نمی‌شود؛ بویژه در نوع گیربکس اتوماتیک آن پیشرانه به کار گرفته شده در این خودرو که نسبت به اچ30 از حجم کمتر و همچنین گشتاور پایین‌تری برخوردار است موجب شده این خودرو به یک وسیله شهری و بین‌شهری در جاده‌های تقریبا مسطح تبدیل شود و به رغم ارتفاع بیشتری که از سطح زمین دارد، چندان مناسب جاده‌های کوهستانی و کاربری آفرود نباشد.

مشخصات

دانگ فنگ اچ30 کراس

لیفان ایکس50

نوع موتور

TU5

LF479Q2- B

حجم موتور

6/1 لیتر

5/1 لیتر

حداکثر توان موتور

105اسب بخار در 5750 دور در دقیقه

102 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه

حداکثر گشتاور

142 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه

133 نیوتن متر 3500 الی 4500 دور در دقیقه

تعداد سوپاپ

16

16

نوع سوخت سازگار

بنزین

بنزین

سیستم انژکتوری

پاشش چند نقطه ای

پاشش چند نقطهای

استاندارد حد آلایندگی

یورو 4

یورو 4

حداکثر سرعت

(کیلومتر بر ساعت)

183

160 گیربکس دستی

170 گیربکس اتوماتیک

شتاب صفر تا 100

11 ثانیه در گیربکس دستی

5/12 ثانیه در گیربکس اتوماتیک

13

سیستم انتقال قدرت

گیربکس دستی، دیفرانسیل جلو

5 سرعته دستی، اتوماتیک CVT

مصرف سوخت (در 100 کیلومتر) ترکیبی (لیتر)

7/6 لیتر در نوع دستی

04/7 لیتر در نوع اتوماتیک

5/6 لیتر

طول خودرو

4351 میلی متر

4100 میلیمتر

عرض خودرو

1760 میلیمتر

1722 میلیمتر

ارتفاع خودرو

1528 میلیمتر

1540 میلیمتر

فاصله بین دو محور چرخهای عقب و جلو

2610 میلیمتر

2550 میلیمتر

وزن خالص خودرو

(بدون سرنشین با مخزن پر)

1230 کیلوگرم

1150 کیلوگرم در گیربکس دستی

1175 کیلوگرم در گیربکس اتوماتیک

گنجایش مخزن سوخت

51 لیتر

42 لیتر

محمدرضا نجفی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها