روستای پلکانی گلستان در یک‌قدمی ثبت ملی

بیش از یک دهه از آغاز تلاش‌ها برای تبدیل روستای فارسیان به مقصد گردشگری روستایی کشور می‌گذرد و هم‌اکنون این روستای پلکانی گلستان در یک‌قدمی ثبت ملی قرار دارد.
کد خبر: ۹۰۵۰۰۳

به گزارش مهر، خانه‌های کاهگلی و بافت پلکانی روستای فارسیان از توابع بخش چشمه‌ساران آزادشهر، باعث شده روستای فارسیان، روستایی شبیه ماسوله و به عنوان زیباترین روستای پلکانی گلستان شناخته شود.

عضو شورای اسلامی روستا در این‌باره گفت: بافت پلکانی، ساختار قدیمی، بکر بودن و وجود جنگل و چشمه در دل روستا، فارسیان را ناخواسته به روستای هدف گردشگری در استان تبدیل کرده است.

رضا محمودی افزود: نخستین تلاش‌ها برای جذب گردشگر و حفاظت از بناهای قدیمی و بافت سنتی روستا از اوایل دهه 80 آغاز شد و فعالیت‌های مؤثر بنیاد مسکن در تحقق این امر اثرگذار بود.

وی ادامه داد: هم‌اکنون بافت سنتی روستا و پوشش اصیل زنان فارسیان، می‌تواند ماسوله گلستان را به برند گردشگری آزادشهر تبدیل کند.

وی از وجود 350 تا 400 خانه قدیمی و کاهگلی و حفظ پوشش اصیل در بین 40 درصد از اهالی روستا را به‌عنوان ظرفیتی برای جذب گردشگر نام برد و اضافه کرد: زنده و پویا بودن روستای فارسیان ظرفیت جذب گردشگران داخلی و خارجی را در استان فراهم کرده، اما همچنان ماسوله گلستان برای بسیاری از هم‌استانی‌ها ناشناخته است.

به سراغ معاون سابق میراث فرهنگی، اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان که پیش از این برنامه‌ریزی‌هایی را در این حوزه انجام داده بود، رفتیم و درباره برنامه‌های این سازمان پرس و جو کردیم.

حمید عمرانی رکاوندی در این باره گفت: روستای فارسیان، به‌عنوان ماسوله گلستان، دارای گونه معماری خاص است که در سال‌های گذشته بر اثر غفلت، بخشی از بافت و فرم معماری روستا از بین رفته است.

وی افزود: از سال 86 تلاش برای حفظ خانه‌های تاریخی روستا آغاز شد و امسال بنا داریم بافت تاریخی فارسیان را در فهرست آثار ملی کشور به ثبت برسانیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها