نمایشگاه آثار گونتر اوکر با عنوان «کرنش به حافظ» روز گذشته با حضور نمایندگانی از سفارت آلمان، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مرکز هنرهای تجسمی و هنرمندان در موزه امام علی(ع) افتتاح شد.
کد خبر: ۹۰۲۶۳۸

به گزارش مهر، گرچه ظهر 18 اردیبهشت آیین رونمایی کوچکی از کتاب «کرنش به حافظ» ـ که شامل مجموعه آثاری از هنرمند مشهور آلمانی گونتر اوکر است ـ در بنیاد لاجوردی که انتشار کتاب را به‌عهده داشت، برگزار شد و علاوه بر مدیران، هنرمندان و چند مجموعه‌دار آلمانی، جمعی از گالری‌داران حضور داشتند، اما افتتاحیه رسمی‌تر آثار این هنرمند و رونمایی دوباره از کتاب شامگاه شنبه در محل موزه امام علی(ع) برگزار شد.

شهرت این هنرمند 86 ساله آلمانی در ایران به خلق مجموعه آثاری با الهام از غزلیات حافظ و تمایلات شرقی و عرفانی در آثارش است. به همین دلیل در مراسم رونمایی از این کتاب چهره‌های نامداری همچون غلامحسین امیرخانی، لوریس چکناواریان، هوشنگ مرادی‌کرمانی، قباد شیوا، محمدابراهیم جعفری، حسین محجوبی، محمد سلحشور، رسول نجفیان و همچنین با حضور ماریان شوگراف وزیر مختار سفارت آلمان و محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران همراه با خود گونتر اوکر حضور داشتند.

تابلوهای چند میلیون یورویی

در این مراسم، احسان آقایی نایب رئیس موزه هنرهای معاصر تهران درباره شکل‌گیری آثار این نمایشگاه توسط گونتر اوکر گفت: افشین درم‌بخش به من پیشنهاد داد تا یک برنامه مشترک میان دو فرهنگ را اجرا کنیم، بنابراین من 30 غزل از حافظ را انتخاب کردم و برای گونتر اوکر فرستادم تا این طرح را انجام بدهد. اوکر یکی از سرشناس‌ترین هنرمندان بین‌المللی است و آثارش با قیمت‌های میلیون یورویی در حراجی‌ها فروخته می‌شود. او به مدت دو سال همه ‌طرح‌های خود را تعطیل کرد تا با الهام از غزلیات حافظ به خلق آثار هنری بپردازد و این موضوع قابل قدردانی است. در میان هنرمندان دنیای غرب، اوکر نخستین کسی است که پس از دیدن ایران و به شکل مستقیم از اشعار حافظ الهام گرفته است.

طراحی در پارلمان آلمان

همچنین ماریان شوگراف وزیر مختار سفارت آلمان نیز در این مراسم گفت: آثار اوکر از دهه 60 میلادی تاثیری بزرگ در هنر آلمان داشته است. او در ابتدا به عنوان یکی از اعضای گروه «Zero» فعالیت می‌‌کرد و پس از آن به عنوان یک هنرمند مستقل به کار خود ادامه داد. پرداختن به مشکلات اجتماعی و سیاسی یکی از ویژگی‌های کار اوکر است که او همواره در آثارش آنها را بیان کرده است.

او گفت: اگر بخواهید بدانید که آلمان چه ارزشی برای اوکر قائل است باید به ساختمان پارلمان این کشور سر بزنید. او در این ساختمان اتاقی را طراحی کرده که در آن بازدیدکنندگان می‌توانند در سکوت تفکر کنند. همچنین اگر به کاخ ملل در ژنو سری بزنید با آثار هنری هنرمندان کشورهای مختلف مواجه خواهید شد که از سوی آلمان اثری از اوکر برای این کاخ ارسال شده است.

حافظ، شاعر شور و اشتیاق

در این مراسم گونتر او کر نیز در سخنانی خطاب به حاضران گفت: ارزشی که من برای شاعر بزرگ حافظ، قائلم به این دلیل است که او آزادی شاعرانه، شور و اشتیاق، رنج در آفرینش هستی و نزدیکی عمیق به احساسات انسانی دارد. چیزی را که قابل گویش هست و نیست، نشان می‌دهد. همه این موضوعات این انگیزه را به من دادند که با الهام از اشعار وی، آوازی پر از رنگ را خلق کنم. در نمایشگاه آثار گونتر اوکر در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) 42 اثر به نمایش درآمده و تا 15 تیر در موزه هنرهای دینی امام علی‌(ع) برپاست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها