رئیس‌جمهور: فرهنگ، قدرت بزرگ بین‌المللی ماست

طلوع کتاب به افق شهر آفتاب

از امروز نمایشگاه کتاب تهران درهای خود را به روی خیل مشتاقان می‌گشاید. اما روز گذشته در مراسم افتتاحیه این رویداد اتفاقات جالبی افتاد. از جمله صحبت‌های رئیس‌جمهور مبنی بر این که فرهنگ، پیرمردی نیست که دست گدایی به سمت اقتصاد دراز کند، و همچنین انتقاد شهردار تهران از چند برابر بودن تعداد لوازم آرایش فروشان نسبت به کتابفروشان.
کد خبر: ۹۰۱۴۱۶

به گزارش جام‌جم، رئیس‌جمهور، شهردار پایتخت، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس و اعضای شورای شهر تهران، مشاوران رئیس‌جمهور، مشاور ارشد ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه که کشورش به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه کتاب امسال حضور پررنگی دارد، جمعی از مقامات و شخصیت‌های خارجی از جمله رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان آلمان و برخی نمایندگان فرهنگی از کشورهای روسیه، چین، کره و مکزیک، ناشران و اهل قلم ایران و بسیاری دیگر دور هم جمع شدند تا بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران را افتتاح کنند.

فرهنگ و قدرت

حسن روحانی در مراسم گشایش این رویداد ابتدا از شهردار تهران تشکر کرد و گفت: نمایشگاه کتاب بعد از دو مکان که در سال‌های گذشته جابه‌جا کرد، در نهایت به سر منزل و مقصد نهایی خود رسید. از شهردار تهران و دست‌اندرکاران امر که این بنای بسیار بزرگ و زیبا را برای برگزاری نمایشگاه‌ها به وجود آوردند ـ آن هم در این مکان بسیار مناسب و در جوار حرم امام راحل(ره) ـ تشکر می‌کنم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: امروز شهرهایی در جهان وجود دارد که مرکز فرهنگی برای ملت خود و گاهی در سطح جهان هستند. با نمایش فیلم‌های مختلف و جایزه دادن به فیلم‌های برتر و اجرای موسیقی و نیز نمایشگاه‌های مهم نقاشی، عکاسی و ده‌ها هنر دیگر آن شهر معروف می‌شود. ما فکر می‌کنیم اقتصاد فقط در صنعت، بنگاه‌های بزرگ اقتصادی، کشاورزی و خدمات بانکی و بیمه‌ای است در حالی که فرهنگ و صنایع مربوط به آن، خود یک بازار خلاق است که می‌تواند یک بازار اقتصادی مهم برای مردم به شمار بیاید.

رئیس‌جمهور با ذکر تشبیهی حرف خود را این گونه ادامه داد: ما فکر می‌کنیم اقتصاد، پولدار مملکت است و فرهنگ، پیرمردی است که دستش را به سمت آن فرد پولدار دراز می‌کند تا پول بگیرد، در حالی که فرهنگ قدرت بزرگ بین‌المللی ماست.

لوازم آرایش‌فروشی‌ها چند برابر کتابفروشی‌ها

محمدباقر قالیباف شهردار تهران هم در این مراسم با اشاره به همزمانی افتتاح این نمایشگاه و گشایش رسمی مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب، یکی از راهبردهای اصلی نظام اسلامی را توجه ویژه به بحث کتاب و کتابخوانی عنوان کرد و با اذعان به این که آن گونه که باید و شاید به این مقوله بعد از انقلاب اسلامی پرداخته نشده است، ایجاد و تجهیز مکانی آبرومند و مدرن برای برپایی نمایشگاه کتاب تهران را از ضروریات خواند.

شهردار تهران در ادامه گفت: نمی‌شود در شهری زندگی کنیم که تعداد مغازه‌های فروش لوازم آرایشی 8000 باشد در حالی که تعداد کتابفروشی‌های آن 1200 واحد. نمی‌شود در شهری زندگی کنیم که درآمد لوازم آرایشی‌فروشی‌های آن 15 هزار میلیارد تومان باشد و درآمد کتابفروشی‌ها هزار میلیارد تومان. متاسفانه میانگین تیراژ کتاب‌های ما به حدود 500 نسخه رسیده و این در شرایطی است که در دنیا و به رغم رشد فناوری‌های دیجیتال و استفاده از کتاب‌های دیجیتال، گرایش به کتاب‌های کاغذی نه‌تنها کاهش نداشته، بلکه رشد هم داشته است.

قالیباف با اشاره به 300 کتابخانه در بوستان‌ها و نقاط تفریحی شهر، برگزاری هرساله نمایشگاه یاد یار مهربان برای تجهیز همه کتابخانه‌های مدارس و حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها افزود: باغ کتاب با 65 هزار مترمربع مساحت اگر نگوییم یکی از مجموعه‌های بی نظیر در دنیاست، جزو پنج مجموعه فروشگاهی بزرگ کتاب در دنیابه شمار می‌رود که در آینده نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد.

شهردار پایتخت به ایستگاه متروی شهرآفتاب هم با 25 هزار مترمربع مساحت به عنوان بزرگ‌ترین ایستگاه مترو در پایتخت اشاره کرد و گفت: با انتقال نمایشگاه کتاب از مصلی به شهر آفتاب 180 میلیارد تومان برای تجهیز و آماده‌سازی شهر آفتاب اختصاص داده شد.

هر کتابی وارد نمایشگاه نمی‌شود

علی جنتی، وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این مراسم این نمایشگاه را بزرگ‌ترین بنیاد فرهنگی کشور عنوان و از وفای به عهد شهردار تهران تشکر کرد. او با اشاره به ویژگی‌های نمایشگاه بیست و نهم کتاب تهران، تداوم اجرای سیاست واسپاری امور نمایشگاه به تشکل‌های نشر و صنوف را از جمله آنها برشمرد و گفت: در کنار آن، فضاهای فرهنگی و ارزشی نمایشگاه و همچنین بعد علمی آن تقویت و در عین حال فعالیت‌های غیرضرور و غیرمرتبط کاهش یافته است.

جنتی در ادامه درخصوص نظارت بر عرضه کتاب‌های خارجی نمایشگاه عنوان کرد: به هیچ وجه این گونه نیست کتاب‌های وارد شده به کشور تحت نظارت قرار نگیرند و درهای نمایشگاه به روی هر کتابی باز باشد. همواره نظارت‌های چند لایه‌ای وجود داشته و رویکرد وزارت ارشاد هم عرضه کتاب‌های استاندارد و با کیفیت و علمی است.

هدیه 5 ساله قالیباف به اهل کتاب

یکی از نکات جالب افتتاحیه نمایشگاه این بود که با این که سیدعباس صالحی، رئیس نمایشگاه سه روز پیش در نشست خبری این رویداد از واگذاری رایگان شهرآفتاب برای مدت ده سال خبر داده بود، شهردار تهران این تفاهم را پنجساله ذکر کرد و گفت: براساس تفاهم نامه‌ای که برای واگذاری شهر آفتاب به محل نمایشگاه کتاب بین شهرداری تهران و وزارت ارشاد و ناشران منعقد خواهد شد، حداقل پنج سال شهر آفتاب رایگان در اختیار نمایشگاه کتاب قرار می‌گیرد، البته آقای جنتی و دوستان وزارت ارشاد انتظارشان بیشتر از این مدت است اما امیدواریم با امضای این تفاهم نامه که طی ده روز آینده انجام خواهد شد، به توافقات خوبی در این خصوص برسیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها