ایرج راد در روز تولدش به جام جم گفت

خداحافظی با مدیرعاملی خانه تئاتر

امروز تولد ایرج راد است؛ بازیگری تحصیلکرده و با دانش تئاتری که به دلیل سال‌ها حضور موفق و هنرمندانه و رعایت آداب مراقبه از حرفه و هنرش، به تشخصی مثال‌زدنی دست یافته است و می توان او را یکی از متین‌ترین و خوش‌اخلاق‌ترین هنرمندان کشور دانست.
کد خبر: ۸۹۸۸۵۶

عموم مردم راد را با بازی در نقش ناصرالدین شاه قاجار در سریال «امیرکبیر» به کارگردانی سعید نیکپور به یاد می‌آورند و بجز این خاطرات خوبی هم از نقش‌آفرینی‌های دیگرش در تله تئاترها و مجموعه‌های تلویزیونی همچون «سنگ و شیشه»، «در پناه تو» و «مدار صفر درجه» دارند. اما راد بیش از هر چیز و بیشتر از حضورهای سینمایی اندکش مثل «اجاره‌نشین‌ها» و «شمعی در باد»، انس و الفتی دیرینه با تئاتر و صحنه نمایش دارد و حضور در آثار برخی از مهم‌ترین چهره‌ها در کارنامه‌اش به چشم می‌خورد که «بازرس» (عزت‌الله انتظامی)، «افول» (علی نصیریان)، «لبخند با شکوه آقای گیل» (رکن‌الدین خسروی) و «مرده‌های بی‌کفن و دفن» (حمید سمندریان) برخی از آنهاست. اگرچه مسئولیت مهم او به عنوان مدیرعامل خانه تئاتر که از سال 87 آن را به عهده دارد و در گفت‌وگو با ما اعلام کرد که دیگر می‌خواهد از این جایگاه کناره‌گیری کند، به شکل محسوسی راد را از فعالیت نمایشی دور کرده، اما با این حال او هرگاه فرصت پیدا کرده با ایفای نقشی عشق دیرینش به بازیگری را دوباره نشان داده است؛ مثل همین شب‌ها که او را در نقش منصور حلاج در نمایش «بازار عاشقان» می‌بینیم.

ضمن تبریک زادروزتان، به تخته می‌زنم و می‌گویم به شما نمی‌آید که 71 ساله باشید!

ممنونم، البته 71 نه، 70 ساله شده‌ام. یعنی 70 سال من تمام شده و دارم وارد 71 سالگی می‌شوم.

راز سلامت و شادابی در همین 70 سالگی چیست؟

نمی‌دانم والله، چه عرض کنم. (می‌خندد)

چه هدیه‌ای خوشحالتان می‌کند؟

برای من هدیه معنوی از هر چیزی مهم‌تر است و هیچ چیز به اندازه لطف، صفا، صمیمیت و محبتی که خانواده، دوستان، همکاران و مردم به من دارند، خوشحالم نمی‌کند.

چه خبر از خانه تئاتر؟

کمی پس از این که با شما صحبت کردم، جلسه هیات مدیره جدید خانه تئاتر برگزار خواهد شد و درباره انتخاب مدیرعامل جدید خانه تئاتر تصمیم‌گیری می‌شود. چون تصمیم دارم دیگر به هیچ عنوان پذیرای مسئولیت مدیرعاملی خانه تئاتر نباشم.

چرا؟

چون این سال‌ها هرآنچه از دستم برمی‌آمد، با عشق و علاقه و جان و دل و احساس مسئولیت انجام دادم. حالا بهتر است کمی به کارهای خودم برسم. مدت‌ها مسئولیت اجرایی در خانه تئاتر، مرا از کارهای هنری دور کرد و باعث شد نتوانم به آن شکلی که باید در تئاتر، تلویزیون و سینما فعالیت کنم. مدیرعاملی خانه تئاتر، نیاز به حضور روزانه و مستمر دارد و نمی‌توان برای انجام فعالیت هنری آن را رها کرد. طبیعتا این مساله مرا از علایق و کارهای هنری، منفک می‌کرد و اگر قرار بود چند روز به خانه تئاتر نیایم، مشکلاتی را به وجود می‌آورد.

با کناره‌گیری شما، بحث شغلی، بیمه‌ای و معیشتی اهالی تئاتر و اعضای خانه تئاتر در چه مسیری پیش خواهد رفت؟

البته کناره‌گیری من از مدیرعاملی خانه تئاتر، منافاتی با این موضوع ندارد و من همچنان در هیات مدیره خانه تئاتر حضور خواهم داشت و پیگیر مسائل و مشکلات همکاران تئاتری هستم. کما این که پیشتر و حتی در زمان مدیرعاملی هم، مسئولیت‌هایی چون رئیس هیات مدیره یا نایب رئیس هیات مدیره هم به عهده من و بیشتر فعالیت‌هایم مرتبط با این بخش‌ها بود. همواره سعی‌ام بر این است که در هر مسئولیتی خدمتگزار اهالی تئاتر باشم و از انجام هیچ کاری برای رشد و پیشرفت تئاتر کوتاهی نکنم.

همچنان پیگیر تعامل با معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای رفع مشکلات موجود تئاتر هستید؟

ما که همیشه درباره کارها و کمک های وزارت ارشاد صحبت کرده ایم. همچنین از خدمات و کمک هایی که می توانست ولی انجام نشده هم حرف زده‌ایم. ارتباط و تعامل هم که همیشه برقرار است و امیدوارم ثمربخش باشد و به نتایج مطلوب و خوبی برسد. منتها سال گذشته دوستان درباره مشکلات کمبود بودجه صحبت‌هایی می کردند و در نهایت پایان سال بود که مبلغی را به خانه تئاتر کمک کردند.

طی صحبت‌هایی که با آقای جنتی، وزیر محترم ارشاد اوایل امسال داشتیم، قرار شد رفع مشکلات اهالی تئاتر تسریع شود. روز گذشته هم آقای مرادخانی، معاون هنری ارشاد را دیدم و درباره بیمه هنرمندان تئاتر و مسائل دیگر مرتبط با ایشان صحبت کردم که امیدوارم به نتیجه مثبتی برسد.

موضوع ساختمان جدید خانه تئاتر هم مدت‌ها مطرح است؛ چه وقت به آنجا نقل مکان می‌کنید؟

کارهای آن ساختمان هم در حال اتمام است و فقط بخش‌هایی مربوط به سالن نمایش مانده که نیاز به بودجه و هزینه دارد و در صورت تامین، به سرانجام خواهد رسید.

این شب‌ها استقبال تماشاگران از نمایش «بازار عاشقان» که شما نقش منصور حلاج را در آن بازی می‌کنید بسیار خوب است؛ این اقبال هنوز هم شما را بر سر شوق می‌آورد؟

بله، طبیعی است. حتما.

درباره نقش منصور حلاج در نمایش «بازار عاشقان»

من نمایش‌های زیادی با هادی مرزبان انجام داده بودم و او تقریبا هر وقت که می‌خواهد نمایشی را روی صحنه ببرد، به من پیشنهاد بازی می‌دهد. اما به‌دلیل مسئولیتم در خانه تئاتر واقعا وقت نمی‌کردم نقش‌های اصلی نمایش‌ها را به‌عهده بگیرم و به او می‌گفتم نقش‌های کوتاه‌تر را به من بسپارد. ایشان فکر می‌کرد که من اصلا نمی‌خواهم با او کار کنم، ولی به او گفتم این‌طور نیست و به‌دلیل مسئولیتم در خانه تئاتر، حاضرم در نقش های کوچک کار تو هم بازی کنم.

در نمایش «پلکان» همین اتفاق افتاد و نقش کوتاهی بازی کردم. حالا هم پذیرفتم نقش کوتاه منصور حلاج را در نمایش جدید مرزبان بازی کنم. البته امیدوارم با کمتر شدن مسئولیتم در خانه تئاتر، فرصت بیشتری برای همکاری‌های پررنگ‌تر با این دوست و همکار قدیمی و دیگر عزیزان را پیدا کنم.

علی رستگار

فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها