ورزشکاران اسلالوم و رویینگ در ژاپن و کره جنوبی پارو می‌زنند

قایقرانی و آخرین شانس‌های ورود به المپیک

هنوز هیجان المپیکی شدن ورزشکاران ایرانی به قوت خود باقی است و آنها در پیکارهای مختلف حاضر می‌شوند تا بتوانند در این رویداد بزرگ ورزشی حضور پیدا کنند.
کد خبر: ۸۹۷۶۶۴

کمتر از چهار تا آغاز سی و یکمین دوره بازی‌های المپیک ریودوژانیرو فرصت باقیمانده است.

ورزش ایران تاکنون در ده رشته و در دو بخش زنان و مردان به صورت انفرادی 41 سهمیه کسب کرده است و تلاش‌ها برای کسب 14سهمیه دیگر همچنان ادامه دارد.

در مدت زمان باقیمانده تا آغاز المپیک همچنان فرصت کسب به صورت تیمی و انفرادی وجود دارد.

در رشته بوکس و در رقابت‌های انتخابی جهان به میزبانی باکو (2 سهمیه)، دو و میدانی (یک سهمیه)، کشتی فرنگی در وزن‌های 59 و130 در رقابت‌های گزینشی مغولستان و ترکیه (2 سهمیه)، تیراندازی با کمان دربخش تیمی مردان (یک سهمیه)، قایقرانی انتخابی آسیا در کره جنوبی و در بخش روئینگ مردان (2 سهمیه)، شنا (یک سهمیه آزاد)، جودو (2 سهمیه)، والیبال و بسکتبال تیمی هر کدام (یک سهمیه) فرصت برای کسب این سهمیه‌ها وجود دارد.

یکی از رشته‌هایی که در روزهای آینده امید زیادی به کسب سهمیه ورزشکاران آن می‌رود قایقرانی است که در دو کشور کره جنوبی و ژاپن باید بخت المپیکی شدن خود را امتحان کنند.

تیم‌های اسلالوم و رویینگ با قایقرانان شانس سهمیه خود، در این کشورها حضور دارند و بزودی پاروهای خود را به آب می‌زنند. غلامرضا امینی رئیس فدراسیون قایقرانی درباره رقابت‌های این ورزشکاران می‌گوید: شرایط ما در رویینگ خوب است و اگر اتفاقی نیفتد سهمیه می‌گیریم. البته من علاقه دارم در دو نفره هم سهمیه کسب کنیم و این می‌تواند اتفاق خوبی برای خانواده قایقرانی باشد و می‌تواند حاصل تلاش 15 ساله دنیامالی، ابراهیمی و همه کسانی باشد که برای این ورزش زحمت کشیده‌اند و همه به آرزوی خود خواهند رسید.

رئیس فدراسیون قایقرانی درباره آمادگی تیم‌ها می‌گوید: بچه‌ها اردوهای خوبی را در هلند و چین برگزار کردند و باید در ادامه خدا کمک کند و از مردم می‌خواهم برای موفقیت تیم دعا کنند.

در بخش دختران در کسب سهمیه دو نفره شانس زیادی داریم. در بخش پسران هم در یک نفره شانس خوبی داریم و در دو نفره هم تلاش زیادی کردند و اردوهای خوبی را در اسپانیا داشتند. امیدواریم دو سهمیه در رویینگ بگیریم.

تیم ‌ملی رویینگ دختران با مهسا جاور در قایق تک‌نفره و حمیرا برزگر و نازنین طلایی در قایق دو نفره برای کسب سهمیه المپیک تلاش می‌کند.

در قسمت مردان عاقل حبیبیان، حامد خدری و سیاوش سعیدی در این رقابت‌ها پارو می‌زنند.

امینی درخصوص شانس کسب سهمیه در اسلالوم نیز توضیح می‌دهد: در اسلالوم هم تلاش‌ها انجام شده است مخصوصا کتایون اشرف سرمربی تیم زحمت زیادی کشید و تغییرات خوبی را در اسلالوم ایجاد کرد و من از وی رضایت دارم البته این رضایت من انتظارات را از وی بالا نبرده است زیرا مطمئن هستم هر چه از وی بیشتر حمایت شود نتیجه آن در آینده مشخص خواهد شد.

این تیم با ترکیب رکسانا رازقیان، منیره نصر اصفهانی در بخش زنان و امیرمحمد فتاح‌پور در بخش مردان در این رقابت‌ها شرکت می‌کند. رقابت‌های گزینشی المپیک 3 اردیبهشت در ژاپن آغاز می‌شود.

«عاقل» می‌تواند

قایقرانان رویینگی ایران شانس زیادی برای کسب سهمیه المپیک دارند. در دو دوره گذشته المپیک پکن و لندن قایقرانی ایران در این بخش نماینده داشت و در حال حاضر مهسا جاور و عاقل حبیبیان از امیدهای المپیکی ایران به شمار می‌روند.

طاهر کبوتری سرمربی تیم رویینگ زیر 23 ساله‌های ایران درباره رقابت‌های این دوره می‌گوید: ما مانند دوره‌های قبلی المپیک در رقابت‌های انتخابی شانس صعود داریم. عاقل حبیبیان در شرایط بسیار خوبی قرار دارد همین طور در بین خانم‌ها مهسا جاور که جزو سه نفر برتر رقابت‌های آسیاست.

با آن که هفت نفر سهمیه می‌گیرند، اما امیدوارم حبیبیان به عنوان سه نفر نخست سهمیه بگیرد زیرا شایسته این سهمیه است.

کبوتری درباره سطح رقابت‌ها می‌گوید: تیم‌های آسیایی خوبی در این رقابت‌ها شرکت می‌کنند که در سطح جهانی صاحب عنوان هستند.

یکی از بدشانسی‌های تیم ما این است که ژاپن نتوانست در رقابت‌های جهانی سهمیه بگیرد بنابراین به همراه چین و کره جنوبی با قدرت در این پیکارها حاضر شده و کار را برای ملی‌پوشان ما سخت‌تر کرده است.

مربی رویینگی ایران درباره تیم دو نفره ایران هم توضیح می‌دهد: کار بچه‌ها در قسمت دونفره (دبل) سخت است زیرا فقط سه قایق مجوز المپیک می‌گیرد با این حال بچه‌ها تمام سعی خود را به کار می‌گیرند تا برابر رقبا بتوانند نتیجه بگیرند.

مشکل پیست

اوضاع اسلالوم با توجه به تغییراتی که تیم داشت بد نیست، اما کار ورزشکاران این رشته در مسابقه‌های ژاپن دشوار است.

مصطفی ثمری مربی سابق تیم ملی اسلالوم می‌گوید: حریفان ما خیلی قوی هستند و شانس بچه‌ها پایین است، اما آنها با اردوهای خوبی که داشتند برای گرفتن سهمیه المپیک تلاش می‌کنند.

ثمری یکی از تفاوت‌های اساسی اسلالوم ایران با قدرت‌های برتر آسیا را نداشتن پیست می‌داند و ادامه می‌دهد: ما پیست نداریم و مجبوریم در رودخانه تمرین کنیم.

ورزشکاران ما در پیست می‌توانند همه تکنیک‌ها را برای مسابقه تمرین کنند در صورتی که رودخانه قدرت ابتکار را از بچه‌ها سلب می‌کند و شاید چهار یا پنج تکنیک را بتوانند اجرا کنند. همین مساله سبب می‌شود در مسابقه‌های بزرگ نتوانند با رقبای سرسخت خود به طور نزدیک رقابت کنند.

این مربی قایقرانی می‌گوید: پیست آزادی مدت‌هاست در دست ساخت است و ‌اره رها شده است.

این ورزش به پیست مناسب نیاز دارد. حریفان ما در آسیا با امکانات کامل و پیشرفته وارد مسابقه‌ها می‌شوند در صورتی که ما در تامین امکانات اولیه این ورزش مانده‌ایم.

ثمری ورزشکاران اسلالوم ایران را باانگیزه و بسیار مستعد می‌داند و می‌گوید: زمانی که مربی تیم ملی بودم در اردوهای اروپایی ورزشکاران ما مورد تشویق و تایید مربیان اروپایی قرار می‌گرفتند.حیف است این بچه‌ها به حال خودشان رها شوند و به تامین امکانات آنها توجه نشود.

بخت نخست ایران در رویینگ المپیک

عاقل حبیبیان، ملی‌پوش تیم ملی رویینگ می‌گوید: تمرینات بسیار خوبی داشتیم و مدت زیادی را در اردوهای آماده‌سازی گذراندیم. پس از بازی‌های آسیایی که با وجود توانایی‌ام نتوانستم روی سکو بروم، عزم خود را جزم کردم تا بتوانم سهمیه المپیک را در کره جنوبی کسب کنم.

حبیبیان که بخت اول المپیکی ایران در رویینگ است درباره تغییر ماده مسابقه‌ای خود در رویینگ مردان می‌گوید: پیش از این در سبک وزن پارو می‌زدم، اما المپیک در تک‌نفره فقط سنگین وزن دارد و برای کسب سهمیه باید در این ماده شرکت کنیم. قبل از این هم محسن شادی با این که ابتدا با سبک وزن آغاز کرد، اما در سنگین وزن موفق به کسب سهمیه شد. می‌دانم کار سختی پیش رو دارم، اما من هم مداوم تمریناتم را انجام دادم.

وی درباره اردوی اسپانیا و نقش آن در روند آماده‌سازی خودش توضیح می‌دهد: اسپانیا محل بسیار مناسبی برای تمرین بود. بعلاوه تیم‌های بزرگی ازجمله تیم المپیک آلمان در آنجا تمرین می‌کردند و برگزاری اردو در کنار آنها انگیزه بالایی به ما می‌داد. در کنار سرمربی خودمان، مربی‌های دیگر هم به ما مشاوره تکنیکی می‌دادند که بسیار تاثیرگذار بود.

افشین گیلانی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها