گفت‌وگو با سارا سادات خادم‌الشریعه؛ بانوی شماره یک شطرنج ایران

سقف آرزوهایم قهرمانی در جهان است

با کسب درجه استاد بزرگی بین‌المللی در سن هجده سالگی نوید ظهور یک نابغه در شطرنج را داد. سارا سادات خادم‌الشریعه را می گوییم. دختر خنده‌رویی که با نایب‌قهرمانی در رقابت‌های گرند‌پری تهران تمام توجهات را به خودش جلب کرد و بار دیگر توانایی بانوان ورزشکار ایرانی را این بار در یک ورزش فکری به رخ کشید.
کد خبر: ۸۹۶۴۳۹

سارا هفته پیش در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا هم خوش درخشید و با کسب یک مدال طلا، یک نقره و یک برنز یکی از بهترین ها بود. او که حالا در صدر بهترین شطرنج‌بازان زن ایران قرار دارد در گفت‌وگو با «جام بانوان» درباره رقابت‌های قهرمانی آسیا و همچنین برنامه‌های آینده خود برای قرار گرفتن در میان برترین شطرنج‌بازان زن دنیا صحبت کرد.

قرعه بد

سارا سادات خادم‌الشریعه درباره رقابت‌های شطرنج قهرمانی آسیا گفت:‌ این دوره از رقابت‌ها نسبت به دوره‌های گذشته سطح بالاتری داشت و قرعه‌کشی نیز تاثیر زیادی‌روی نتایج تیم ملی ایران گذاشت. در دور اول با تیم‌های نسبتا قوی مثل قزاقستان و مغولستان بازی کردیم. این تیم‌ها همیشه برای کسب مقام سومی با ایران رقابت می‌کنند.

تیم ازبکستان هم بازیکنان خیلی خوبی داشت و خیلی خوب ظاهر شد . اگر ما در دوره‌های اول با تیم‌های ضعیف‌تر بازی می‌کردیم با برتری برابر آنها روحیه بیشتری می‌گرفتیم و می‌توانستیم بهتر کار کنیم. با این حال تساوی برابر هند و بردهایی که در دور‌های آخر داشتیم نتایج را کمی معقول‌تر کرد.

3 مدال انفرادی

خادم‌الشریعه با بیان این‌که نتایج به دست آمده قابل قبول بوده است، گفت: من فکر می‌کنم نتیجه قابل‌قبولی را درقهرمانی آسیا گرفتم. نمی‌گویم که نتایج به مانند گرندپری عالی بوده است، اما در این رقابت‌ها من نه ریتینگ گرفتم و نه ریتینگ از دست دادم. در رقابت‌های فکری و در میز یک مدال برنز را گرفتم و در بخش سریع و نیمه سریع هم خیلی خوب کار کردم و دوم شدم. در بخش برق‌آسا هم به مقام نخست رسیدم.

در هر حال من واقعا این رقابت‌ها را جدی گرفته بودم، ولی هیجان گرندپری تهران را در این رقابت‌ها نداشتم هرچند من سعی کردم که همیشه به بازی‌هایم فکر کنم. این‌که سطح بازی‌ها چطور باشد ربطی به انگیزه ندارد، اما اگر نتایج تیمی بهتر بود و ما برای کسب مدال می‌جنگیدیم قطعا انگیزه ما بیشتر می‌شد. مساوی با بازیکن با ریتینگ 2300 یا 2400 فکر نمی‌کنم نشان‌دهنده ضعف باشد، چرا که من هم بارها توانسته‌ام برابر حریفانی با ریتینگ بالای 2500 به تساوی برسم یا حتی پیروز شوم.

فرصتی برای کسب تجربه

او در پاسخ به این سوال که این امکان وجود داشت که با قرارگرفتن نفرات قدرتمند در کنارش تیم ملی به نتایج بهتری برسد، اظهار کرد: درست است که خانم‌ها علوی و زاهدی‌فر ریتینگ‌شان پایین‌تر از بازیکنان دیگر بود، اما خوب ظاهر شدند و به نظرم نتایج خوبی گرفتند.

اگر غزل حکیمی‌فر، درسا درخشانی و مینو عسگری‌زاده در تیم حضور داشتند نتایج تیم می‌توانست درخشان‌تر باشد. اما با توجه به این‌که اعلام شده پنج نفر برتر قهرمانی کشور به المپیاد جهانی می‌روند این رقابت‌ها فرصت خوبی برای کسب آمادگی بیشتر بود. چرا که این بازیکنان تجربه بازی تیمی را نداشتند. با این حال امیدوارم در رقابت‌های آینده نتایج خوبی را بگیریم.

دفاع از کادر فنی

نایب‌قهرمان رقابت‌های گرند‌پری تهران درباره انتقاد‌هایی که به کادر فنی تیم ملی در رقابت‌های قهرمانی آسیا صورت می‌گیرد،گفت: ما دو مربی در این رقابت‌ها داشتیم.‌ خسرو هرندی هدایت تیم ملی بانوان را به‌عهده داشت و میروشنیچنکو هم همان‌طور که از اول تعیین شده بود مربی‌ تیم ملی مردان بود هرچند من چندین بار اعلام کرده بودم که او به ما هم کمک می‌کند.‌

با این حال در این رقابت‌ها او هدایت تیم ملی مردان را انجام می‌داد و این انتقادهایی که از او می‌شود درست نیست، چرا که اصلا قرار نبود به تیم ملی بانوان کمکی کند.

روسیه به جای گرجستان

سارا درباره رقابت‌های آینده خود نیز گفت: ‌پیش از این قرار بود که در مرحله سوم گرندپری که در گرجستان برگزار می‌شود شرکت کنم، اما فیده تغییراتی را در مسابقه‌ها انجام داده و یک مرحله دیگر که در روسیه برگزار می‌شود به آن اضافه کرده است. این دوره در آبان برگزار می‌شود و من به جای گرجستان در آن مرحله شرکت می‌کنم. خیلی خوشحالم که تا آبان وقت بیشتری برای آمادگی دارم و می‌توانم نتیجه بهتری را بگیرم. قرار است که مسابقه‌ای میان منتخب جهان و ایران برگزار شود که اگر عملی شود نزدیک‌ترین رقابتی که من در آن حضور خواهم داشت این رقابت‌هاست.

اولین استاد بین‌المللی شطرنج بانوان ایران در ادامه افزود: با توجه به تغییراتی که در برنامه‌‌هایم داشتم می‌خواهم در چندین مسابقه آزاد خوب شرکت کنم و بتوانم درجه بین‌المللی‌ام را افزایش بدهم. البته هنوز تصمیم نگرفته‌ام که در چه رقابت‌هایی شرکت کنم. هدف کوتاه‌مدت من این است که ریتینگ 2500 را رد کنم که امیدوارم در یکسال آینده به این هدف برسم. اما مهم‌ترین هدفم که در بلندمدت می‌خواهم به آن برسم این است که در میان ده بانوی اول جهان باشم.‌

توقعات بالا

او درباره افزایش انگیزه خود بعد از رقابت‌های گرند‌پری تهران گفت: بعد از گرندپری تهران انگیزه‌ام بالا رفت و البته می‌دانم که توقعات هم از من بیشتر شده است و همه می‌خواهند که من در همه مسابقه‌ها عملکرد گرندپری را داشته باشم. عملکرد من در گرندپری شاید در حد پنج نفر اول بانوان جهان بود، اما فکر می‌کنم با این سطح فاصله داشته باشم و نتوانم در همه مسابقه‌ها آن عملکرد را داشته باشم، با این حال نتایجم در گرندپری نشان داد که این توانایی را دارم در این حد قرار بگیرم و امیدوارم در سال‌های آینده این روند را حفظ کنم و به رده‌های بالاتر برسم.

حمایت بیشتر

نایب‌قهرمان شطرنج جوانان جهان درباره علت افت سطح شطرنج‌بازان ایران بعد از حضور در رده بزرگسالان گفت:‌ شطرنج ایران استعدادهای خوبی دارد که در رده‌های سنی نتایج خوبی می‌گیرند و اگر این بازیکنان حمایت شوند می‌تواند روند خوب خود را در بزرگسالان هم ادامه بدهند. او ادامه داد: شطرنج رشته‌ای است که هرچقدر سن شطرنج‌باز بالاتر برود بازهم می‌تواند به صورت حرفه‌ای ادامه بدهد. بازیکنانی با 50 سال سن در حال حاضر فعالیت می‌کنند و افت زیادی هم نداشتند. زمانی که یک شطرنج‌باز از رده‌های پایه به بزرگسالان می‌رود با بازیکنانی رقابت می‌کند که سال‌ها در این رده کار می‌کنند و این شرایط را دشوار می‌کند و این‌که بتواند خودش را به سطح بازیکنان قدیمی‌تر برساند طول می‌کشد. در مجموع ما استعدادهای خوبی در ایران داریم که اگر حمایت شوند می‌توانند به سطح اول شطرنج جهان برسند.

آرزوی بزرگ

او درباره انتخاب این رشته با توجه به برخی از شرایط دشوار آن گفت: من زمانی که مدرسه می‌رفتم یکی از دوستانم شطرنج‌باز بود و زمانی که بازی او را دیدم به این رشته علاقه‌مند شدم و جذب آن شدم. این امکان وجود دارد که برخی از بازی‌های شطرنج 6 ساعت هم طول بکشد، ولی زمانی که ما در جریان مسابقه هستیم و فکر می‌کنیم، متوجه گذر زمان نمی‌شویم با این حال بعد از اتمام رقابت‌ها فشار را کاملا حس می‌کنیم. به‌دلیل همین زمان زیاد مسابقه‌هاست که شطرنج‌باز‌‌های خوب دنیا کنار این رشته فعالیت‌‌های بدنی هم دارند تا بتوانند در بازی‌های طولانی روند و کیفیت مناسبی داشته باشند.

خادم‌الشریعه درباره شرایط ورزش بانوان گفت: توجه به ورزش بانوان اصلا قابل مقایسه با ورزش مردان نیست. البته این توجه روز به روز بهتر می‌شود و همان طور که در گرندپری تهران دیدیم که بانوان مورد توجه زیادی قرار گرفتند. امیدوارم این روند ادامه داشته باشد.

سارا خادم‌الشریعه در پایان درباره مهم‌ترین آرزوی خود در ورزش گفت: سقف آرزوهای من قهرمانی بزرگسالان جهان است که می‌دانم کار سختی پیش رو دارم، اما امیدوارم که بتوانم این کار را انجام بدهم.

شبنم روحی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها