jamejamonline
اقتصادی صنعت و انرژی کد خبر: ۸۹۶۲۹۷ ۲۸ فروردين ۱۳۹۵  |  ۲۰:۵۹

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نمایندگان بویینگ از عدم ارائه خدمات به ایرلاین های ایرانی در گذشته عذرخواهی کردند ، گفت: با پول نقد وارد معامله با بویینگ نمی‌شویم و سیاست دولت همان خرید عمده هواپیما به صورت اجاره به شرط تملیک و توزیع آن بین ایرلاین های داخلی است.

عذرخواهی بویینگ از ایرلاین‌های ایرانی

به گزارش جام جم آنلاین، اصغر فخریه کاشان با بیان اینکه در مراحل اولیه در مذاکرات با شرکت هواپیماساز بویینگ هستیم، اظهار داشت: نمایندگان بویینگ در سفر به ایران جلساتی با تمام ایرلاین‌های ایرانی داشتند و بویینگی‌ها در این جلسات امکانات، فرصت‌ها و محصولات جدید خود را به شرکت های هواپیمایی ایرانی معرفی کردند.

او تاکید کرد: مدیران شرکت‌های هواپیمایی هم در این مذاکرات گلایه های خود مبنی اینکه بویینگ در گذشته پس از فروش هواپیما خدمات پس از فروش و گارانتی هواپیما را به ایرلاین های ایرانی ارائه نکرد و به تعهدات خود عمل نکرد را مطرح کردند و نماییندگان بویینگ هم بابت این عملکرد از ایرلاین های ایرانی عذرخواهی کردند و گفتند که ما مجبور به اجرای دستورات دولتی هستیم و محدودیت‌های بانکی وجود داشت و به این دلایل نمی توانستیم این خدمات را ارائه دهیم.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قرار بر این است که در سه هفته آینده طرف های ایرانی، نیازهای خود را به بویینگ اطلاع دهد، ادامه داد: برنامه این است که بویینگ هم برآورد خود را از نیازهای ایرانی اعلام کند و این اطلاعات مبادله شود و تا بدانیم به چه تعداد هواپیما و از چه تایپی و مدلی نیاز داریم و در بخش تعمیرات و تعویض قطعه و موتور چه نیازهای خواهیم داشت.

فخریه کاشان با بیان اینکه پس از مبادله این اطلاعات، دوره بعدی نشست ها برگزار خواهد شد، گفت: هنوز درباره خرید هواپیما وارد مذاکره با بویینگ نشده‌ایم.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که آیا ایرلاین‌ها مشکل صورت وضعیت مالی برای ورود به مذاکرات خرید هواپیما با بویینگ ندارند، گفت: شرکت‌های هواپیمایی در مذاکره با ایرباس جلو نیامدند اما به این معنی نبوده که نتوانستند وارد مذاکرات شوند. سیاست دولت این بود که معاملات هواپیما را به صورت عمده انجام دهد و بعد بین ایرلاین ها توزیع کند واین سیاست در مذاکره با بویینگ تغییر نکرده است.

وی با بیان اینکه خرید هواپیما در همه جای دنیا به صورت اجاره به شرط تملیک است و این گونه نیست که با پول نقد بخواهیم هواپیما بخریم، ادامه داد: مشکلاتی هم در روند خرید هواپیما وجود دارد که آن هم این است که ایرلاین های ایرانی شرکت های کوچکی هستند و وضعیت مالی و اقتصادی بدی دارند اما باید با همین ضعف ها بتوانیم ناوگان خود را نوسازی و به قوت تبدیل کنیم.

فخریه کاشان در پاسخ به این سوال که آیا بویینگ فاینانس معامله فروش هواپیما به ایران را می‌پذیرد، گفت: آمریکایی‌ها نمی‌توانند فاینانس کنند اما اگر قرار باشد ایران از بویینگ خرید داشته باشد شرط ما این است که بویینگ هم مانند ایرباس یک شرکت لیزینگ کننده به ایرلاین های ایرانی معرفی کند وگرنه قرار نیست که به شرکتی بابت خرید هواپیما پول نقد بدهیم.

وی همچنین درباره تعداد خرید هواپیما از بویینگ گفت: هنوزر برآوردی از اینکه چه تعداد هواپیما از بویینگ بخریم نداریم و این برآورد و نیاز سنجی باید از سوی سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت های هواپیمایی کشورمان انجام و به دولت اعلام شود.

منبع: ایلنا

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
سیاست اقتصادی روحانی همان روش احمدی نژاد است

سیاست اقتصادی روحانی همان روش احمدی نژاد است

یک کارشناس اقتصادی در یادداشتی در جام جم آنلاین نوشت: دولت آقای روحانی از لحاظ تفکر دو دولت کاملا متفاوت بودند ولی ما در حوزه اقتصاد شاهد سیاست هایی کاملا یکسان با آثار مشابه بودیم.

اعزام نفتکش به ونزوئلا، تابوشکنی بود

اعزام نفتکش به ونزوئلا، تابوشکنی بود

محمدعلی خطیبی، نماینده پیشین ایران در اوپک در یادداشتی برای جام جم آنلاین درباره نفتکش های سوخت‌رسان ایران در حال ورود به آب‌های ونزوئلا، نوشت: در صورت مزاحمت برای نفتکش های ایران، هم در خلیج فارس هم در خارج از این حوزه توان پاسخگویی وجود دارد.

كرونا، نرخ ارز و آینده بورس

كرونا، نرخ ارز و آینده بورس

نقدینگی لجام‌گسیخته، قیمت سوخت (بنزین و گازوئیل) و نرخ ارز را شاید بتوان سه متغیر راهبردی در اقتصاد ایران دانست كه تغییر و تلاطم در هركدام به‌تنهایی می‌تواند سایر بخش‌های اقتصاد ایران را به‌شدت متأثر کند.

گفتگو

بیشتر
پیشنهاد سردبیر بیشتر