گسترش ساخت ساختمان‌های دوستدار محیط‌زیست مدت‌هاست به رویکردی جهانی درتمام دنیا تبدیل شده است، مخصوصا با توجه به افزایش سهم ساختمان‌ها در مصرف منابع و تولید آلاینده‌های محیط‌زیستی در سطح شهرها.
کد خبر: ۸۹۶۱۲۵
رتبه‌ بندی محیط‌ زیستی

دقیقا به همین دلیل، کشورهای توسعه یافته از مکانیزمی برای رتبه بندی ساختمان‌های دوستدار محیط‌زیست استفاده می‌کنند؛‌ ساختمان‌هایی که در این مباحث با عنوان ساختمان سبز شناخته می‌شوند.

به همین دلیل، ستاد محیط‌ زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در راستای استفاده از ظرفیت‌ها و هدایت بخش خصوصی در جهت ساخت ساختمان‌های منطبق بر شاخص‌های محیط‌زیستی، اقدام به تدوین مدل رتبه‌ بندی ساختمان‌های دوستدار محیط‌ زیست کرده است.

این ایده، برگرفته از یک الگوی جهانی است که سال‌هاست در دنیا به عنوان مدل‌های داوطلبانه‌ای که فراتر از قانون می‌توانند اهداف زیست‌محیطی را در شهرها دنبال کنند، شناخته شده است.

در این میان، هرکشوری مدل خودش را توسعه داده است. ما هم تصمیم گرفتیم برمنبای نیازها و اولویت‌هایی که کلانشهر تهران دارد و خیلی شبیه کلانشهرهای دیگر کشور است، به مدل ایرانی برسیم که برمبنای این معیارها، ساختمان‌های شهر رتبه‌بندی می‌شوند.

در این میان، خانه چوبی به عنوان اولین خانه مورد تقدیر قرار گرفت و رویکرد ستاد محیط‌زیست شهرداری تهران بر این است که از این پس، فرآیند تقدیر از خانه‌های دوستدار محیط‌ زیست در هر ماه تکرار شود و به این ترتیب، انگیزه‌های تشویقی بیشتری بین شهروندان برای رسیدن به استانداردهای زیست‌محیطی لازم به وجود آید.

محمد گلمکانی - رئیس ستاد محیط‌ زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها