jamejamonline
اقتصادی صنعت و انرژی کد خبر: ۸۹۵۷۳۹ ۲۶ فروردين ۱۳۹۵  |  ۱۹:۳۰

سمند و تندر90 یا همان ال 90 از خودروهای پرتیراژ و پرهوادار کشور است؛ دو خودرویی که در میان خودروهای ایرانی جزو بهترین گزینه‌ها برای جیب‌های متوسط است. از سوی دیگر هر دوی این خودروها در کنار طرفداران اصیل، یکسری مخالف افراطی هم دارند.

سمند بهتر است یا تندر 90؟ +عکس

به گزارش جام جم آنلاین ، با تمام این اوصاف سال‌ها پس از ورود این دو خودرو به خیابان‌های ایران، هنوز بازار مقایسه دو خودرو در محافل تخصصی داغ داغ است.

طراحی ظاهری

ظاهر سمند LX قدیمی‌تر و کلاسیک‌تر و در طول دوره تولید به پختگی مناسبی رسیده است.

سمند LX سال به عنوان میوه نهایی پروژه سمند، ترکیبی از طرح های آئودی و بی ام و است. در سوی دیگر رقابت تندر L90 به واسطه طراحی جدیدتر خود نامانوس و ناآشنا به نظر می‌رسد. طراحی حجمهای خودرو تندر با یکدیگر هماهنگ نبوده و چندان زیبا به نظر نمی‌رسد.

در قسمت داخل اتاق فضای رنو لوگان بدور از هرگونه هیجان و کاملاً ساده است. در حالی که سمند از طراحی به مراتب بهتری سود می‌جوید.

یکی از مشکلات سمند اندازه بزرگ داشبورد آن و همچنین ستون‌های جلوی خودرو است که به علت پهن بودن دید راننده را محدود می‌کند.

در مورد تندر نیز سبک قرارگیری راننده پشت فرمان هنوز جا نیافتاده و دید عقب نیز محدود است. از لحاظ امکانات هم سمند وضعیت بهتری دارد.

به عنوان مثال تندر 90 حتی در بهترین مدلش هم تندر اتوماتیک است، از صندلی برقی برخوردار نبوده و پشتی صندلی با اهرمهای دستی جابه‌جا می‌شود. در مورد سنسور دنده عقب هم وضعیت به همین منوال است، سمند آن را دارد و تندر فاقدش است.

بدنه و اتاق

در این بخش اغلب خودروسواران برتری را به تندر می‌دهند. اتاق سمند با وجود این‌که سال‌های گذشته به مراتب سبک‌تر از مدلهای اولیه و طبعا از استهلاکش کاسته شده، هنوز هم در مقایسه با تندر وزن بیشتری دارد.

به همین دلیل در مدت زمان نه چندان طولانی، جلوبندی و خصوصا درهای سمند به صدادادن می‌افتد و این برای رانندگانی که به صدای اضافه در اتاق خودرو حساسند، آزاردهنده است.

از طرف دیگر گفته می‌شود طراحی جلوبندی و زیر تندر 90 برای جاده و خیابانهای پر دست انداز مناسب است و از همین رو به این راحتی‌ها مثل سمند بدنه اش فرسوده و مستهلک نمی‌شود. به همین دلیل صداهای اضافه داخل کابین نیز در تندر چنان‌که اشاره شد از سمند کمتر است.

از سوی دیگر ارتفاع خودرو از زمین در تندر 90 بیشتر است و این یعنی عبور از دست اندازها و ناهمواری‌ها با این خودرو راحت‌تر انجام می‌شود.

قوای محرکه و دینامیک خودروها

موتور 16 سوپاپ خودرو تندر 90 با داشتن 105 اسب بخار قدرت و گیربکس پنج سرعته نرم و دقیق ظرف 10.2 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر می‌رسد و نهایت سرعت آن نیز 208 کیلومتر است.

در حالی که موتور سمند سال قدیمی‌تر است. این موتور تنها 8 سوپاپ دارد و 100 اسب بخار نیرو تولید می‌کند.

شتاب آن 11.9 ثانیه و حداکثر سرعت آن نیز 211 کیلومتر بر ساعت است. وزن تندر 90 حدود 105 کیلوگرم سبکتر و به این دلیل پر‌شتاب‌تر نیز است.

در مورد ترمز، هر دوی این خودروها مجهز به ترمزهای ضد قفل ABS هستند که در سمند عملکرد آن با تاخیر اندکی همراه است. گفته می‌شود این تاخیر این به دلیل قدیمی‌تر بودن تکنولوژی ترمز سمند است.

در مورد دینامیک خودروها در حرکت های مارپیچ، سمند به دلیل وزن بیشتر و آیرودینامیک بهتر، عملکرد مناسب‌تری دارد و پایداری آن در مقایسه با تندر بالاتر است. به همین دلیل در میان خودروسواران ایرانی، سمند به خودروی جاده و مسافرت معروف است.

این در حالی است که در پیچ‌ها و حرکت‌های مارپیچ طراحی تندر به گونه‌ای است که یک ناپایداری مصنوعی به راننده القا می‌کند و درست به همین دلیل در طراحی سیستم تعلیق می‌توان برتری را به خودروی ایرانی داد.

با این حال ولی هدایت خودروی تندر به واسطه کلاچ و گیربکس نرم، راحت‌تر از سمند است. در مسیر‌های ناهموار نیز تحت رانندگی پرفشار و سخت، تندر 90 از سمند پیشی می‌گیرد و عملکرد بهتری ارائه می‌کند. در فنربندی هم دو خودرو تقریبا مشابه هم بوده با این توضیح که در قسمت عقب برتری با تندر است.

ایمنی

ایمنی خودرو یکی از پارامترهای مهم در انتخاب خودرواست. در تندر90 از دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین استفاده شده که این همان نقطه ضعف سمند است.

این ضعف سمند البته بیشتر به طراحی داشبورد آن برمی گردد و در مدل های جدید این خودرو گویا این نقص برطرف شده. از طرف دیگر ولی بدنه سمند از ورق های قطورتری استفاده می‌کند که استحکام کلی بدنه را افزایش می‌دهد. به طور کلی ولی اگر از خودروسواران بپرسید،‌ اغلب آنها در مباحث مربوط به ایمنی، برتری را به محصول خودروساز فرانسوی می‌دهند.

مجید جلیلیان - ضمیمه چمدان

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
نرم افزار موبایل
-
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
تندر خودرو بسیار خوبیست و اصلا قابل مقایسه با سمند نیست، من از سال ۸۷ این خودرو را دارم و بسیار راضی هستم.
۰
۰
ایرانی
-
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
اصلا" انصاف نیست این دو خودرو باهم مقایسه شوند زیرا خودرو تندر90 درجمیع جهات به سمند برتری داشته به خصوص درمورد ایمنی یك سروگردن از خودروسمند بالاتراست .
جابر
-
۱۹:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
با اینكه لوگان زشته اما موتورش بهتره و اصل به موتوره
۰
۰
محمد
-
۰۰:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
زشت نیست
محمد
-
۰۰:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
هیچ جا هیچ سند معتبری ارائه نشده كه سمند از لحاظ ایمنی در چه رتبه ایست
فقط یكی دوتا فیلم و عكس وجود دارد آن هم معلوم نیست اصلا در چه سرعتی تست شده اند
در یك فیلم هم اصلا نه آدمكی بكار رفته و حتی سمند فرمان و ایربگ هم ندارد !!!

از لحاظ ایمنی فعال یونیت ترمز ای بی اس بوش 8.0 تندر 90 برتری زیادی نسبت به یونت های چینی و بی دقت سمند دارند.
در بخش بعدی موتور سمند است كه در تصادفات میاد داخل اتاق اما تندر 90 و 206 موتورشون میره زیر اتاق.
۰
۰
محسن
-
۰۱:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
سمند فقط از 405 و پژو پارس و پراید ایمنتر است

در مقابل 206 و تندر 90 و ... حرفی برا گفتن نداره
۰
۱
م
-
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
درسته كه موتور ال 90 بهتره ولی اولا شما 25 درصد بیشتر پول میدی و طراحی و راحتی سمند رو نداره و در آخر موتور رو میشه با هزینه كم تعمیر كرد ولی زیبایی و راحتی رو نمیشه اضافه كرد
۰
۰
فریبرز
Germany
۲۱:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۵
سلام من یه سمند ال ایكس مدل86دارم درسته هزینه نگهداری داره ولی خدایی توجاده خیلی راحته مخصوصا توپیچ اینكه میگن زود لش میشه قبول ندارم هرماشینی بهش نرسی ازریخت می افته البته شنیدم مدل های جدید به خوبی قدیم نیست ولی خودم ندیدم
۰
۰
شهاب
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
عزیزان موتور المانی ef7كه رو سمندای جدیده از موتور النود هم به روز تره هم قوی تر اگه راست میگید با سمندef7مقایسه میكردید كه ۱۱۵ اسب بخار با۱۵۵نیوتن گشتاور ال نودو تو شتاب ثانویه قورت میده

یادداشت

بیشتر
سیاست اقتصادی روحانی همان روش احمدی نژاد است

سیاست اقتصادی روحانی همان روش احمدی نژاد است

یک کارشناس اقتصادی در یادداشتی در جام جم آنلاین نوشت: دولت آقای روحانی از لحاظ تفکر دو دولت کاملا متفاوت بودند ولی ما در حوزه اقتصاد شاهد سیاست هایی کاملا یکسان با آثار مشابه بودیم.

اعزام نفتکش به ونزوئلا، تابوشکنی بود

اعزام نفتکش به ونزوئلا، تابوشکنی بود

محمدعلی خطیبی، نماینده پیشین ایران در اوپک در یادداشتی برای جام جم آنلاین درباره نفتکش های سوخت‌رسان ایران در حال ورود به آب‌های ونزوئلا، نوشت: در صورت مزاحمت برای نفتکش های ایران، هم در خلیج فارس هم در خارج از این حوزه توان پاسخگویی وجود دارد.

كرونا، نرخ ارز و آینده بورس

كرونا، نرخ ارز و آینده بورس

نقدینگی لجام‌گسیخته، قیمت سوخت (بنزین و گازوئیل) و نرخ ارز را شاید بتوان سه متغیر راهبردی در اقتصاد ایران دانست كه تغییر و تلاطم در هركدام به‌تنهایی می‌تواند سایر بخش‌های اقتصاد ایران را به‌شدت متأثر کند.

گفتگو

بیشتر
پیشنهاد سردبیر بیشتر