خصوصا اینکه اخیراً مدلهای متعددی از شاسی بلندهای ارزان وارد ایران شده و دست شما برای انتخاب باز است.
در مطلب این هفته صفحه خودرو، بهترین شاسی بلندهای زیر 100 میلیون بازار را برایتان مرور کردهایم.
رنو داستر
این خودرو در نگاه اول گرچه یک شاسی بلند کوچک به نظر میرسد، اما جادار است و میتواند فضای خوبی را در اختیار سرنشینان قرار دهد.
داسترهای عرضه شده در ایران از موتور دولیتری 135 اسب بخاری بهره میبرند. مهمترین برتری داستر نسبت به محصولات چینیها، قابلیت آفرود بهتر است.
این خودرو در دو نمونه دو دیفرانسیل و تک دیفرانسیل عرضه میشود. نمونه دیفرانسیل جلو از جعبه دنده چهارسرعته خودکار و مدل دو دیفرانسیل از جعبه دنده شش سرعته دستی بهره میبرد.
این خودرو برای هر صد کیلومتر رانندگی در شهر و جاده به ترتیب 7.9 و 4.6 لیتر بنزین میسوزاند. مدل تک دیفرانسیل داستر در نمایندگیها 94 میلیون و 900 هزار تومان و در بازار آزاد 98 میلیون و 500 هزار تومان قیمت دارد.
قیمت مدل دو دیفرانسیل این خودرو هم در نمایندگیها 99 میلیون و 800 هزار و در بازار آزاد 105 میلیون تومان است.
جیلی امگرند X7
جیلی X7 نیز همچون سایر SUVهای هموطن خود برخلاف نمای ظاهری SUV مانندش از سامانه انتقال نیرو به چهار چرخ بیبهره است. از این رو این خودروی تک دیفرانسیل بیشتر در نقش یک شاسی بلند برای مسیرهای درونشهری میتواند ایفای نقش کند.
به نظر میرسد تنها یک گیربکس پنج سرعته اتوماتیک برای این مدل عرضه شود و از همین رو برخلاف مدلهای سواری EC7 امکان بهرهگیری از گیربکسهای دستی وجود نخواهد داشت.
ترمزهای دیسکی در تمام چرخها به همراه ABS و EBD و فنربندی مک فرسون با بازوهای دنباله دار از دیگر ویژگیهای فنی اولین SUV ساخت جیلی در کشورمان است.
قیمت X7 بین 90 تا 100 میلیون تومان برآورد میشود. رقبای همکلاس این خودرو را میتوان گریت وال Haval3، نیسان قشقایی، رنو داستر و هیوندای توسان نامید.
لیفان X60
این خودرو که کپی چینی تویوتا RAV4 محسوب میشود، به عنوان رقیب اصلی MVMX33 به بازار ایران وارد شد. موتور چهارسیلندر خطی 1.8 لیتری که طراحی آن را کمپانی ریکاردو انگلستان انجام داده است، این شاسی بلند چینی را با قدرت 121 اسب بخار و گشتاوری حدود 168 نیوتن متر به پیش میراند.
گیربکس پنج سرعته دستی نیز عملکرد خوبی دارد. شایان ذکر است حداکثر سرعت X60 در حدود 170 کیلومتر بر ساعت است. این خودرو در نمایندگیها 61 میلیون و 100 هزار تومان و در بازار آزاد 59 میلیون و 500 هزار تومان قیمت دارد.
ام وی ام X33
ام وی ام ایکس 33 توسط موسسه ایمنی استرالیا مورد آزمایش قرار گرفت و نتیجه بسیار ضعیف دو ستاره را دریافت کرد.
در توضیحی که موسسه ایمنی استرالیا در مورد خودرو ارائه کرده به بدنه بسیار ضعیف خودرو اشاره و خاطرنشان کرد ضربات شدیدی به پا، دست و سینه آدمکهای تست وارد شده است. این خودرو در مدل تیکو ـ ایکس 22 قدیم در نمایندگیها 64 میلیون و 460 هزار تومان و در بازار آزاد 60 میلیون و 600 هزار تومان قیمت دارد.
قیمت مدل تیگو ـ ایکس 22 جدید دندهای این خودرو هم در نمایندگیها 66 میلیون و 460 هزار و در بازار آزاد 65 میلیون و 600 هزار تومان است و قیمت مدل تیگو ـ ایکس 33 جدید اتومات این خودرو در نمایندگیها 73 میلیون و 660 هزار تومان و در بازار آزاد 71 میلیون و 100 هزار تومان قیمت دارد.
جک s5
جک S5 از جمله خودروهایی بود که اواخر سال 93 معرفی شد و توانست با وجود استفاده از گیربکس دستی، فروش فوقالعادهای را تجربه کند. شرکت تولیدکننده این خودرو در دو ماه پایانی سال گذشته نسخه اتوماتیک همین مدل را روانه بازار فروش کرد تا بلکه رکود سال 94 را با موفقیت دیگری در بازار فروش جبران کند.
جک S5 اتوماتیک از نظر مشخصات فنی شباهت زیادی با مدل دنده دستی دارد و از همان موتور 2 لیتری توربو با حدود 173 اسب بخار توان بهره میگیرد، تنها نکته تفاوت گیربکس دستی است که جای خود را به یک نمونه شش سرعته دوبل کلاچ داده است.
انتقال قدرت مانند گذشته توسط چرخهای جلو انجام میشود و گزینهای برای سفارش مدل دو دیفرانسیل و چهارچرخ متحرک این کراس اوور چینی وجود ندارد. جک S5 اتوماتیک همچنین در حدود 40 کیلوگرم نسبت به نسخه دنده دستی سنگین وزنتر بوده و به رینگهای بزرگتر 18 اینچی تجهیز شده است.
قیمت جک S5 اتوماتیک حدود 90 میلیون تومان است که شاید برای یک خودرو چینی رقم قابل توجهی به نظر برسد. با وجود این در صورت مقایسه امکانات و مشخصات S5 اتوماتیک نسبت به خودروهای گران قیمتتر کرهای که بیش از 140 میلیون تومان قیمت دارند، در خواهید یافت که حداقل روی کاغذ، ارزش خرید جک S5 میتواند بالاتر از برخی رقبا باشد.
هایما s7
هایما S7 خودروی کراس اوور چینی جدید در بازار است که البته ایرانخودرو آن را مونتاژ میکند. در اصل ایرانخودرو برای ارتقای سهم خود در بازار خودروهای شاسیبلند، تولید هایما s7 را در سایت خراسان آغاز و زیرساختهای لازم برای ارائه خدمات پس از فروش آن را فراهم کرده است.
این محصول بعد از سوزوکی گرند ویتارا دومین نماینده ایرانخودرو و نشانه دیگری از حضور این کمپانی در بازار شاسیبلندها به شمار میرود.
قیمت این خودرو برای دو نمونه دنده دستی و دنده اتوماتیک به ترتیب حدود 72 و 79 میلیون تومان است.
از نظر طراحی هم ترکیب حجمهای روی رکاب، درهای جانبی و ستونها در مجموع تداعیکننده ترکیب عناصر دو سبک طراحی کرهای و ژاپنی است. در واقع در نمای کناری هم باید به طراحان این خودرو نمره قبولی داد، زیرا نمای کناری هرگز خستهکننده و تکراری نیست، اما نمای عقب کمی متفاوت است.
در این قسمت، سبک شکلدهیبدنه بیشتر با سبک خودروسازان اروپایی تناسب دارد. بویژه در فرمدهی به چراغهای عقب میتوان تاثیرات سبک آلمانی را دید که البته زیبا هم از کار درآمده است.
در پایین سپر عقب نیز دو خروجی اگزوز چهارضلعی تعبیه شده که چاشنی اسپرتی را به نمای عقب اضافه میکند. در کل طراحی این خودرو زیبا و جذاب است و در عین حال این هیجان بعد از مدتی فروکش نمیکند و خستهکننده نخواهد شد.
چری تیگو 5
خودروی تیگو 5 یک خودروی لوکس و حاصل کار تیم طراحی و مهندسی بینالمللی چری است که عمدتا از مهندسان بنام اروپایی هستند؛ این خودرو دارای گیربکس اتوماتیک CVT و تجهیزات به روز رفاهی و همچنین آپشنهای متنوع در سطح بسیار بالاست.
تیگو 5 را میتوان به عنوان بزرگترین و لوکسترین شاسی بلند چری نام برد که سال 2014 رونمایی شد. چری سعی کرده برای طراحی این خودرو از مهندسان بینالمللی خود که اکثرا طراحان بنام اروپایی هستند استفاده کند.
از همین رو تیگو 5 از نظر طراحی خارجی چهره به مراتب بهروزتر و مدرنتری نسبت به محصولات قبلی خود دارد. نمای جلوی خودرو متشکل شده از چراغهایی که کمی بزرگ به نظر میرسد و جلو پنجره مشبکی که لوگوی چری را در میان خودرو با دو بال کرومی در اختیار دارد.
پروژکتورهای مدور کوچک در میان قاب کرومی رنگ در طرفین سپر قرار گرفته و جلوهای خاص به مجموعه سپر خودرو داده است. طراحی نمای عقب خودرو قابلقبولتر از نمای جلوی خودرو است.
چراغهای عقب خودرو که مجهز به LED بوده و پروژکتورهای باریک که روی سپر جانمایی شده است، به همراه سر اگزوزها، نمای عقب خودرو را دلنشینتر کرده است. نکته مهم در طراحی خودرو تیگو 5 این است که این خودرو بهطور کلی و جزئی از هیچ خودرویی کپیبرداری نشده است.
طراحی کابین این خودرو هم در نوع خود و در بین دیگر محصولات چری منحصر به فرد است. از نظر موتوری هم ما با یک موتور 1971 لیتری طرفیم که توان خروجیاش برابر با 136 اسببخار است. این خودرو در دو نوع جعبه دنده دستی 5 سرعته و اتوماتیک 7 سرعته عرضه میگردد.
مصرف سوخت تیگو 5 با جعبه دنده دستی 8.5 لیتر و با جعبه دنده اتوماتیک 8.9 لیتر در سیکل شهری میباشد. طبق اعلام چری این خودرو دارای استاندارد آلایندگی یورو 5 است. چری تیگو 5 بیش از 90 میلیون قیمت دارد و از این لحاظ در میان خودروهای معرفی شده شاید گرانترین باشد. با این توضیح که البته گارانتی پنج ساله این خودرو، به شما میگوید که ارزشش را دارد.
اچ 30
این خودرو را شاید بتوان ارزانترین خودروی کراس اوور و در عین حال ارزانترین خودروی دنده اتومات بازار ایران برشمرد. دانگ فنگ h30 کراس، خودروی کراس اوور بوده که قرار است در بازار شاسیبلندها و کراس اوورها با خودروهای موجود که بیشترشان کرهای و چینی هستند رقابت کند.
پیش فروش این خودرو چندی پیش شروع شده و قرار است از مردادماه به بازار ارائه شود. h30 کراس توسط ایران خودرو به بازار عرضه خواهد شد. h30 کراس از پیشرانه TU5 با حجم 1600 سیسی به همراه 4 سیلندر و 16 سوپاپ بهره میبرد. این خودروی شاسی بلند شهری دارای 105 اسب بخار توان خروجی در 5750 دور در دقیقه است. h30 دارای استاندارد آلایندگی یورو 4 است.
h30 کراس حجم باک بنزین 51 لیتری دارد و مصرف سوخت ترکیبی آن 7.04 لیتر در 100 کیلومتر اعلام شده است. این خودرو با شتاب صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت 12.5 ثانیه، تا حداکثر 183 کیلومتر بر ساعت سرعت میگیرد. جعبه دنده این خودرو نیز خودکار است.
این خودرو دارای آپشنهایی مانند: سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم چندرسانهای با صفحه نمایش لمسی 6.5 اینچی، آینههای جانبی دارای سیستم گرمایش، روکش چرمی غربیلک فرمان، سنسور کمکی پارک، صندلی راننده با قابلیت تنظیم دستی در 6 جهت، صندلی عقب تاشو، کامپیوتر سفری و فرمان هیدرولیک مجهز به کلیدهای فرمان اشاره کرد. قیمت h30 حدود 43 میلیون تعیینشده که برای پیش خرید این خودرو، 23 میلیون تومان از این رقم را به عنوان پیش پرداخت بپردازید.
حامد اصغرنژاد - ضمیمه چمدان
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
ابراهیم قاسمپور در گفتوگو با جامجم مطرح کرد؛
ضرورت اصلاح سهمیههای کنکور در گفتوگوی «جامجم»با دبیر کمیسیون آموزش دیدبان شفافیت و عدالت