رئیس پارک ملی دریاچه ارومیه گفت: به دنبال بالا آمدن سطح آب دریاچه ارومیه، دو فروند از قایق‌های گشت و کنترل پارک ملی دریاچه ارومیه بعد از چهار سال به آب انداخته شد.
کد خبر: ۸۹۴۸۸۳

بهزاد شیرپنجه در این باره به ایرنا توضیح داد: در نتیجه این اقدام مسیر پنج ساعته بندر گلمان خانه تا جزیره کبودان در عرض 45 دقیقه طی شد. قبلا به علت باتلاقی بودن، این مسیر با ماشین‌های کمک دار طی می‌شد.

هم‌اکنون به علت بارش‌های مکرر و نیز رهاسازی حقابه دریاچه ارومیه، وضعیت مطلوبی بر دریاچه حاکم است.

رئیس پارک ملی دریاچه ارومیه اظهار کرد: هم‌اکنون با بالا آمدن آب دریاچه ارومیه براحتی تردد توسط قایق‌ها در جاده شهید کلانتری، کاظم داشی و جزیره اردو شاهی انجام می‌شود. بخش غربی دریاچه نیز دارای آب شده و محل زیست فلامینگوها نیز وضعیت مطلوبی دارد.

پارک ملی دریاچه ارومیه دارای 5700 کیلومتر وسعت است که با بیش از 102 جزیره یکی از زیستگاه‌های مهم انواع خزندگان، پرندگان، قوچ و میش و گوزن زرد محسوب می‌شود. از 18 سال گذشته این پارک ملی رو به خشک شدن گذاشته است. روند احیای آن از دو سال قبل با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید به صورت جدی آغاز شده است.

در سال آبی جاری از چهار سد مهاباد، بوکان، زولای سلماس و حسنلوی نقده در مجموع 650 میلیون متر مکعب آب به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی شده و شرایط دریاچه با ورود 5/1 میلیارد متر مکعب آب بهبود یافته است.

دریاچه ارومیه از 20 سال پیش با روند کاهش میزان آب و سطح تراز رو به رو بوده و در این مدت، سطح آن هفت متر و 41 سانتی متر نسبت به حداکثر سطح تراز کاهش یافته است.

تراز دریاچه ارومیه در آخرین اندازه‌گیری صورت گرفته به 85/1270 متر رسیده که 16 سانتی متر بیشتر از سال گذشته است. افزایش دو رقمی تراز آبی دریاچه ارومیه در این موقع از سال در 12سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها