رهبر معظم انقلاب امسال برای اولین بار در پیام‌ نوروزی خود از کلید واژه «آسیب‌های اجتماعی» استفاده کردند. این مساله بروشنی بیانگر دغدغه ویژه ایشان در این خصوص است. البته باید تاکید شود که در بند 6 سیاست‌های کلی جمعیت نیز بصراحت بر مقوله پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی تاکید شده است .
کد خبر: ۸۹۴۸۰۷

در این میان با توجه به این که شعار امسال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» است و بند 4 سیاست‌های اقتصاد مقاومتی هم به مسائل مرتبط به آسیب‌های اجتماعی اشاره دارد، سوال مهم این است که مصداق اقدام و عمل در حوزه آسیب‌های اجتماعی کدام است؟

تحلیل گفتمان رهبری درخصوص مسائل مرتبط به آسیب‌ها بیانگر این است که دو راهکار و سیاست کاملا مشخص از سوی ایشان برای مواجهه با آسیب‌های اجتماعی ارائه شده است که باید مبنای اقدام و عمل در سال 95 باشد.

اولین سیاست و راهکار در این باره «گفتمان‌سازی» است. رهبر انقلاب در سخنرانی استراتژیک خود در خراسان شمالی ضمن آسیب‌شناسی و علت‌یابی در زمینه‌ نبود پیشرفت لازم در بخش سبک و فرهنگ زندگی بصراحت بیان می‌کنند «اگر گفتمانی در زمینه‌ آسیب‌شناسی و چاره‌جویی مشکلات موجود در سبک و فرهنگ زندگی به‌وجود آید، با توجه به نشاط و استعداد جوانان، حتما درخشندگی ملت ایران در این زمینه نیز، چشم جهانیان را متوجه خود خواهد کرد.» همین جا باید اشاره کرد یک ضعف عمده در کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در کشور، فقدان تفاهم گفتمانی (در سطح نظری و اجرایی) بین سیاستگذاران و کنشگران مدنی است؛ بنابراین یک الزام مهم برای موفقیت سیاست‌ها و برنامه‌های مرتبط با کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی، وجود یک گفتمان مشخص و مورد تفاهم دستگاه‌های مختلف، فعالان مدنی و گروه‌های ذی‌ربط و ذی‌نفع است .

دومین راهکار نیز در پیام نوروزی سال 95 از سوی رهبری بیان شد. ایشان در این پیام عنوان می‌کنند «اگر در مساله اقتصاد کارهای درست و بجا و متقن را انجام دهند، امید این هست که در مسائل دیگر، مثل مسائل اجتماعی، مثل آسیب‌های اجتماعی، مثل مسائل اخلاقی، مثل مسائل فرهنگی هم تاثیرگذار باشند.» و بر این اساس، می‌توان با قطعیت اذعان کرد که دو راهکار کلان ذکر شده، چارچوب کاملا مشخصی برای تدوین سیاست‌های موثر، ارائه تصویر دقیق از وضعیت آسیب‌های اجتماعی در شهرستان‌های کشور، مداخلات کارآمد، گسترش کمی و کیفی موسسات خیریه بویژه خیرین فعال در حوزه‌های اجتماعی، هماهنگی‌های بین بخشی در سطوح عمودی و افقی، نظارت و ارزیابی سیاست‌های در حال اجرا و استفاده از تجارب موفق بین‌المللی را ایجاد خواهد کرد.

روزبه کردونی

مدیرکل دفتر امور آسیب‌های اجتماعی وزارت رفاه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها