رهبر معظم انقلاب در دیدار رئیس جمهور قزاقستان:

آمریکا در مبارزه با تروریسم صادق نیست

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر دیروز در دیدار آقای نورسلطان نظربایف، رئیس‌جمهور قزاقستان با اشاره به ضرورت افزایش همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، بین‌المللی و مبارزه با تروریسم خاطرنشان کردند: برخی قدرت‌ها بویژه آمریکا در ادعای مبارزه با تروریسم صادق و جدی نیستند، اما کشورهای اسلامی می‌توانند با همکاری‌های صادقانه، این تهدید را از جهان اسلام دور کنند.
کد خبر: ۸۹۴۸۰۶

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه‌ای کمک آمریکایی‌ها به داعش در عراق را نمونه‌ای از برخوردهای غیرصادقانه ائتلاف‌های گوناگون مدعی مبارزه با تروریسم برشمردند و گفتند: آنها برای توجیه برخوردهای دوگانه خود، تروریسم را به دو نوع خوب و بد تقسیم می‌کنند.

رهبر انقلاب با اشاره به ملیت اروپایی عاملان حوادث تروریستی در اروپا و حضور پر رنگ افرادی از این کشورها در گروه‌های تروریستی در سوریه و عراق، افزودند: این واقعیت‌ها نشان دهنده جدی نبودن غرب و به‌ویژه آمریکایی‌ها در مبارزه با تروریسم است.

ایشان دنیای امروز را دنیایی متلاطم توصیف کردند و افزودند: کشورهای اسلامی امروز از سویی با خطر گروه‌های تروریستی که به‌نام اسلام و در واقع علیه اسلام و مسلمانان فعالیت می‌کنند، مواجهند و از سوی دیگر برخی قدرت‌های غربی تمایل ندارند که کشورهای مسلمان، متحد و در کنار یکدیگر باشند. حضرت آیت الله خامنه‌ای، مقابله با خطر تروریسم و برخوردهای دوگانه قدرت‌ها را نیازمند افزایش همکاری کشورهای اسلامی در چارچوب سیاست‌های عقلانی و منطقی دانستند و گفتند: ما با کشورهای مسلمان احساس برادری می‌کنیم و مواضع ایران و قزاقستان نیز در بسیاری از مسائل جهانی یکسان است. رهبر انقلاب با اشاره به همکاری‌های قزاقستان با ایران در مجامع بین‌المللی تأکید کردند: با وجود «دین، تاریخ و فرهنگ مشترک» و «ظرفیت‌های فراوان دو کشور»، روابط تجاری و اقتصادی در سطح نازلی قرار دارد و ما از افزایش همکاری‌ها در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، تجاری، حمل و نقل و همچنین همکاری در موضوع رژیم حقوقی حوزه دریایی مشترک استقبال می‌کنیم.

نظربایف: باید نشان دهیم اسلام دین مبارزه با تروریسم است

در این دیدار که آقای روحانی رییس‌جمهور نیز حضور داشت، آقای «نورسلطان نظربایف» رییس جمهوری قزاقستان، ایران را همسایه‌ای بزرگ، قدرتمند و قابل اعتماد و اتکا دانست و گفت: دو کشور ظرفیت‌های فراوانی برای توسعه روابط دارند و ما در این سفر در خصوص برنامه‌های اقتصادی و تجاری مهمی به توافق رسیدیم که موجب رشد و افزایش همکاری‌ها خواهد شد.

رئیس‌جمهور قزاقستان، تروریسم را تهدیدی جدی خواند و با اشاره به بروز حوادث تروریستی در غرب و تلاش غربی‌ها برای معرفی اسلام به عنوان نماد تروریسم، گفت: تروریسم و سیل مهاجرت آوارگان، در واقع ناشی از مقابله با دولت‌های قانونی کشورهای منطقه توسط قدرت‌های غربی است، زیرا هنگامی که دولت مرکزیِ با ثبات در کشوری از بین برود، تروریسم جانشین آن می‌شود. آقای نظربایف با اشاره به اقتدار جمهوری اسلامی ایران و نفوذ معنوی رهبر معظم انقلاب اسلامی در کشورهای اسلامی گفت: من با نظرات جنابعالی در خصوص وحدت جهان اسلام کاملاً موافقم و باید به همه جهان نشان دهیم که اسلام، دینِ پیشرفت، اتحاد و مبارزه با تروریسم است.

فصل تازه روابط تهران - آستانه

پیش از این دیدار، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در مراسم امضای اسناد همکاری میان ایران و قزاقستان، امضای 66 سند همکاری میان بخش‌های خصوصی و دولتی دو کشور را نقطه عطفی در روابط تهران ـ آستانه دانست و تأکید کرد: تهران از گسترش همکاری‌ها با آستانه در عرصه‌های مختلف استقبال می‌کند.

به گزارش سایت ریاست جمهوری، از میان این اسناد، 9 یادداشت تفاهم و موافقت‌نامه همکاری، دیروز در حضور حسن روحانی و نورسلطان نظربایف، روسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قزاقستان و توسط مقامات عالی‌رتبه دو کشور امضا شد. یادداشت تفاهم همکاری در حوزه همکاری‌های فناورانه، پروتکل توسعه همکاری‌های اقتصادی در زمینه‌های صنعت، تجارت و سرمایه‌گذاری، برنامه بلندمدت همکاری حمل و نقل و ترانزیت در مسیر جاده ابریشم، یادداشت تفاهم همکاری بین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و بانک ملی جمهوری قزاقستان، یادداشت تفاهم همکاری راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی راه‌آهن جمهوری قزاقستان، پروتکل همکاری بین شرکت خطوط کشتیرانی ایران و شرکت ملی «جی.اس.سی» راه‌آهن قزاقستان، یادداشت تفاهم همکاری صندوق ملی ایران و شرکت مادرتخصصی ملی بایترک قزاقستان، موافقت‌نامه همکاری در زمینه حفظ نباتات و قرنطینه گیاهی و موافقت‌نامه انتقال محکومان به حبس، اسناد و موافقت‌نامه‌هایی بودند که برای شتاب بخشیدن به سطح روابط تهران و آستانه به امضا رسید.

فعالان اقتصادی بخش‌های دولتی و خصوصی دو کشور نیز روز یکشنبه بیش از 40 یادداشت تفاهم همکاری به ارزش نزدیک به یک میلیارد دلار امضا کرده بودند.

قزاقستان در دوران تحریم، کنار تهران بود

رئیس‌جمهور دیروز پس از مراسم امضای اسناد همکاری میان دو کشور در نشست مشترک خبری به رئیس‌جمهور قزاقستان اظهار کرد: دولت قزاقستان همواره در دوران تحریم و نیز در دوران مذاکرات هسته‌ای همراه و یار جمهوری اسلامی ایران بوده و در دوران اجرای برجام نیز با ارسال60 تن کیک زرد به ایران، کمک مفیدی در روند اجرای برجام داشت.

وی خاطرنشان کرد: آغاز همکاری بانک‌های ملی دو کشور و اقدامات کارگزاری بانک‌ها و تسهیل در صدور روادید برای بازرگانان ایرانی و حمایت دو دولت از بخش خصوصی، می‌تواند گام‌های مهمی در توسعه هر چه بیشتر روابط تهران و آستانه باشد. روحانی خاطر نشان کرد: همکاری‌های دو کشور در زمینه دریای خزر، مسائل زیست محیطی، گردشگری و رژیم حقوقی دریای خزر نیز از مواردی بود که در جریان مذاکرات مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

رئیس‌‌جمهور با تأکید بر این‌که دو کشور در زمینه مسائل منطقه‌ای با یکدیگر اشتراک نظر دارند، تصریح کرد: معتقدیم که موضوع افراط‌گرایی، تروریسم و اختلاف بین مذاهب و فرق مختلف، سه خطر مهمی است که جهان اسلام را تهدید می‌کند.

نورسلطان نظربایف، رئیس‌جمهور قزاقستان نیز در این نشست خبری ضمن بیان این‌که با برداشته شدن تحریم‌ها ضد ایران، صفحه جدید تاریخی در روابط دو کشور گشوده شده است، اظهار کرد: قزاقستان همواره کنار ایران بوده و در عمده مسائل منطقه‌ای با تهران اشتراک نظر دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها