همزمان با گسترش فضای مجازی در زندگی شهروندان مجرمان سایبری هم وارد عمل شده و به دنبال کوچک‌ترین اشتباه کاربران هستند تا حساب بانکی آنها را خالی کنند. پلیس فتا و کارشناسان فضای سایبری طی سالیان اخیر با گسترش جرایم رایانه‌ای درباره شگردهای مجرمان هشدارهایی داده‌اند.
کد خبر: ۸۹۴۵۸۰

رسانه ملی نیز در برنامه‌های بسیاری به آسیب‌شناسی خطرات فضای مجازی پرداخته است. برنامه تیتر شبکه خبر نیز در برنامه‌ای با حضور سرهنگ محمدمهدی کاکوان، رئیس پلیس فتای تهران و روح‌الله مؤمنی‌نسب کارشناس فضای مجازی به بررسی برخی شگردهای مجرمان اینترنتی پرداختند.

کاکوان در این برنامه گفت: فضای مجازی خوبی‌های زیادی دارد از جمله سرعت در آن است و اطلاعات بسیار خوبی رد و بدل می‌شود، اما باید یاد بگیریم چطور از آن استفاده کنیم. فرهنگ استفاده از فضای مجازی باید آموزش داده شود تا از این فضا به خوبی استفاده شود.

رئیس پلیس فتای تهران بزرگ در بررسی یک پرونده کلاهبرداری در فضای مجازی افزود: در دو هفته گذشته پرونده‌ای داشتیم که در آن متوجه شدیم فردی با هک کردن اطلاعات بانکی 9 نفر و حدس زدن رمز دوم آنها کلاهبرداری کرده است. متهم دستگیر شد و متوجه شدیم وی برای استفاده از شماره کارت‌های افراد هک شده رمز دوم آنها را از شماره‌های ساده‌ای که اغلب افراد انتخاب می‌کنند حدس زده بود و این در حالی بود که یکی از این مال‌باختگان کارمند بانک بود. ما به او گفتیم شما چرا؟ که در جواب گفت؛ چون فراموشکار هستم رمزی را گذاشتم تا فراموش نکنم. مردم باید دقت داشته باشند در این موارد رمزی را برای حساب‌ها و کارت‌های بانکی خود انتخاب کنند که قابل حدس نباشد.

وی درباره گوشی‌های هوشمند هم گفت: این گوشی‌ها با توجه به قابلیت‌هایی که دارند و حضور هکرها باید از طریق کاربران و مردم هوشمندانه استفاده شود و توصیه می‌شود در این زمینه از هر سایتی دانلود صورت نگیرد زیرا با هک کردن گوشی اختیار گوشی به دست هکر می‌افتد.

کاکوان افزود: توصیه می‌شود گوشی همراه هوشمند خود را به اتاق خواب نبرید زیرا این امکان وجود دارد که هر زمان که هکر اراده کند می‌تواند از این گوشی برای گرفتن عکس، فیلم و حتی صدا استفاده کند.

وی به موضوع عکس‌ها و انتشار آن در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: پرونده‌هایی در این زمینه است که در مجموع نشان‌دهنده آن است که در این فضا آسیب‌های فراوانی وجود دارد، اما چنانچه والدین با فرزندان خود دوست باشند از این آسیب‌ها کاسته خواهد شد.

از سایت‌های ایرانی دانلود کنید

روح‌الله مؤمنی‌نسب کارشناس فضای مجازی نیز در این برنامه به تاثیر گوشی‌های تلفن همراه هوشمند در زندگی امروزی اشاره کرد و گفت: باید تاسف خورد کالایی که این قدر در زندگی اثرگذار است 90 درصدش به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود و 10 درصد آن نیز به صورت فله‌ای است به طوری که کنترلی روی آن نیست.

وی افزود: توصیه می‌شود برای نرم‌افزارها از شبکه‌های تلفن همراه ایرانی استفاده شود، زیرا در این صورت اگر فرد هک شود پلیس به سرعت می‌تواند هکر را پیدا کند چون سرور آن در داخل کشور قرار دارد. با استفاده نرم‌افزارهای شبکه‌های تلفن همراه ایرانی گردش اطلاعات شما از کشور خارج نخواهد شد و در این صورت است که امنیت اطلاعات بیشتر خواهد بود. نکته دیگر این‌که در این شبکه‌ها واسطه‌هایی که شما را به اینترنت وصل می‌کنند و به ضرورت از اطلاعات شما کپی می‌گیرند در داخل کشور به مراتب کمتر از سرورهایی است که محل آن خارج از کشور است.

مؤمنی‌ نسب گفت: باید در زمینه فضای مجازی دقت کنیم که در حقیقت مصرف کنیم نه این‌که مصرف شویم به این معنا که به اعتیاد در این زمینه دچار شویم.

وی با تاکید بر این‌که از محصولات ایرانی استفاده شود، گفت: از محصولات خوب هم باید به خوبی استفاده شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها